Jump to content
Annons

Just börjat skriva lite låttexter - skulle uppskatta feedback


westhoff

Recommended Posts

When.

Why does everything has to be so got damn complicated in the world I live in?

Why does only fucked up things happens around me?

I try and I try.

But all I can do is to sit down and watch my friends fade away.

I really don't know what else I can do anymore.

I guess god whants the best people beside him and not on the earth with the rest of us.

I really can't remember when drugs wasn't a part of my life. Sadly true.

I've seen my best friends died right in front of me. I even seen my own brothers take overdose. All I wonder when do it all end?

Really ?

Don't know how much more of this bullshit I can stand. I'm tired of being tired.

When do it all end?

When do it all stop?

When does people stop dying away from me?

When do the questions ends ?

When is it all over?

Please I need an answer.

When?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen hit! Jag flyttade ditt inlägg hit ( tack CHaE för påpekandet ) då medlemspresentationer är till för just en presentation av dig som person. Ingen skada skedd däremot, saker blir fel ibland.

Hursomhelst så försökte jag sjunga denna texten enligt "pop-tänk" men fick inget flyt i orden enligt en rak taktmall så frågan blir väl kanske: Vad är den riktad till för musik?

Jag tror också att du i fortsättningen kommer få snabbare svar om du preciserar vad du vill ha återkoppling på.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att du skrev ner det här lite hastigt eller så, men kontrollera gärna grammatiken noggrannare, det blir svårt att tänka sig hur en låttext flyter om det låter fel redan i vanligt tal.

Angående texten i sig så är detta väldigt subjektivt, det finns massor och åter massor av låttexter som blivit enorma hits som jag tycker är bland det sämsta jag nånsin hört... Så om du skriver något inom rap/pop eller så är det kanske lika bra att du ignorerar mina åsikter.

Det jag tycker du ska fokusera på att jobba med nu är att inte skriva för övertydliga saker. Jag menar inte att du ens ska börja använda metaforer eller liknelser, det är högst subjektivt om såna ens passar in i låtens känsla. Vad jag menar är att rader som "I've seen my best friends died right in front of me. I even seen my own brothers take overdose" skulle kunna ersättas med... ja inte vet jag: "Drugs have taken the lives all around me, my friends and family fall one by one". Nu blev inte det heller så bra, men du fattar vad jag menar. Var liite mer abstrakt, och låttexten kommer uppfattas som enklare att ta till sig. Annars är det bara att skriva mer så blir du bättre, som med allt annat. Lycka till och hoppas att jag kunnat bidra med något av värde!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kul att du börjat skriva! Vad man ofta glömmer är att låttexter ju faktisk är poesi, och hur många känner spontant att dem är bra på det?

Mitt bästa tips är att du börjar plugga stilfigurer, det kommer att vidga dina vyer enormt!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stilfigur

Och lyssna på musik med bra texter, även om det inte är musik du tycker om så kan man lära sig mycket. Några tips: the Smiths, Leonard Cohen, Patti Smith och Bob Dylan. Bland lite mer samtida musik så kan the National, Arctic Monkeys och the Libertines/Babyshambles starkt rekomenderas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...