Jump to content
Sign in to follow this  
MikeyGoesPro

Kan Ni höra skillnad på olika ljud- och el-kablar (220v)?

Recommended Posts

Lyckas jag, och det är inte så lätt, att få min mix att låta nästintill likvärdigt på dessa så behöver jag inte springa runt till andra apparater som t.ex. bilen, datorn, hemmastereon etc. för att få reda på om det är en bra mix. Av erfarenhet vet jag att det fungerar överallt om dessa resultat uppnås i min studio, och då fungerar det överallt (om konvertering till mp3 etc. görs korrekt såklart).

Låter som ett bra upplägg. Men det var väl inte det diskussionen handlade om?

Annons

Jag undrar om det går att konstruera ett A/B-test som övertygar både audiofiler och ljudtekniker/musikproducenter. Vi lyssnar på olika sätt och i olika miljö.

Som musikproducent behöver jag vara beredd på att mitt verk kan avnjutas i en smartphones inbyggda högtalare likväl som genom en audiofil ljudanläggning i hundratusenkronorsklassen, undanskuffad i en akustiskt obehandlad gillestuga.

Till alla musiknjutare där ute vill jag bara säga, what floats your boat.

Däremot skulle jag bli brydd om någon jag arbetar med oroar sig över signalbortfallet i mina högtalarkablar.

Under den kreativa fasen är det skönt att om möjligt kunna släppa tekniktänket och bara köra på. Och då det bra att veta vad som spelar roll och vad som inte gör det.

Precis. Det spelar ingen roll att många inte kan höra diskant, både att mixa enbart för folk med dålig hörsel och att enbart mixa för de med perfekt dito är extremt arrogant. Och om någon någonsin skulle bry sig om kablarna i min studio så har jag misslyckats grovt.

Det finns två stora problem med blindtest, vilket även Svalander tog upp bra; det går inte att testa väl i A/B-test under mer än ett kort tag eftersom man snabbt anpassar sig till lyssningen och villar bort sig i tydliga detaljer. Stark, och särskilt perkussiv, diskant kan döda hörseln ögonblickligen.

För att verkligen veta hur det låter så måste man verkligen sätta sig ner och arbeta med prylarna. Enbart då kan man märka hur väl dom funkar till det man vill ha dom till.

Det andra problemet är att såna här test och hela frågan över huvud taget är att den snudd på alltid drivs av antingen högjludda ljudfascister som läser av kvalitet i prislappen, eller folk med muggig hörsel eller väldigt låg erfarenhet men som är utrustade med precis lika breda trutar. Båda hänvisar ideligen till sitt "bättre vetande (besserwisser)", och båda betraktar sin uppfattning som huggen i sten på en nivå som får religiösa fundamentalister att framstå som sansade.

Folk som jobbar med detta professionellt och audiofiler som faktiskt kan lyssna aktivt skulle aldrig starta en sån här debatt eftersom den är så självklar att andras åsikter inte betyder något, undantaget möjligen som en kul diskussion, om den hålls med respekt och i vetskapen att ljud uppfattas olika. Jag hör till båda kategorierna. När jag startade för 20 år sen kunde jag inte höra varför en synth var bättre än en annan, men med tiden lärde jag mig att lyssna med öronen och enbart lita på mitt gehör.

Allt går att diskutera på ett teoretiskt plan, men hur varje individ uppfattar det är det enda som betyder nåt. Allt annat är ren navelskådning och enbart drygt.

Vad gäller ljudkablar så är jag kluven. Mina Supra och Mogami låter extremt transparenta och lämpar sig sjukt bra till de mickar jag huvudsakligen jobbar med - Sennheiser, DPA, och Schoepps, med brusnivå som är snudd på obefintlig. Däremot använder jag vanlig Clas Ohlson-kabel jag köpt för en tia metern till mina synthar och gitarrer. Inte så att det inte gör nån skillnad, det gör det, men den är inte tillräckligt stor för att jag ska bry mig i brådrasket, synthar har inte samma precision som mickar. Högtalar-kablar kan även dom göra en stor skillnad, men det spelar mer in på tjocklek än märke. Vanliga el-kablar kan funka väldigt bra om man inte har råd med feta åbäken.

