Jump to content
Annons

Förlorade audiofiler, raderade helt tror jag?! Suck!


crys

Recommended Posts

Jag hade ett projekt. Detta projekt sparade jag sedan till ett annat namn, för jag flyttade nya till denna och ändrade på låten osv. Vad jag minns(?) så raderade jag aldrig några filer i detta projekt som nu inte går att hitta! Jag raderade varken i det nya prjektet med annat namn, eller den ursprungliga projektmappen, där alla audiofiler, edits, osv finns. Ändå blev vissa spår raderade! Inte nog med det: Det konstiga är att vissa av dessa filer(handlar om vissa basgitarrkanaler) har blivit kapade mitt i och lite överallt på ETT KONSTIGT sätt.

Jag har kvar några på edits mappen där en fil går snabbare. Där kan jag säga att jag vet att jag gjorde en tempoändring på vissa en gång MEN jag sparade aldrig dessa filer så som dom är i edits mappen. Nu vet jag inte om det sparas så alltid i edits mappen, men jag har aldrig sparat projektet så, då det bara var i test och ångrades! Kan också tillägga att jag hade valt "Remove Unused Media" och sedan "Empty Trash", och jag tror det var den nyaskapade projekt filen.(som ni kanske vet så kopieras inte filer till den nyskapade projektmappen, om den är ursprunglingen sparad från ett annat projekt)

Vad är det jag kan ha gjort!!?? Som "tur" är handlar det om få basgitarrlinjer, och jag har sålt min bas tyvärr :/.....

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ouch! Bummer på det alltså 🙁 Lider med dig, crys (been there, done that).

Spontant så tänker jag såhär; (nu vet jag ju inte vad du har för OS men det borde väl finnas någon typ av) återställningsmöjlighet?

D v s att du "backar" datorn till en tidpunkt innan det strulade. Det kan ju handla om att backa enbart ett par timmar eller någon dag eller så.

Nåja, inte mycket till hjälp men ändå... 😑

Hoppas att det löser sig

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ouch! Bummer på det alltså 🙁 Lider med dig, crys (been there, done that).

Spontant så tänker jag såhär; (nu vet jag ju inte vad du har för OS men det borde väl finnas någon typ av) återställningsmöjlighet?

D v s att du "backar" datorn till en tidpunkt innan det strulade. Det kan ju handla om att backa enbart ett par timmar eller någon dag eller så.

Nåja, inte mycket till hjälp men ändå... 😑

Hoppas att det löser sig

Vänligen,

CHAE

Du tror alltså en systemåterställning kommer få tillbaka dessa filer? (Windows använder jag föresten). Är det någonting som du prövat själv och vet kommer funka? Ok kanske prövar detta i alla fall......

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Inte för att jag vet vad som hänt med ditt project, men följande program återskapade ngr filer jag raderade av misstag.

http://www.undela.com/

Ja som sagt, ett par filer har raderats och vissa kapats av på ett obegripligt för mig sätt. Ska pröva detta, tack.

Edit: Jag märkte nu att vissa filer även har ett snabbare tempo. Jag hade snabbat upp tempot ni vet med "time stretch" funktionen för ett par dagar sedan, någon vecka sedan typ något sånt. Det verkar som om det har fastnat där på något sätt nu, programmet har tagit fram dessa ändringar som ALDRIG sparades, så det är verkligen något skumt på gång här! Virus eller va d än är för skit.....En systemåterställning och ta bort adware skulle nog kanske hjälpa - hoppas jag! Slutsats då alltså: Jag har inte råkat göra någonting i projektet självmant, utan det är något annat som förstört allt!!! :/. Jag undrar hur det här Undela fungerar också egentligen......:S. Verkar vara något man köper för typ 230 kr för,,,,

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du prövar systemåterställning, som CHAE föreslog, tänk bara på att backupa alla filer

som har skapats sedan systemåterställningspunkten, då allting som förändrats/skapats sedan den punkten kommer att försvinna!

Det är alltså inte att rekommendera.

Mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Om dom raderade filerna ligger på c: samma disk som operativet så bör man egentligen inte ens starta datorn, pga av att varje gång är det risk att dom raderade filerna skrivs över av nya filer och då går dom inte att återskapa. Du bör köra undela lr ngt annat recovery prg först och sedan börja testa med systemåterställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du prövar systemåterställning, som CHAE föreslog, tänk bara på att backupa alla filer

som har skapats sedan systemåterställningspunkten, då allting som förändrats/skapats sedan den punkten kommer att försvinna!

