Jump to content
Sign in to follow this  
johnnyM

Vill kunna mixa in våt signal med torr – BOSS ls-2?

Recommended Posts

Är på jakt efter en box med en loop och blendkontroll för att få till ljudet som från två förstärkare, är det en BOSS ls-2 jag ska ha?

Jag vill alltså lägga ett par OD-pedaler i loopen och sen mixa in den våta signalen med den torra för att få till ett lite mer kompext sound. Har inte råd att köpa en till stärkare plus att det är ett h*@vete att släpa på två.

Om inte Bossen klarar biffen, vad ska jag köpa?

Annons

Är på jakt efter en box med en loop och blendkontroll för att få till ljudet som från två förstärkare, är det en BOSS ls-2 jag ska ha?

Jag vill alltså lägga ett par OD-pedaler i loopen och sen mixa in den våta signalen med den torra för att få till ett lite mer kompext sound. Har inte råd att köpa en till stärkare plus att det är ett h*@vete att släpa på två.

Om inte Bossen klarar biffen, vad ska jag köpa?

Har du inte två ingångar på stärkaren? I såfall kanske det funkar med en y-kabel?

Tex först stämdosa, från den en y-kabel som delar sig till distarna, och den andra halvan går till rena ingången på stärkaren.

Bosspedalen funkar - vad jag kan se - precis till det du vill. Jag kan möjligen tycka att den är lite dyr för att "bara" blanda två loopar, men annars helt ok.

tjing

Har du inte två ingångar på stärkaren? I såfall kanske det funkar med en y-kabel?

Tex först stämdosa, från den en y-kabel som delar sig till distarna, och den andra halvan går till rena ingången på stärkaren.

Oj du det har jag inte tänkt på alls.. måste testa!

Bosspedalen funkar - vad jag kan se - precis till det du vill. Jag kan möjligen tycka att den är lite dyr för att "bara" blanda två loopar, men annars helt ok.

tjing

Jo det är ju det där med priset alltså… Var liksom därför jag ville dubbelkolla först 😉

Å andra sidan så funkar den ju tydligen som nätdel också, lägger man in det så blir den ju lite "billigare"

Bara för att vara lite taskig tror jag inte det blir bra det där, även med rätt grejer. Att samtidigt blanda en ren signal med en som som är distad genom två distboxar blir knappast bra. Knäpper du till lite hårt på strängen kommer det rena ljudet att dränka det distade. Distljudet blir bara ett svagt surr i bakgrunden.

Svårt att få två såna ljud att jobba ihop snyggt i samma stärkare.

Gissningsvis - 55

Okej måste kanske utveckla lite hur jag hade tänkt mig det hela, var lite otydlig i trådstarten…

kompressor

/ \

(clean) gitarr --> boxen jag söker övriga pedaler --> stärkare

\ /

overdrive

Det jag vill åstadkomma är alltså ett kompljud som är väldigt klart och "jangly" fast med lite mer mid-basig skit ovanpå, som om jag skulle dubbla gitarren helt enkelt.

Borde inte kompressorn fixa problemet med att det rena ljudet "sticker iväg"???

okej det blev ju inte så snyggt.. Det jag vill visa är att den "rena" signalen kommer att gå genom en kompressor och den skitiga sidan genom en enda OD innan delay osv kommer in i bilden.

Edited by johnnyM

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Senaste foruminläggen

• guyg7_red.jpg

Studiofestival – Skapa bästa 70-talssoundet!
    Höstens tävling är igång.
    Läs mer >

• Similar Content

• By Calle Olsson
      Boss Micro Rack är en effektserie i halvracksformat från 1986 som verkligen inspirerar och bjuder på kopplingsmöjligheter. Här tittar vi närmare på delayet och tonhöjdsändraren RPS-10.
      I Boss Micro Rack-serie finns effekter som reverb, distorsion, kompressor/gate, chorus, flanger och phaser, men det är när man botaniserar bland delayen som man hittar flest funktioner och möjligheter. Här finns bland annat samplingsdelay, pan-delay och pitchshifter-delay.
      På RPS-10 har du två alternativ: antingen jobbar du med den som ett vanligt delay eller som ett pitchshifter-delay. Soundet är klassiskt tolvbitarsljud – vissa kanske skulle kalla det lo-fi , men för mig är det mer sci-fi.
      På fronten av RPS-10 sitter fem rattar. Den första, Range/Mode, är en niolägesswitch där du väljer hur snabbt delayet ska vara (50–800 ms) eller vilken mode pitchshiftern ska stå i. Delayet är inte så mycket att orda om, det låter mycket bra, men det finns en sak som är värd att lyfta fram, nämligen baklängesdelayet (Inv). Det är extremt användbart för att skapa spännande och bra trumljud. Det låter helt enkelt grymt bra att exempelvis köra en virvel genom det tillsammans med originalljudet.
      Det finns även en Inv-funktion på pitchshiftern, vilket innebär att du kan ändra tonhöjd på delaysignalen. Tack vare den snillrika finessen på baksidan som heter ”Keyboard in” kan du styra tonhöjden från till exempel en utgång på ditt ljudkort.
      Nästa två rattar är blåa och märkta med Pitch och Fine. I delay-mode har Pitch ingen inverkan på ljudet medan Fine fungerar som en finjustering av delaytiden. Att ha direkt tillgång till detta via en dedikerad ratt är mycket användbart i live-sammanhang. Om du använder RPS-10 som pitchshifter har du tillgång till två oktaver (en ner och en upp) genom att skruva på pitchratten. Även här kan du använda Keyboard in för extern styrning.
      Fin choruseffekt
      RPS-10 låter förvånansvärt bra och rent, ingen harmonizer för sång kanske, men som en förlängning när man programmerar trumloopar, syntljud eller effektljud är den fantastisk. Genom att snedstämma lite grann med Fine kan du även få fram fina chorus-effekter.
      Den fjärde, gula ratten heter Feedback och styr helt enkelt hur många studsar du vill att delayet ska ha. Med hög feedback och kort delaytid samt lite skruvande på fine kan du få fram vackra digitala avgrundsljud! Långt ifrån alla delay har funktionen att signalen kan runda, men jag skulle vilja kalla just denna funktion för den mest musikaliska. Att variera feedback på trummor så att den nästan rundar, eller rundar om vartannat, är ett klassiskt discotrick.
      Den sista ratten, Balance, justerar mixen mellan originalsignal och effekt. Eftersom Boss troligen avsåg att Micro Rack-serien skulle användas i studiosammanhang kan du ta bort originalljudet helt. Har du balansratten på ”Effect” så hörs bara tolvbitarssignalen. Släng upp den signalen på en egen kanal så har du ett helt annat ljud – ett bra sätt att på ett enkelt sätt byta sound om du fastnar. Live finns det vissa problem med denna effekt eftersom signalen blir aningen fördröjd, men i en digital inspelningsmiljö är det bara att flytta det inspelade spåret lite så blir det perfekt tajming.
      RPS-10 är allt sammantaget en behändig, mycket välljudande och mångsidig effektenhet som fungerar lika bra live som i studio. Du kan hitta den för mellan 1 500 och 1 700 kronor, och det är väl spenderade slantar! ■
      Boss RPS-10
      Typ: Digitaldelay/pitch shifter.
      Tillverkare: Boss (bossus.com).
      Minne: Nej.
      Filter: Nej.
      Midi: Nej.
      Artikeln är tidigare publicerad i Studio 2-2011
    • By maxh04
      Här är en länk till min första deep house mix, https://www.newgrounds.com/audio/listen/863925.
      Inget speciellt skulle bara vilja ha lite feedback på hur det låter just nu. 🙂
      Några detaljer:
      Namn: House Track
      Genre: Deep House
      Längd: 3:49

