Jump to content

Cubase 3.1.1 SX, export/audio mixdown/midi


Recommended Posts

Är det någon som vet hur man kan spara sitt projekt i midi-format i Cubase 3.1.1 SX?

När man går till File/Export/Audio Mixdown ser man att går att spara i wave, mp3 och ... men ej i midi.

Hur gör man?

Tacksamt för tips!

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Ali_81
      Hej,
      Jag vill skaffa Cubase pro 11. Går det att köpa det begagnat? Är nybörjare och tycker att det är lite dyrt att skaffa.
      Sedan undrar jag hur man kan lära sig programmet? Finns det kurser/ videos?
       
      Mvh
    • By Jon Rinneby
      När man talar om att något ”låter MIDI” så innebär detta vanligtvis att ljuden låter overkliga, stela eller rent av robotaktigt. Det vill säga raka motsatsen till hur vi människor beter oss. Men så behöver det inte vara.
      I grund och botten är det två saker som avgör hur MIDI låter:
      1. Vilket ljud som används.
      2. Hur du spelar och/eller programmerar ljuden.
      Om du exempelvis använder ett samplingsbibliotek som för tankarna till billiga syntstråkar, så kommer det också att låta precis så. Det är alltså inte MIDI i sig som är problemet, utan hur det hanteras.
      Ett enkelt kvantiserat trumkomp utan dynamik som med största sannolikhet kommer att låta statiskt och omänskligt.
       
      En mer varierad tagning, med skiftade velocity (anslagsvolym), spökslag och små tempovariationer.

      Den stora boven i dramat, förutom val av ljud och den som spelar, är kvantiseringen. Det vill säga mjukvaruprocessen som tajtar till din MIDI-inspelning enligt exakta taktslag, om så önskas. Visst är det frestande att rätta till små misstag, men det ofta precis dessa misstag som gör att det låter mänskligt. Någon sa att 100% kvantiserad musik är lite som att läsa en text utan vare sig böjning, betoning eller förändring av takt. Utmaningen som musiker ligger nämligen inte att träffa rätt ton vid exakt rätt tillfälle, utan att förmedla en känsla. Din känsla. Det ska dock understrykas att de flesta inspelningsprogram låter dig välja hur mycket du ska kvantisera och ibland kan exempelvis 75-80% göra susen.
      Ett annat dilemma är att ljuden från diverse samplingsbibliotek ofta låter för bra. Må det vara trummor, stråkar, flyglar eller vad som helst egentligen. Vi människor gillar lite “skit under naglarna” och när något är för perfekt hajar vi till. Med detta i åtanke finns det några saker du kan göra för att förmänskliga dina MIDI-inspelningar (gärna i kombination).
      1. Använd en equalizer för att plocka bort den absoluta toppen, det ”snygga”.
      2. Lägg på lätt distorsion eller brus. Exempelvis i form av rullband eller mixerbordspluggar.
      3. Reverb och delay i olika grad kan placera instrumentet i ett ”verkligt” rum.
      4. Spela upp ljudet genom högtalarna och spela in igen, för än mer analog känsla.
      5. Jobba med automatisering och dynamik. Varierad velocity är din vän.
      6. Se till att variera varje takt, om än lite grann.
      7. Om du programmerar trummor istället för att spela, lägg till spökslag (ghost notes).
      8. Flytta otajta slag manuellt (istället för att kvantisera) och testa humanize-funktionen.
      En trummis är garanterat bättre på att spela in eller programmera välljudande MIDI-trummor, än någon som inte kan spela trummor. Precis som en pianist förmodligen kan lyfta ett mediokert pianoljud bara genom sättet att spela på. Sen är det naturligtvis så att det ställs högre krav på ett framträdande soloinstrument än en ljudmatta i bakgrunden. Med detta sagt finns det (idag) ingen magisk plugg som förvandlar dåligt spelad eller rattad MIDI till livfullt sväng – det är det bara du som kan göra.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
       
