Jump to content
Annons

Problem med brus i mina nya monitorer :/


Casperfren

Recommended Posts

Hej

Jag köpte ett par krk vxt 6 monitorer begagnade och när jag kopplar i dem så är det ett brus i dem som är rätt lågt men endå störande i sweetspot när ingenting spelas igenom. Det är även så när jag kopplat ut xlr:en till den. Har testat groundlift och typ alla uttag vi har i huset, men det är fortfarande samma. Har någon nått förslag på vad jag ska göra?

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alla monitorer brusar om gainratten är högt uppvriden.

Brusar det ofantligt mycket vid halv Gain ska du nog kolla på det.

Det brusar inte mycket mer vid -30db gain och +6db gain men vid -30 db gain är det som jag beskriver i första inlägget.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

I de flesta aktiva monitorer kör slutstegen alltid på full volym och man sänker bara insignalen med volymkontrollerna - och då kommer det aldrig att bli helt brusfritt, utan man får räkna med att det brusar lite grand även när man inte har något inkopplat.

Frågan är om det är ovanligt mycket eller inte, så bäst är förstås om man kan jämföra med likadana monitorer som är inställda på samma sätt...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det blir "acceptabelt" iallafall om jag har gain på minimum på monitorerna och max på digital och ljudkort. Men känns lite onaturligt att göra så

Nej - det är inte onaturligt att köra så.

Om du drar ner output från ljudkortet, så drar du ner bitdjupet eftersom du reglerar volymen på den digitala sidan. Det bästa är därför att köra fullt blås ut från ljudkortet och reglera med en passiv attenuator (eller aktiv kontroll av hög kvalisort). Då reglerar du volymen på analogsidan och fortsätter ha fullt bitdjup på den digitala sidan.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
dgn (oregistrerad)

Fick hem ett par VXT6 igår. Håller helt klart med Casperfren. Det var lite av en glädjedödare det där med bruset. Sedan att det är något löjligt galet vad gäller skärmningen, kan jag leva med. Har man en mobiltelefon i samma rum så behöver man inte vara orolig för att somna vid en lång session.

Det blir ingen som helst skillnad om man drar ur ljudkabeln. Frågan är om detta brus är normalt? Lyssna genom en snäcka då man håller örat nära är en ganska bra beskrivning. Det låter nästan som en gammal tjock-tv fast inte riktigt lika högfrekvent och betydligt mer påtagligt (när man håller örat emot). Första känslan när jag slog på dem, utan att direkt göra kopplingen till bruset var att det helt plötsligt lät 'gammal studio' i rummet 🙂. Skillnaden mellan -30db och +6 är inte jättestor men vid +6 är det mer än vad som känns ok. Det brusar väldigt mycket redan vid -30db. Vid -30 räcker inte nivån till, tycker jag. Jag har justerat in nivån ungefär där jag vill ha max. Hamnar kanske på -10-15db. Det hörs, även fast datorn är långt ifrån tyst. Jag skulle säga att bruset är identiskt mellan de båda högtalarna. Känner ändå att jag älskar ljudet i dem. Jag trodde inte att det kunde bli såhär pass bra. De ger betydligt mer detaljer än mina AKG702-lurar. Älskar ljudet så pass att jag tänker att jag inte ska få låta bruset förstöra mitt helhetsintryck av dem. Men när jag googlat på det så hävdar flera att de absolut inte har något brus, medans andra påstår sig kontaktat KRK och att de säger att de är medvetna om det och att det är något man får leva med.

Hade det inte varit för att andra säger 'jag har absolut inget brus alls i mina' så hade jag nog inte brytt mig något mer om det, egentligen och det kanske ger en bättre bild av hur mycket brus det rör sig om 😉 Jag vill inte bidra till att ge dem (oförtjänt?) dåligt rykte.

Redigerat av dgn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
dgn (oregistrerad)

Måste göra ett uppdaterande tillägg. Har fortfarande en hel del störningar från mobiltelefonen om jag lägger den nära högtalarna. Detta är inget problem eftersom jag är van det från då jag hade en NAD-förstärkare som tog in lika mycket den. Bruset har jag inte eliminerat, men det brusar faktiskt väldigt lite från dem nu. Googlade runt som attan och när jag nästan gett upp så snubblar jag över ett inlägg där någon lagt en "macka" med kartong, några lager alu-folie, kartong mellan grafikkort och ljudkort. Simsalabim så var bruset så svagt och störningarna från grafikkortet helt eliminerat att det som låter mest i rummet just nu är diverse silentfläktar från datorn. Nu känner jag mig helt kalasnöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
dgn (oregistrerad)

Dags för ytterligare en uppdatering. Problemet kom tillbaka. Smygande. Trodde det var något fel på grafikkortet eftersom ljudets intensitet ökade i takt med hur hårt fläkten på grafikkortet gick. Försökte underklocka och ställa ned fläkten och det fungerade hyfsat ända tills det samlats tillräckligt mycket damm i den så man det överhettades. Snubblade av en händelse på denna skiss på genelecs hemsida efter att ha googlat runt om folk hade samma problem med sina genelecs (var i färd att byta ut mina vxt6). Det fanns flera med samma problem och lösningen var så 'enkel' som detta: http://www.genelec.com/images/faq/faq9_1.gif Jag hade tidigare kört med tele till rca till ingången av subben, obalanserat då givetvis. Mitt ljudkort har inte balanserade utgångar. Styrde ihop en sådan kabal och fick alltså med jorden jag inte fick med tidigare från telepluggen som satt i ljudkortet. Problemet löst. Nu brusar de i princip lika lite som om jag drar ut signalkablarna från monitorerna (eller mycket, beroende på vem man frågar). Från lyssningsposition så upplever jag iaf miljön som väldigt tyst nu (trimmat och bytt ut diverse fläktar i datorn så den går så tyst som möjligt med). Behagligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...