Jump to content
Annons

Ta bort/reducera sång från en audiofil.


stegrarn

Recommended Posts

Hej.

Finns det nåt enkelt gratisprogram som på ett enkelt sätt kan reducera sång ur en audiofil? Har fått en "möhippeförfrågan" om att spela in en låt nu på lördag och som vanligt är man ute i god tid 🙁

Eller om det finns nån gratis plugin till Pro Tools som kan göra jobbet så vore det fint..

Nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Quick and dirty: Fasvänd den ena kanalen och mixa i mono. Då reduceras det som ligger centrerat, som t ex leadsången (men effekter som är bredare, som reverbet, ligger kvar till stor del). Du får förstås pilla en del med annat som reduceras samtidigt, som baskagge, bas etc - men det är ju värt att testa.

Mer avancerat, så kan man ta bort en del av utsläckningen mellan kanalerna genom att labba lite med eq.

Som Elias säger, så blir det sällan särskilt kul resultat, men det kan kanske funka som nödlösning i vissa fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar! Har letat efter en karaoke-version men utan resultat (kanske jag som är dålig på att leta efter såna här grejor). En bekant som sitter på ett jättelass med midifiler hade den dessvärre inte heller i sin katalog. Kanske får pröva fasvändningstricket och se hur det blir..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Iternity (oregistrerad)

Hade fått den frågan för en tid sedan. Slutade med att jag skapade mitt eget backing-track, tyckte att karaoke-versionerna var förjävliga. Men har man tajt om tid så är det kanske inget alternativ. Jag tror att en halvdålig karaoke-version är bäst om du inte hinner göra något bättre själv.

Förresten, ta bort sången från en Audiofil. Änt'e bar' å säg åt han å håll klaff'n?

Höhö// Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...