Det är alltså inte att rekommendera.

Mvh/Peter

Ok, men jag har inte gjort stora ändringar i något projekt sedan dess. Sedan handlar det ju bara om ändringar i något och inte att filer raderas eller hur? Det sista är en fråga ja 😛, då jag vill vara riktigt säker om jag minns rätt angående en systemåterställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dom raderade filerna ligger på c: samma disk som operativet så bör man egentligen inte ens starta datorn, pga av att varje gång är det risk att dom raderade filerna skrivs över av nya filer och då går dom inte att återskapa. Du bör köra undela lr ngt annat recovery prg först och sedan börja testa med systemåterställning.

Hmm, ok....jag stängde av datorn igår, och tror för övrigt att jag har gjort d 2 gr sedan senast med de här filerna. Frågan är nu för mig: Hur funkar detta Undela programmet????? Finns några scan-funktioner(scan, full scan och advanced scan), och sedan en preview och en Recovery knapp. Filerna som kommer upp efter en scanning har annorlunda namn tror jag än grundfilernas namn!

Kör en sista Full Scan just nu på C: disken.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsats. Undela verkar inte kunna hjälpa mig med dessa filer tillbaka på plats. Systemåterställning orkar jag inte med nu, och ingen ide säkert. MEN trots allt kan jag få det "som det va" igen med lite klipp och kilstrande igen vad gäller dessa få baskanaler, och en gitarrslänga också(som kapades av konstigt). Så det är ok än så länge trots allt 🙂. Tack för hjälpen alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men jag har inte gjort stora ändringar i något projekt sedan dess. Sedan handlar det ju bara om ändringar i något och inte att filer raderas eller hur? Det sista är en fråga ja 😛, då jag vill vara riktigt säker om jag minns rätt angående en systemåterställning.

Jag är faktiskt inte helt hundra heller, ska kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://support.microsoft.com/kb/306084/sv

Gör du systemåterställning påverkas inte dokument och e-post och så, men har du

"Audio"-mappen och sånt på C-partitionen och går till en punkt innan du installerade

ditt inspelningsprogram, så ryker ju alla dessa mapparna. Det var så jag tänkte.

Jag skulle nog spela om grejorna igen.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag är faktiskt inte helt hundra heller, ska kolla.

Ok ok. Vill lägga till en ny EDIT i tråden igen 😛. I "Edit" mappen på projektet har jag ju alltså som sagt den gitarrfilen och de 2 basfilerna fast i ett ökat tempo(troligen från när jag gjorde det en gång med TIme Stretch funktionen antar jag). Jag prövade nu att "Time stretcha"(öka tempot) till "så som det var ungefär...", och det funkar. Grejen är den att jag tror inte det låter exakt som den ursprungligen spelades in(märks lite på slagen med plektrumet, tror jag...), den här gitarr och baslängan då, men det funkar.

P.S.Jag antar att om man t ex har ökat tempo på en fil-sparat projektet, och sedan om man då t ex ska få tillbaka som det var när man öppnar projektet igen, så går det inte att få det så som exakt det var.

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

http://support.micro...om/kb/306084/sv

Gör du systemåterställning påverkas inte dokument och e-post och så, men har du

"Audio"-mappen och sånt på C-partitionen och går till en punkt innan du installerade

ditt inspelningsprogram, så ryker ju alla dessa mapparna. Det var så jag tänkte.

Jag skulle nog spela om grejorna igen.

Lycka till!

Aja hehe ok, men så långt bak i tiden ska jag inte systemåterställa utan bara typ 3-4 dagar bak i så fall.

Jag behöver inte spela om två bas- och ett gitarriff igen. Läs min senaste uppdatering i tråden 😉. Sedan skulle jag inte gjort det heller för den delen även om det gick att fixa till det igen på något sätt, då jag varken har en bas(såld), eller någon av mina två gitarrer närvarande tyvärr :/!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok :-)

Har du ändrat tempo på filerna och vill ändra tillbaka, så förändras ju ljudet lite varje gång,

men det hörs ju inte så mycket i slutmixen ändå. Tur att du hade de time-stretchade filerna kvar.

Jag brukar alltid skriva upp vilket tempo jag hade på låten (såvida man inte bara spelar in i

fritt tempo), så är det lättare att komma ihåg originaltempo om testar nya tempon på låten.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...