Jump to content
Annons

Har fråga angående ljud på nyköpt gitarr


Bondra (oregistrerad)

Recommended Posts

Bondra (oregistrerad)

Hej gott folk!

Har efter många års spelande på nylonsträngad akustisk och elgitarr äntligen införskaffat mig en stålsträngad akustisk gitarr. Det är en Furch CM-19 som låter helt fantastiskt. Jag föll verkligen för gitarren direkt. Fantastiskt ljud och grym klang!

Jag har en liten fråga som jag tror är generell oavsett stålsträngad gitarr. När jag trycker ner en sträng och släpper upp den löst så skallrar strängen mot bandet. Det skallrar dock inte när den är fullt uppe. Det är när man släpper eller trycker slarvigt strängen skallrar mot bandet. Känns logiskt och svårfrånkomligt. Har testat på min nylonsträngade (billigare variant) och min Epiphone Les Paul Custom Ebony (5000kr klassen) och dom skallrar också. Jag har inte tänkt på detta förut, men i och med att ljudet på Furch:en hörs så rent med tydlig klang har jag nog också obseverat detta tydligare.

Nya gitarren ligger i det övre prissegmentet på 8000kr så det är ingen billig första gitarr. Har inte haft någon möjlighet att gå ner och spela på andra gitarrer nere på musikaffären och se om dom beter sig likdant. Jag antar dock att beteendet är densamma då mina två andra gitarrer beteer sig så. Ni kanske kan hjälpa mig, hur beter sig era gitarrer? 🙂

EDIT: Lägger in ytterliggare en fråga här. Jag upplever att basen försvinner i klangen av dom ljusa strängarna. Går det att köpa strängar för E, A och D med bättre basklang?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har köpt din i en affär så borde det ingå justering (vanligen inom ett år). Passa på när du byter strängar nästa gång (du kan ge dom strängarna att sätta på). Om det är en seriös butik så ska dom fixa stränghöjden så att det inte rasslar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bondra (oregistrerad)

Strängarna ligger inte nära banden utan det var mest när jag släppte upp dom lätt. Men detta är inget jag tänker på längre.

Jag har en annan fråga dock:

Går det att byta översta strängarna (E och A) till några med fylligare bas? Just nu upplever jag att basen försvinner i klangen på dom övriga strängarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...