Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej,

Jag har en fråga...

Köpte en elgura för ett par dagar sedan, så jag är rätt ny när det gäller just elgitarrer.

Så fort jag petar på strängarna eller stallet så sprakar det.. men om jag tar på kabeln med ena handen, samtidigt som jag t.ex. tar på strängarna med den andra så sprakar det inte. Hur kommer det sig? Är inte så på mina kompisars gitarrer.

Tack på förhand!

Annons
Posted

Jepp jordningsfel låter det som. Om du har svaj på guran så kan du titta på baksidan. Det ska gå en sladd från putten till metall plattan där fjädrarna är fästa på baksidan. Om du inte har svaj ska det finnas någon form av hål där en liknande jordad sladd går direkt till stallet (kan sitta i någon skruv eller dyl. också, inte nödvändigtvis direkt i stallet).

Annars beror sprak vid inputen oftast på oxidation (rost, oftast osynlig, men mycket vanligt) på själv metallen i inputen. Det hör man i så fall genom ett onödigt högt sprak när du ska koppla in sladden.

/David

Guest captain nemo
Posted

Återigen - jordat uttag är a och o. I synnerhet i rum där man sitter med datorer och deras skärmar.

//nemo