Det gäller samma sak för kablar, synthar, mixerbord, dither, monitor-högtalare, DAW, eller precis vad som helst i en professionell studio: lyssnarna skiter en jättelång kabel i vad det är inspelat på eller vilka sladdar man använt, dom sakerna är till för teknikerna/musikerna enbart. Alla tekniker måste kompensera små fel och brister i sina system, men ju mindre dom är, desto pålitligare blir mixarna. Som lyssnare kan man inte höra om det är Supra eller elkabel som sitter mellan stärkaren och högtalarna, och dom bryr sig inte, men för mig som tekniker kan det vara skillnaden mellan 3 timmars mixning och 4. Det kan även vara skillnaden mellan en bra mix och en helt fantastisk dito.

Nu handlar väl denna diskussionen mest om analoga kablar, men för skoj skull kan man läsa om hur "experterna" bedömer HDMI-kablar:

http://www.idg.se/2.1085/1.242208/unikt-blindtest-vi-avslojar-kabel-bluffen

Några favorit-citat:

"Olof Karlströmer från Samsung tyckte sig se att färgerna överlag blivit sämre när båda bilderna matades ut via den billiga kabeln."

"Däremot tyckte jag mig se en viss skillnad i färgernas lyster mellan billig och dyr kabel, säger Olof"

Han har koll på digital signalöverföring han... 🙂

En annan favorit från Svalander är kantskäraren för CD-skivor.

"CDSI fasar med hög precision CD:ns kant i 36 graders vinkel. Detta gör att ströljuset i CD:n reflekteras bort från CD-spelarens läshuvud och försvinner ut. Resultatet blir bättre ljudkvalitet i alla CD-spelare. Vanligen upplever man tystare bakgrund, högre dynamik och fler detaljer"

🙂 lite humor är ju alltid kul

det roliga är ju att man säljer guldpläterade optiska kablar.

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/kabel-och-kontakt/optisk-kabel/bynetonnet-opticaltoslink-toslink15m/146969.3174/#tabs

Men i övrigt så tycker jag att man ska använda så bra avskärmade kablar som är möjligt.

köpte exempelvis 100m klotzkabel och lödde egna kablar. funkar kanon bra.

Sen tror jag att man kan mäta sig fram till strömspikar och dyrligt med oscilloskop som försämrar ljud. men det behöver inte betyda att man hör alla störningar i elnätet med det mänskliga örat.

ju fler hinder man bygger bort eller eliminerar desto bättre grund har man att stå på när man kommer till mixning. men köpa dyra elsladdar är det lång kvar till att jag ska göra. är inte övertygad ännu.

Obs! är ej audiofil men gillar att löda och pula och använda kvalitets produkter.

Om man ska ha sådana där dyra elkablar, måste man även byta ut kabeln som sitter på andra sidan eluttaget då? Det lär ju vara några meter därifrån och till vem det nu är som levererar kabeln.

Om man ska ha sådana där dyra elkablar, måste man även byta ut kabeln som sitter på andra sidan eluttaget då? Det lär ju vara några meter därifrån och till vem det nu är som levererar kabeln.

Ja - utan att byta ut kabeln som ligger i VP-rören i väggarna, så är det totalt omöjligt att den sista 2m-biten gör någon som helst skillnad. Det gör förstås ingen skillnad på ljudet ändå - men det finns de som lyckas bra med sin reklam och folk vill bli lurade, verkar det som...

Förutom kablarna i huset så får man nog också ta en titt på kablarna från trafostationen till fastigheten, som definitivt inte är några "hi-end" kablar...

Edited by Claes

Om man ska ha sådana där dyra elkablar, måste man även byta ut kabeln som sitter på andra sidan eluttaget då?

Jag har haft många diskussioner med kollegor och elektriker om att bygga störningsfria el-system, men har faktiskt aldrig hört diskussionen om att el-kablar skulle påverka ljudkvalitén förut. Det jag märkt av svart på vitt däremot har varit att kablar med en flätad skärm mot jorden har varit mycket lättare att få att samsas med audiokablar så länge elsystemet i helhet är jordat. Crosstalk från el kan vara bökig, men i praktiken räcker det att man ser till att hålla el och signal åtskilda så långt som möjligt :-)

För mig går el längs golvet och signal i midjehöjd. Jag har några transformatorer som ger en kraftigt störning i ljudsystem i farm av ett högljutt & knepigt surr, men det beror på dålig trafo, det är inget som den bästa kabel i världen kan råda bor på.