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
       
    • By Jon Rinneby
      Det största problemet med programmerade trummor är att de ofta låter mekaniska och orealistiska. Det blir helt enkelt ”för perfekt” - precis som med övriga midi-instrument för den delen. Detta är vi människor ytterst känsliga för. Vi gillar i regel små doser av defekter och felaktigheter, även om vi själva inte alltid är medvetna om detta.
      Med detta sagt finns det framförallt tre saker du kan tänka på när du spelar in eller programmerar midi-trummor, för att få dessa att kännas mer levande och humana.
      Människor har inte perfekt timing
      När du spelar in ett midi-spår, trummor eller andra instrument, så har du möjlighet att kvantisera varje anslag. Detta kan vara en bra idé när du precis spelat in, så att du vet att tagningen är tajt. Problemet är bara att riktiga trummisar aldrig är hundra procent tajta, oavsett vad de säger. Istället handlar det om svänget och vad som händer mellan varje anslag, snarare än att spela som en metronom. Kvantisera därför istället dina trummor till 80-90 procent och fundera på om du vill att trummisen ska ligga lite ”före” eller ”efter”. Ibland vill man åt drivet och ibland hänget. Det kan då vara läge att flytta hela midi-paketet några millisekunder framåt eller bakåt, beroende på låt.
      Människor spelar inte med samma styrka hela tiden
      Velocity är din bästa vän när det kommer till att få trummorna att låta mer levande och organiska. Det finns inget värre och mer avslöjande än kulsprutevirveln som smattrar på med exakt samma kraft i varje trumfill. Velocity kan ställas från 0-127 och beroende på vilka trumsamplingar eller trumprogram du använder, kan detta utnyttjas till fullo. Många inspelningsprogram har idag en så kallad randomize- eller humanize-funktion vilket kort och gott gör att det ena anslaget inte blir det andra likt. Det går naturligtvis även utmärkt att manuellt justera varje anslag, vilket ger än mer kontroll över trumsoundet.
      Människor har bara två armar
      I alla fall de flesta av oss. Var därför noga med att inte spela in eller programmera trumkomp som kräver att trummisen har fyra armar. Baskaggen borträknad kan man alltså bara spela på två delar av trumsetet samtidigt. Detta är extra viktigt att tänka på i fills eller när mycket cymbaler eller pukor används. Försök att tänka som en trummis.
      Överkurs
      Utöver ovanstående finns det naturligtvis också en mängd andra saker du kan göra för att få dina midi-trummor att kännas än mer som på riktigt. Här kommer några av mina favorittips
      Försämra ljudet i form av distorsion, bitcrusher eller annat. En nedgradering av ljudet kan många kommer vara en uppgradering och skänka lite välbehövligt liv åt ett allt för polerat sound. Jobba med spökslag. Det vill säga virvelanslag som knappt hörs, före eller efter varje huvudanslag. Ändra pitchen på individuella virvelslag, speciellt i fills, för att få mer mänsklig intensitet. Ju starkare anslag, ju högre pitch. Spela upp hela trumsetet genom dina högtalare och spela in igen. Gärna i ett stort rum. Komprimera sedan detta stenhårt och blanda in med originalljudet. Parallellkomprimering får även midi-trummor att andas mer. Öka tempot medvetet i refrängerna, 2-3 bpm räcker gott och väl. Spela in en riktig hi-hat. Det är ofta den programmerade hi-hatten som är boven i dramat. Blanda även in andra perkussiva element som tamburiner, congas, shakers och dylikt, vilket garanterat ger trummorna mer liv. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
       
    • By Studio
      HAMBURG, Germany — Steinberg today announced the immediate availability of Cubase 11, comprising Pro, Artist and Elements editions, each with the same core technologies but with dedicated tools tailored to the scope and scale of individual music production requirements.
      Cubase is celebrated for its comprehensive feature set, powerful tools and unparalleled sound quality. Since 1989, Cubase has been bringing technological advancements to the table, the German expertise in creating which has been accumulated over three decades of core contributions to the industry. Today, Cubase 11 is the next major step in the long evolution of DAWs.
      Guiding you on your music production journey
      Cubase 11 is for music producers, songwriters, engineers and composers and those who aspire to become all of these. Version 11 not only delivers a myriad of workflow and performance improvements across the entire range. It has also upgraded the smaller Artist and Elements editions: VariAudio 3, ARA 2 support and unlimited audio, MIDI and instrument tracks in Artist, and side-chain support in Elements. Combining these enhancements and upgrades with the exciting newly introduced features provides genuine inspiration for the creative journey of producing music to the highest standards.

