Jump to content
Sign in to follow this  
Hellecaster

Hur lägger jag in "tabbstopp" mellan låtarna vid mastring i Cubase?

Recommended Posts

Jag försöker bränna en cd skiva men lyckas inte hitta någon funktion för att separera låtarna när jag mastrar.

Det blir bara en stor fil och det går inte att hoppa mellan låtarna på den färdiga skivan, hur gör man och vad heter funktionen.

Jag kunde inte ens söka här på forumet i eller i Cubase manualen eftersom jag inte ved vat det kallas.

Någon som har koll?

/Magnus

Annons

Du behöver ett brännarprogram där du kan göra pq-kodningen. Cubase är inte gjort för att fungera på det sättet, så det finns inga funktioner för det. Enklast är att exportera en låt i taget och sedan ta in ljudfilerna i ett brännarprogram och bränna en audioskiva där - men om du har en liveinspelning där du ska separera låtarna, så behöver du kunna sätta start- och stopp-markeringar för låtarna i brännarprogrammet.

Själv brukar jag använda Wavelab till mastering och CD-bränning.

Ett exempel på gratis brännarprogram som funkar utmärkt, är CDBurnerXP . 🙂

Ah härligt precis det svar jag behövde! tack och bock! Nu har jag lärt mig nåt nytt idag också. 🙂

/Magnus

Ett exempel på gratis brännarprogram som funkar utmärkt, är CDBurnerXP . 🙂

Gott mos! Vet du om man kan lägga in ISRC och så med detta program? Jag hittade inget om det i deras lista över funktioner.