Jump to content
Annons

Lista med processer och effekter man kan använda i sin musik


Andre2e

Recommended Posts

Jag känner ofta ett behov av att kunna kika på en lista med effekter och liknande när jag skapar en ny låt. Har googlat utan bra resultat, det jag tänker på är typ:

Reverb, filterfrekvensautomation, olika typer av distortion mm, vad finns det mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Autotune.

Flanger, chorus, delay etc, blandningar mellan allt. Går att göra rätt intressanta padliknande ljud av nästan vad som helst med delay/kompressor/reverb/kompressor/chorus/flanger/kompressor i rad etc. Bara att kolla igenom de pluggar du har och prova allt möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tror det är ganska meningslöst att försöka rada upp alla effekter man kan använda i ett projekt... finns för mycket 😛 kommer ju nya effekter hela tiden också.

Och när han är klar med effekterna så kan sätta upp en lista med ord man kan använda i sånger. 😱😳
Link to comment
Dela på andra sajter

Man har ju dock redan "en lista i huvudet" med ord man kan använda, om man kan något språk dvs.. känner man däremot inte till så många effekter är det svårt att fantisera hur man skulle kunna få något att låta. Därav skulle det vara bra med en sådan lista, om inte annat för att komma loss när man fastnat i något som inte låter bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabblista med effekter jag ofta använder:

Kompression - för mindre volym-dynamik

Limiter - Sätter ett tak på hur högt volymen får gå - använder ofta för mastering

Reverb - ett eko, samma effekt som man får när man står i en grotta och skriker, och sedan hör efterklangen av att ljudet studsar på grottväggarna.

Delay - ett eko det med, men mer som att man står mellan två berg. Testa själv och lyssna på skillnaden 😛

Distortion - Typ som gitarrdistortion, används framförallt på elgitarrer.

Bitcrusher - Digital distortion eller "nersampling" av ljud.

Chorus - vet inte hur jag ska förklara, upprepar ett ljud flera gånger med väldigt kort mellanrum?

Flanger - likt chorus, med en mer "phaser-liknande" effekt.

Phaser - testa och lyssna, orkar inte förklara mer 😛

Autotune - pitch-korrigerar ljud, vanligast använt på sång.

Orkar inte tänka ut nåt mer just nu, men där haru en liten lista. Resten kan man ju bara testa sig fram med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabblista med effekter jag ofta använder:

Kompression - för mindre volym-dynamik

Limiter - Sätter ett tak på hur högt volymen får gå - använder ofta för mastering

Reverb - ett eko, samma effekt som man får när man står i en grotta och skriker, och sedan hör efterklangen av att ljudet studsar på grottväggarna.

Delay - ett eko det med, men mer som att man står mellan två berg. Testa själv och lyssna på skillnaden 😛

Distortion - Typ som gitarrdistortion, används framförallt på elgitarrer.

Bitcrusher - Digital distortion eller "nersampling" av ljud.

Chorus - vet inte hur jag ska förklara, upprepar ett ljud flera gånger med väldigt kort mellanrum?

Flanger - likt chorus, med en mer "phaser-liknande" effekt.

Phaser - testa och lyssna, orkar inte förklara mer 😛

Autotune - pitch-korrigerar ljud, vanligast använt på sång.

Orkar inte tänka ut nåt mer just nu, men där haru en liten lista. Resten kan man ju bara testa sig fram med!

Bra svar!, bra förklaringar. Man kan ju kombinera dessa med förstås, men det tillför ju inte så mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Snabblista med effekter jag ofta använder:

Kompression - för mindre volym-dynamik

Limiter - Sätter ett tak på hur högt volymen får gå - använder ofta för mastering

Reverb - ett eko, samma effekt som man får när man står i en grotta och skriker, och sedan hör efterklangen av att ljudet studsar på grottväggarna.

Delay - ett eko det med, men mer som att man står mellan två berg. Testa själv och lyssna på skillnaden 😛

Distortion - Typ som gitarrdistortion, används framförallt på elgitarrer.

Bitcrusher - Digital distortion eller "nersampling" av ljud.

Chorus - vet inte hur jag ska förklara, upprepar ett ljud flera gånger med väldigt kort mellanrum?

Flanger - likt chorus, med en mer "phaser-liknande" effekt.

Phaser - testa och lyssna, orkar inte förklara mer 😛

Autotune - pitch-korrigerar ljud, vanligast använt på sång.

Orkar inte tänka ut nåt mer just nu, men där haru en liten lista. Resten kan man ju bara testa sig fram med!

Chorus = signalen dubblas och dubbletten är lite off vilket gör att det låter som en lite småfalsk kör 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...