      Exclusively available in Pro
      Cubase Pro 11 focuses on making printing stems a much easier task. Exporting processes can be queued and exported in one operation, with the export selection easily aligned with the selection made in the project, and controlling the full signal path, including channel insert effects group sends and master bus effects, is now a reality within Cubase.
      Another focus within the Pro edition is synchronization across different windows. With Global Tracks now displayed in the Key Editor, staying in sync with tempo changes or markers is possible without ever having to leave the editor.
      The Frequency EQ plug-in has received an update, now delivering dynamic response options: dynamic mode for each of its eight bands makes the filter nodes follow the input signal, and the newly introduced multiple side-chaining allows each band in Frequency to be set to an individual side-chain.
      The Score Editor comes with many new enhancements. The new Properties provides instant access to matching options and notation settings, with Note Editing Overlay notes now edited as conveniently as in the Key Editor. The Score Editor now also supports the SMuFL font format, bringing Dorico’s Bravura and Petaluma fonts to Cubase for the first time.
      Other new additions in Cubase Pro 11 are Eucon integration for supporting the latest Avid consoles, the remote recording plug-in VST Connect SE 5 with a resizable and HiDPI-ready user interface, and 5.1 surround sound support for the MultiTap Delay signal processor.
      Amazing additions to Pro and Artist
      Available in both Cubase Pro and Cubase Artist, SuperVision is a fully customizable, multimeter audio analyzer, providing up to nine module slots for level, spectral, phase and waveform analysis.
      Alongside the many refinements included in Pro and Artist, such as new Marker Lines, Pitch Visibility and improvements to the Range Selection tool and ARA workflow, additional tools have been introduced. These include Imager, the new multiband plug-in that contributes to a cleaner mix, and SpectraLayers One, a compact version of the acclaimed SpectraLayers Pro 7. Imager offers four bands for placing audio tracks in the stereo field, and the individual scope and correlation displays facilitating an easier panning to make the tracks sit perfectly in the stereo spectrum, while SpectraLayers One lets users visualize and edit audio in the spectral domain.
      Family features for Pro, Artist and Elements
      The Sampler Track in Cubase 11 boasts many new additions, such as the new slicing mode for loop-based samples, two global LFOs for more complex filtering sounds, and the new mono legato glide, which is ideal for bass lines.
      The Scale Assistant is another addition to the Key Editor, setting the scale to ensure that all notes are played in perfect tune. Change the view so that only the notes of the set scale are displayed or let the Scale Assistant analyze the played MIDI notes and change them to the correct scale. Further improvements to the Key Editor’s capabilities include creating ramps and curves in the CC and Pitch Bend lanes, setting pitch bend steps to semitones, copying CC edits to another MIDI track and deleting MIDI notes with a simple double-click — it’s often the small things that make all the difference.
      Also new to Cubase 11 is Squasher, a great tool that combines upward and downward audio compression for up to three bands, making it extremely flexible for adjusting the dynamic range.
      Cubase 11 also comes with fresh-new content: six sound and loop sets have been created by hip-hop producer Beat Butcha, Hollywood sound designer Robert Dudzic and Black Octopus Sound, covering a wide range of music styles that will help to quickly jump-start any music production project.
      Additional features across the three editions of Cubase include variable DPI on Windows 10, with more scaling settings than ever before, optimized performance for Metal-capable GPUs, further optimization for real-time processing on systems with more than eight cores, and a new multiple side-chain input architecture.
      Steinberg’s Senior Marketing Manager for Cubase, Matthias Quellmann, commented: “Cubase 11 is an outstanding release, which includes many enhancements and new features to make producing music easier, quicker and, yes, make Cubase more fun to use as well. We have been working closely with producers and composers to see what developments would enhance their workflow: some have a big impact on how one works in Cubase while others are small, detailed changes that make certain processes run just that much more smoothly. Overall, Cubase 11 is an essential update for all Cubase users as well as being the ideal version for those looking to dive into the world of music production for the first time.”
      Availability and pricing
      Cubase Pro 11, Cubase Artist 11 and Cubase Elements 11 are available from resellers and through the Steinberg Online Shop. The suggested retail price for the boxed version of Cubase Pro 11 is 579 euros; download only is available for 559 euros. The suggested retail price for the boxed version of Cubase Artist 11 is 329 euros; download only is available for 309 euros. The suggested retail price for the boxed and download versions of Cubase Elements 11 is 99.99 euros.
      Please note that download orders are exclusive of USB-eLicensers and that all prices include German VAT.
      Various downloadable updates and upgrades, crossgrades, and education versions are exclusively available through the Steinberg Online Shop.
      Customers who have activated Cubase Pro 10.5, Cubase Artist 10.5 and Cubase Elements 10.5 or earlier versions since October 14, 2020, are eligible for a free, downloadable grace period update to the latest version, respectively.
      New features
      Advanced Audio Export: Save time with new export queues [Pro] Sampler Track 2: New creative features including slicing, LFOs and legato glide [Pro, Artist, Elements] Scale Assistant: Follow, quantize and play live to a set scale [Pro, Artist, Elements] Advanced Key Editor: Create perfect pitch bends and more [Pro, Artist, Elements] Global Tracks: Stay in sync more easily [Pro] Frequency 2: Amazingly precise dynamic EQ for better mixing [Pro] Squasher: Improve leads, tame bass and enhance reverb for EDM [Pro, Artist, Elements] Score Editor: Workflow improvements and beautiful new fonts [Pro] New Samples: Six fresh sound and loop sets [Pro, Artist, Elements] SuperVision: Super-flexible, customizable metering [Pro, Artist] Imager: Multiband stereo placement for perfect panning [Pro, Artist] MultiTap Delay Surround Support: Delay in up to 5.1 surround sound [Pro] Windows 10 Variable DPI: More scaling settings [Pro, Artist, Elements] Cubase Artists/Elements Upgrades: More bang for fewer bucks [Pro, Artist, Elements] Multiple Side-Chain: Improved input architecture [Pro, Artist, Elements] Eucon Support: Latest Avid console compatibility [Pro] VST Connect SE 5: Resizable HiDPI-ready interface for remote recording solutions [Pro] Workflow and UI Improvements: Refinements to make your working life easier [Pro, Artist] Apple Metal Acceleration: Enjoy maximum Mac performance [Pro, Artist, Elements] SpectraLayers One: Remarkable visual editing and audio source separation [Pro, Artist] Links
      Product page: www.steinberg.net/cubase
      YouTube channel: www.youtube.com/cubase
       