Jag har haft många diskussioner med kollegor och elektriker om att bygga störningsfria el-system, men har faktiskt aldrig hört diskussionen om att el-kablar skulle påverka ljudkvalitén förut.

Du rör dig alltså inte i hifi-nörd kretsar... 😉

Det finns 2m nätkablar för 5000:- eller mer. Allt går att sälja med mördande reklam... 😛

Det finns 2m nätkablar för 5000:- eller mer. Allt går att sälja med mördande reklam... 😛

Ren fyndet! Köper man en Furutech Powerflux 18E från Svalander kan man förvänta sig följande.

"Piezo Powerflux -18E är helt enkelt bättre på allt, och då menar vi inte lite bättre utan det är en ruskig skillnad.

Taket lyfte flera meter, golvet sjönk undan och man stod där, mitt på scenen medan Höstens stråkar spelade runt omkring en.

Detaljrikedomen är helt otrolig hela vägen från botten till den yttersta toppen.

Till och med Andreas, som normalt sett inte är en operalyssnare, satt och kom på sig med att det faktiskt var riktigt njutbart, hela stycket igenom.

Arne höll sig inte heller han där framme utan var ute i rummet med klarinetten i högsta hugg.

Piezo PowerFlux -18E är helt klart den kabel man skall välja om man kan. Vi behöver väl knappast säga att den nu permanentats i Josefs anläggning."

Undrar om det är sådan kabel som skulle kunna vara skillnaden för mig till att börja uppskatta dansbandsbmusik? 🙂

Nah, även om HiFi-nördarna tenderar ha de mest kick-ass lösningarna på störningsfilter till deras försvar :-)

...mållös...

Själv har jag en flyttlåda full med trepolig elkabel. Urvalet baseras huvudsakligen på längd och färg (i den ordningen). Min ena flätade kabel går till datorn & den andra till mixerbordet :-)

...var omöjligt att inte korsa signal med el där...

Korsa alltid signalkabel och elkabel i 90 graders vinkel där det är omöjligt att undvika att de korsar varandra, så är det minst risk att signalkabeln tar upp nätbrummet.

Jo det är det jag brukar göra, är ju omöjligt att hålla dem helt separerade, men just ifrån datorn och mixerbordet går det inte. Spelar dock inte så stor roll, hade redan kablarna, dom följde med två trafos till datorer redan från början :-)

Ren fyndet! Köper man en Furutech Powerflux 18E från Svalander kan man förvänta sig följande.

"Piezo Powerflux -18E är helt enkelt bättre på allt, och då menar vi inte lite bättre utan det är en ruskig skillnad.

Taket lyfte flera meter, golvet sjönk undan och man stod där, mitt på scenen medan Höstens stråkar spelade runt omkring en.

Detaljrikedomen är helt otrolig hela vägen från botten till den yttersta toppen.

Till och med Andreas, som normalt sett inte är en operalyssnare, satt och kom på sig med att det faktiskt var riktigt njutbart, hela stycket igenom.

Arne höll sig inte heller han där framme utan var ute i rummet med klarinetten i högsta hugg.

Piezo PowerFlux -18E är helt klart den kabel man skall välja om man kan. Vi behöver väl knappast säga att den nu permanentats i Josefs anläggning."

Undrar om det är sådan kabel som skulle kunna vara skillnaden för mig till att börja uppskatta dansbandsbmusik? 🙂

Hahahaha!!!! va kul!!

Korsa alltid signalkabel och elkabel i 90 graders vinkel där det är omöjligt att undvika att de korsar varandra, så är det minst risk att signalkabeln tar upp nätbrummet.

Vad härligt att läsa, och se kloka, korrekta kommentarer! Bravo Claes!

Tack för ordet!

