Jump to content
Annons

En PC dator med 2gb ram och 2,8 ghz? är det en lämplig studio dator?


BHR

Recommended Posts

Annons

Det känns rent spontant att det ska fungera, har inte jättekoll på sånt, men jag har tidigare använt en dator med mycket sämre processor och sen 512 MB RAM och klarat kanske 5 midi-spår med effekter. Så rent logiskt borde det fungera 🙂

Mvh Fabian

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på... 15 midispår är inga problem ens för en gammal 386 - men förmodligen menar du 15 spår med virtuella instrument...?

I så fall beror det på hur tungdrivna instrument du kör med, så det finns egentligen inget bra svar på frågan.

Blir det för jobbigt för datorn att köra alla spåren i realtid, så finns också möjligheten att frysa spåren när du vet precis hur du vill ha dem. Då fungerar de som audiospår istället och du kan köra massor av spår på en ganska slö burk. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att, om man spelar in audio, så tar det betydligt mindre datakraft, en när man spelar midifiler ?

Det gäller att skilja på begreppen. 😉

Midispår är till för att tala om hur externa syntar eller interna virtuella instrument ska spela - och ett sådant tar i princip ingen kraft alls.

Om midispåret däremot kopplas till ett virtuellt instrument i datorn, så tar instrumentet en massa kraft - och det kan skilja väldigt mycket mellan olika instrument.

Audiospår tar i princip inte heller någon kraft, tack vare de höga hastigheterna på dagens hårddiskar.

Effektplugins kan ta olika mycket kraft - men reverb är nog den typen av effekt som är mest krävande för processorn.

Som ett exempel när det gäller audiospår, kan jag nämna en gammal dator där jag testade för att se vilken skillnad det blev mellan olika hårddiskar (det var på den tiden när SCSI var det allenarådande för audioinspelning eftersom IDE inte funkade lika bra). Maskinen var en P3 450Mhz med 1GB RAM - och jag kunde köra över 50 audiospår (monospår) samtidigt, med den inbyggda Cubase-kompressorn igång på alla och en på den tiden krävande TC Electronic-reverbplugin på mastern.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 GB RAM är riktigt lågt idag, oavsett om din PC kör XP, Vista eller 7.

Ditt musikprogram är inte flaskhalsen (15 instrumentspår är en bit kaka) utan att Windows har blivit tyngre iom. Service Pack och säkerhetsuppdateringar etc.

Kör du Windows XP kommer du att klara dig, men "lämplig" studiodator är inte alls ordet jag skulle föreslå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav nyligen bort en dator med Pentium D 3.0 GHz. Den höll inte för mycket, och då hade den ändå 6 GB RAM.

Jag kör en för tillfället och det är en 2,33 Ghz E6550 med ett Asus moderkort och den fungerar bra med xp och 4 GB ram.

Men det är ju klart , ska man ha 25 syntar + program och internet och annat skit som tuggar samtidigt i bakgrunden då kanske man ska börja kalla den för en multimediadator istället för en studiodator.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är att läsa tillverkarnas rekommendationer för vad datorn skall klara av och sedan bestämma om man har råd eller inte och om det är nödvändigt öht.

Börja sedan med att bestämma vilken typ av mjukvara (Läs: inspelningsprogram/sequencer)du skall använda och om du skallsyssla med enbart inspelad audio eller om det skall vara en blandning mellan mjukvaruinstrument, midi och audio.

Det handlar om två helt olika dator specifikationer där den sistnämnda, med dagens mått mätt, bör vara rätt kompetent. 2GB Internminne kan funka om du kör något gammalt okrävande OS.

Alla nyare OS kommer nog klaga.. har för mig att mitt XP låg runt 1.6GB när Windows var igång och Cubase startats och att det fanns ungerfär 1GB ledigt RAM att leka med förutom den virtuella delen av hårddisken. ( ..och för den snabba matematikern ska jag även nämna att jag alltså stoppat i 4GB RAM = max 3GB ut till kund )

En enkelkärnig processor på 2.8Ghz är väldigt klen i dagens sammanhang. Dubbelkärnig (Dualcore) däremot kanske kan fungera men då har du inte under Windows XP i datorn och då är vi tillbaka till dina 2GB RAM.

Skillnad är om du kör exempelvis Reason 6.5 vilket fortfarande måste vara en uppvisning i programmeringsskicklighet?

Kolla på IT auktion, där kan du nog fynda en snabb och hyffsat kompetent dator för rimliga pengar.

Lycka till.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...