      About Steinberg Media Technologies GmbH
      Steinberg is known the world over for its music and audio software and hardware solutions. The company has been developing, manufacturing and selling innovative products for musicians and producers in the music, film, post production and multimedia industries since 1984. Steinberg products are used by Grammy and Oscar award-winning composers, engineers and producers. The company also offers business customers license- management and copy-protection systems.
      Visit www.steinberg.net for further details.
    • By Ali_81
      Hej!
       
      Jag funderar på att skaffa en hemmastudio. Vill gärna pyssla med att göra låtar, sjunga samt spela gitarr. Har gjort en del forskning på produkter samt tittat på massor av Youtube videos. Då det fortfarande inte känns så lätt att bestämma sig bland en värld av produkter så tyckte jag att det skulle vara smartare att höra av mig till er kunniga.
       
      Jag skulle därför uppskatta att få er rådgivning , om förslag på en studio kondensor mikrofonpaket med stativ och reflektionsfilter, ett ljudkort, en keyboard samt hörlurar. Har redan ett par monitorer av märket Yamaha HS 80M, samt en laptop av märket ASUS med Processor: 1,7 GHz, och RAM-minne: 6,00 GB.
       
      Har själv kommit fram till att följande mikrofon Rode NT1 samt ljudkort Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen, och keyboard av märket Alesis Vl49 kan vara några alternativ att starta med, men vet inte om det går att använda dessa produkter tillsammans efter synkorisering av deras drivrutiner och mjukvaror?
       
      Har även haft en Audio Fast Track C400 som inte gick att använda efter installation på min tidigare Windows 7. Fick höra att jag saknade Flash player av en tidigare version, vilket gjorde mig förvirrad och frustrerad eftersom jag inte är så teknisk, så nu vill jag testa nyare ljudkort med förhoppning om att det ska fungera.
       
      Tar gärna emot er råd om vilken mjukvara (DAW) ni rekommenderar som fri och premium version, samt vilka keyboard som passar dessa DAW:s?
       
      Tack på förhand!
       
      Med vänlig hälsning!
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...