Mikey

så länge dina billighetskablar inte innefattar bristfällig montering/lödning/slitna eller glappande kontakter (vilket snarare är det som infinner sig när priset sjunker) så kör på

kör gärna en klädhängare också 😉

så länge dina billighetskablar inte innefattar bristfällig montering/lödning/slitna eller glappande kontakter (vilket snarare är det som infinner sig när priset sjunker) så kör på

kör gärna en klädhängare också 😉

Klädhängare är en bra idé! Funderar faktiskt på att löda på lite andra kul föremål, så kom gärna med fler förslag... Ett gem kanske också är bra? 🙂

En annan favorit från Svalander är kantskäraren för CD-skivor.

"CDSI fasar med hög precision CD:ns kant i 36 graders vinkel. Detta gör att ströljuset i CD:n reflekteras bort från CD-spelarens läshuvud och försvinner ut. Resultatet blir bättre ljudkvalitet i alla CD-spelare. Vanligen upplever man tystare bakgrund, högre dynamik och fler detaljer"

påminner om Farbror-Barbnros CD-Cleaner 😄 "Hajfi-Ådio"

Och handflätad jättetjock specialkabel med tyghölje skall det vara, till strömmen, 5000 kr/m.

Oen sitter man i studion med samma strömkabel som till en pc i PSU:n till ett mixerbord för 60tusen.

Jag tror som så att som det hadde varit nån vitts med sånna där specialkablar så hadde det följt med även till dyrare studioutrusting(exemeplvis mixerbord), det gör det(oftast) inte....

edit: Det blir ju intressant när man börjar tänka på vad som (oftast)sitter i väggen(el-ledninger) om den där sista metern spelar någon roll. Oftast är det ju samma kablar i "maskinkabel" som det är i väggen.

Edited by adrumdrum

Det skulle vara lite kul med ett abc-test av skivsvarven. En version direkt från dawen, en från en osvarvad bränd skiva och en från en svarvad bränd skiva.

De två brända versionerna bör ju givetvis föras över digitalt.

Svamlander erbjuder ju att man kan skicka en skiva som han svarvar åt en.

Tror bestämt den gode Linus gjorde en test med CD och wav. Bitarna blev dom samma i hans test. Utan svarv...

En CD har bara CIRC-felkoll, det betyder att de flesta fel i ljudet korrigeras med interpolation, vilket ger en väldigt tydlig skillnad när skivan blir repig. Däremot skulle jag säga att ifall ljus spelar nån roll vid uppspelning så är det fel på spelaren, och ingen fasning eller grön-målning av skivan i världen lär göra nån större skillnad.

Jag har jobbat mycket med att mastra CD-skivor, och till det använder jag 5-pass inläsning. Dvs att datorn läser in skivan fem gånger och räknar ut hur vågformen troligast såg ut från början. I nästan alla fall så har det resulterat i fem inläsningar som sinsemellan varit allt annat än bit-transparenta. Det var verkligen ingen stor skillnad mellan inläsningarna, men att det finns någon alls är oroväckande. Spelaren var en fullprofessionell Yamaha via SCSI, så allt hänger på hur oskadd skivan är.

Jag har jobbat mycket med att mastra CD-skivor, och till det använder jag 5-pass inläsning. Dvs att datorn läser in skivan fem gånger och räknar ut hur vågformen troligast såg ut från början.

Börjar du mastringssessionen med att läsa in Audio-CDs? Eller menar du att du kontrollläser Red book-skivan efter bränning?

I nästan alla fall så har det resulterat i fem inläsningar som sinsemellan varit allt annat än bit-transparenta. Det var verkligen ingen stor skillnad mellan inläsningarna, men att det finns någon alls är oroväckande.

Labbade också med det där när master på CD-r fortfarande var vanligt. Fick bäst resultat med Plextor premium-brännare och Tayio Yuden-skivor.

Nu har jag inte läst precis allt i den här tråden, men jag har sett att det förekommit snack om monsterkablar, blindtest och klädhängare så då kanske den här artikeln är relevant 🙂

http://thegarynobleshow.tumblr.com/post/24472022521/tech-tuesdays-do-coat-hangers-sound-as-good-as-monster#.T84cbYHsBzI.blogger

Dom jämförde monsterkablar och klädhängare dvs...

Dom flesta förespråkar nog klädhängare, speciellt till rock..

Hehe!

Prova smör också.... mina popcorn poppar så fint i smör....

😊

Rockhängare?