Jump to content
Annons

Vill kunna mixa in våt signal med torr – BOSS ls-2?


johnnyM

Recommended Posts

Är på jakt efter en box med en loop och blendkontroll för att få till ljudet som från två förstärkare, är det en BOSS ls-2 jag ska ha?

Jag vill alltså lägga ett par OD-pedaler i loopen och sen mixa in den våta signalen med den torra för att få till ett lite mer kompext sound. Har inte råd att köpa en till stärkare plus att det är ett h*@vete att släpa på två.

Om inte Bossen klarar biffen, vad ska jag köpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är på jakt efter en box med en loop och blendkontroll för att få till ljudet som från två förstärkare, är det en BOSS ls-2 jag ska ha?

Jag vill alltså lägga ett par OD-pedaler i loopen och sen mixa in den våta signalen med den torra för att få till ett lite mer kompext sound. Har inte råd att köpa en till stärkare plus att det är ett h*@vete att släpa på två.

Om inte Bossen klarar biffen, vad ska jag köpa?

Har du inte två ingångar på stärkaren? I såfall kanske det funkar med en y-kabel?

Tex först stämdosa, från den en y-kabel som delar sig till distarna, och den andra halvan går till rena ingången på stärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte två ingångar på stärkaren? I såfall kanske det funkar med en y-kabel?

Tex först stämdosa, från den en y-kabel som delar sig till distarna, och den andra halvan går till rena ingången på stärkaren.

Oj du det har jag inte tänkt på alls.. måste testa!

Bosspedalen funkar - vad jag kan se - precis till det du vill. Jag kan möjligen tycka att den är lite dyr för att "bara" blanda två loopar, men annars helt ok.

tjing

Jo det är ju det där med priset alltså… Var liksom därför jag ville dubbelkolla först 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att vara lite taskig tror jag inte det blir bra det där, även med rätt grejer. Att samtidigt blanda en ren signal med en som som är distad genom två distboxar blir knappast bra. Knäpper du till lite hårt på strängen kommer det rena ljudet att dränka det distade. Distljudet blir bara ett svagt surr i bakgrunden.

Svårt att få två såna ljud att jobba ihop snyggt i samma stärkare.

Gissningsvis - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej måste kanske utveckla lite hur jag hade tänkt mig det hela, var lite otydlig i trådstarten…

kompressor

/ \

(clean) gitarr --> boxen jag söker övriga pedaler --> stärkare

\ /

overdrive

Det jag vill åstadkomma är alltså ett kompljud som är väldigt klart och "jangly" fast med lite mer mid-basig skit ovanpå, som om jag skulle dubbla gitarren helt enkelt.

Borde inte kompressorn fixa problemet med att det rena ljudet "sticker iväg"???

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

okej det blev ju inte så snyggt.. Det jag vill visa är att den "rena" signalen kommer att gå genom en kompressor och den skitiga sidan genom en enda OD innan delay osv kommer in i bilden.

Redigerat av johnnyM
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...