Jump to content
Annons

Skippa el-bas?


Alexander Paul

Recommended Posts

Har börjat göra lite egen musik som främst består av sång, akustisk gitarr (strumming) och trummor. Har inget att visa upp än, men det är väl lite åt Amy MacDonald-hållet för att ge er någon slags riktlinje. Kan instrumenten räcka för en låt eller är det extremt ovanligt att vara så spartansk? Tycker ofta basen är väldigt svår att höra i låtar och enbart verkar vara till för utfyllnad. Några andra sätt att fylla ut ljudet ifall det skulle låta tunnt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För egen del så ser jag det som att basen binder samman musiken, skapar värme och (om den är välspelad) bidrar med sväng. Den enda gången jag skippat bas var när jag ville skapa någon sorts känsla av att vara i samma rum som framförandet av en akustisk rocklåt. Om det lyckades vet jag inte, men vi har ju artister som Black Keys, Johnossi och White Stripes som tagit fasta på konceptet att köra utan bas.

Hur man fyller ut utan bas? Jag vet faktiskt inte.

/Halkbi

Edit: Som referens lägger jag ut låten som jag gjorde

http://soundcloud.com/halkbi/down-down-down

Redigerat av Halkbi
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju vara basigt även om man inte har en bas. White Stripes har ju som redan nämnts ingen basist eller "vanlig" bas, men Jack White har nån slags pitchpedal som gör att han ändå kommer långt ner med en vanlig gitarr. Alla har väl hört seven nation army, och den börjar ju till och med ett väldigt basigt gitarrspår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har börjat göra lite egen musik som främst består av sång, akustisk gitarr (strumming) och trummor. Har inget att visa upp än, men det är väl lite åt Amy MacDonald-hållet för att ge er någon slags riktlinje. Kan instrumenten räcka för en låt eller är det extremt ovanligt att vara så spartansk? Tycker ofta basen är väldigt svår att höra i låtar och enbart verkar vara till för utfyllnad. Några andra sätt att fylla ut ljudet ifall det skulle låta tunnt?

Nu vill inte jag vara sådan, men basen är en ganska stor del av Amy MacDonald-soundet. Iaf i mina öron.

Jag har provat med instrumentalmusik, typ plockjazz och vispar. Och väldigt akustisk blues. Det funkar ibland, men för mig är basen ovärderlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

The Doors, ett av de största rockbanden hade ingen basist. Däremot spelade keyboardkillen på en Fender Rhodes Piano Bass.

OT: Bästa mixkritiken jag fått var att man inte fick någon känsla för elbasen, som man får när man lyssnar på tex The Doors 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

helt ärligt, att skippa basen kan död hela ljudbilden.

däremot kan du ju använda ett annat instrument att fylla basregistret.

men bara du har ljud som fyller basregistret så ska de inte va nårra problem.

Precis, i de band som gör utan basist så tar alltid trummorna eller t ex en orgel över i det registret. Även om det som du säger kan vara svårt att höra basen ibland så märker man direkt om den tas bort... Men om du låter trummorna fläska på med mycket kagge och pukor så kan det absolut funka. Om du vill ha lite softare trummor så skulle jag rekomendera en liten orgel eller ett piano.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man spela gitarr går det väl att basa oxå. En eller två verser utan bas funkar, kommer basen in sen lyfter det. På väldigt lugna låtar är det snyggt med enbart ak gitarr. Kanske lite munspel. Följ din inre röst, den vet bäst.

på lugna låtar kan det vara snyggt med enbart bas, och ingen ak gitarr också!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Det är klart att basen bara är utfyllnad, skippa den! Jag minns vad trummisen i dansbandet Tonix sa den gången på 70-talet när jag började spela bas: "Bas?! Fy fan, det låter för djävligt!"

Link to comment
Dela på andra sajter

I många arrangemang och produktioner så tycker jag att bas och trummor är själva ryggraden i låten. Sen finns naturligtvis undantag.

Sen måste det ju naturligtvis inte vara just en elbas som håller i svänget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att basen bara är utfyllnad, skippa den! Jag minns vad trummisen i dansbandet Tonix sa den gången på 70-talet när jag började spela bas: "Bas?! Fy fan, det låter för djävligt!"

Uhm, är det inte just bas och trummor som är själva kännetecknet och det man dansar till i en dansbandslåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

skicka en låt till mig så kan jag testa att lägga bas, så får vi se om du tycker det blir bättre eller sämre. pm.ar min mail adress.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...