Jag kommer försöka att förbättra mina mixar i framtiden och om du vill se mer av mina (publicerade/kommande) mixar - kolla gärna in https://maxh04.newgrounds.com/.
      Har dock inte släppt något mer än denna soundtrack/mix än.
    • By JoannaD
      Hej ! 🙂

Jag har gjort en låt, en slags remix på en egen gammal skum låt (som jag ändå gillar). Det jag önskar feedback på är mixen (och mastringsmässigt). Jag vet inte hur länge jag suttit och mixat och mixat och pillat och ändrat och försökt mastra... Och gjort om, om osv. 
      Jag tycker nu att det låter helt okej, men vill veta vad nya öron tycker. Referens har jag ingen direkt, men något inte alltför modernt och radiovänligt. Det ska inte vara för crisp, men ska ju inte vara för dovt, muddigt eller rörigt heller.

Så alla synpunkter och vad som skulle kunna förbättras (eller om det låter "bra" för vad det är) uppskattas jättemycket. Är det något som sticker ut direkt för er?
      Ha en fin dag! 
      Ps, försökte göra en fil under 2 mb att ladda upp under låtar & filer, men även med 96 bitrate fungerade det inte. 

• By Henkewid
      Hej!
      Jag är helt ny på forumet och har via det ämnet jag tänker fråga om även hittat hit då det vet någon annan som behövde hjälp med ungefär samma sak som jag.
      Jag och min Sambo ska gifta oss om 7 dagar och har då planerat att köra en bröllopsdans som börjar lugnt (Time to say goodbye-Andrea Bocelli,Sara Brightman), i ca 50sekunder för att sedan övergå till en 
      upptämpo version av samma låt (Jason Derulo x David Guetta - Goodbye). Jag har själv försökt göra en mix av dessa men har svårt att få till övergången och hade gärna velat att det skulle bli lite mer effekt när det växlar till upptempo. 
      Här kan man ladda ned den version som jag har knåpat ihop med hjälp av Mixxx. https://minfil.com/X5rcT0ufb5/Br_llopsdans_mp3
      Finns det någon vänlig stjäl som kan tänkas hjälpa mig med detta? 

• By Ezzet
      Hej,
      Jag har fram tills för några månader sedan i stort sett alltid lagt mina reverb som insert och tyckt det funkat rätt bra. Men sedan jag läst på mer om mixning har jag börjat lägga det som send (som de allra flesta rekommenderar)så länge jag inte är ute efter en särskilt effekt, och är mer nöjd med hur det artar sig på de flesta plan. 
      Men det uppstår ett problem.
      När jag lägger reverb på ett spår (som send) så blir volymen avsevärt starkare på det spåret. Då jag gillar att mixa rösten torrt först med (EQ, kompressor etc) och sen lägga en touch av reverb så funderar jag på hur ni gör där. Jag har ju ställt in en bra volym på spåret och ställt in kompressorer och så plötsligt blir t.ex. sången för stark i mixen för att jag lagt på reverb.
      Jag menar, om man sänker fadern behöver man ju ställa in kompressorer etc på nytt. Hade varit skönt att slippa det. Är det en lösning att lägga en limiter som insert som sista plugin i kedjan och dra ner volymen?

Ett exempel: Jag ska mixa en röst. Jag lägger på EQ, kompressor, ev. De-Esser. Det låter bra och volymen får den att smälta in bra i mixen. Jag lägger ett reverb i send och gillar mängden reverb men nu är volymen alldeles för hög och får rösten att sticka fram för mycket i mixen. Hur går ni till väga?
  • Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Who's Online (See full list)

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.