Jump to content
Annons

Jon Lord död!


KillwithSkill

Recommended Posts

Annons

[...]vad är pancreatic cancer någon?

RIP Jon***

Cancer i bukspottskörteln (= hög dödlighet 🙁 ). Fast han dog i sviterna av cancern (lungemboli)

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag mer eller mindre tappat intresset för att sitta å spela på läxan inför mina pianolektioner och funderade på att sluta spela helt så började jag av ett sammanträffande lyssna på Deep Purple lite lätt. Inte långt senare köpte jag mitt första keyboard, en Clavia Nord Electro, och började spela orgel och drömma om att starta rockband. Musiken är det allra viktigaste i mitt liv idag, och det har jag mer eller mindre bara Jon Lord att tacka för. Visst har jag massvis av andra influenser, men faktum är att jag säkert inte ens hade fått höra dessa om det inte vore för Jon.

Jag minns när en bekant som inte alls lyssnade på Deep Purple fick höra deras cover på Donovans "Lalena". Jag minns att jag fick höra så fort orgelsolot startade att "han spelar ju som dig". Det måste vara en av de bästa komplimangerna jag någonsin fått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jon!

Av alla mina hjältar var och är Deep Purple de allra största och för mig mest betydelsefulla musikerna. De finns på väggen, i skivsamlingen och framför allt - i hjärtat.

Sov gott Jon, och TUSEN TACK för all musik!

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

R.I.P. Mr. Lord!

Purple var ett av de första banden jag såg i Scandinavium på sjuttiotalet (Burn-turnén).

Jag var med och körde bandet till Landvetter i min taxi för en massa år sen, dagen efter att de bl.a. kört hela "Concerto For Group And Orchestra" i Scandinavium (Dio var med också och sjöng på nån låt, om jag inte minns fel).

Hade med mej "Concerto"-plattan på vinyl och fick den signerad av Mr. Lord, Mr. Glover och Mr. Morse (fick honom på köpet), men Gillan och Paice hade tagit sej till Stockholm på annat vis. De

var hur trevliga och ödmjuka som helst.

Det kändes väldigt stort att få träffa dessa grymma musiker som skapat så mycket fantastisk musik!

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Min polare ringde ikväll och grinade på riktigt av deppighet, vi har spisat Deep Purple/Rainbow/Whitesnake/Gary Moore/Cozy Powell/Dio osv som fan på den gamla goda tiden och alla är dom nu borta, de som skapade originalitet och ny ball dessutom asviktig musik för fler än 1 generation musikdiggare och musiker!!!

Dvibe lyssna på Child in Time, Stormbringer, Sail Away, Mistreated osv...en bra platta fr 80-talet dvs en sen/comeback LP är ju Knockin at your back door!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde på ett hotellrum igår, så tråkigt. Är glad för att jag fick se en konsert med honom i alla fall, en legend som gått ur tiden... Vila i frid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemskt. Hörde "Highway star" på radion häromdagen när jag låg på sjukhuset efter en mindre hjärtinfarkt. Att höra den var en av få saker som kändes bra under den perioden, så det känns lite otäckt att veta att Jon dog medan jag låg på sjukhuset och gladdes åt att höra hans låt.

R.I.P. Jon! Tack för allt du gjort för musiken!

(Med detta passar jag på att nämna att jag kommer att ta en time-out härifrån på obestämd tid för att ta hand om min hälsa istället. Att diskutera/gräla om ljudteknik är trots allt inte det viktigaste i livet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

!972 kom dubbel-liven Made in Japan som var det absolut första jag hörde med Deep Purple, dock runt 1976-77 som först när man började lyssna på rock och parta loss...

(gick ej att infoga bild, inte tillåten filändelse...sunk...)

Nu är det ju 2012 vilket betyder att detta fenomenalt bra och tidslösa livealbum firar 40-års jubileum precis, vilket innebär att nu kommer den gå varm ikväll hemma hos mig med bira och rock'n roll kräm för i morrn har jag fridag fr jobbet yesssss :-)

Anslut er alla Purple fans och manifestera detta, dom på radion har väl inte fattat nåt som vanligt, eller TV heller där går bara idiotprogram fr Skansen/Liseberg med sedvanligt urfjantiga Svenska lallare som leker artister uschhhh!!!

Leve Jon Lord m.fl.

Link to comment
Dela på andra sajter

R.I.P.

Har ingen koll på hans musik, så lite tips vore på sin plats. Smoke On The Water är långt ifrån min kopp te, så ngt annat han har gjort?

Det beror väl på vad du gillar för sorts musik. Gillar du klassisk musik rekommenderar jag Deep Purple's "Concerto for Group and Orchestra" starkt, den skrev han själv, samt låten "April" som han skrev tillsammans med Blackmore (det finns dock rock-partier i båda dessa). Om du gillar rock i övrigt men kanske inte just "Smoke..." så kan jag rekommendera några låtar av Deep Purple där han skiner, som "Blind", "Demon's Eye", "Child in Time" och "Chasing Shadows". De flesta skulle nog inte hålla med om de där valen, men "Demon's Eye" och "Chasing Shadows" får en att förstå varför han är känd för sina orgelsolon. "Blind" är en underbar komposition byggd på harpsichord, för ovanlighetens skull. Child in Time är ju mer av en klassiker med ett helt underbart intro av Lord, bland annat. Hoppas du gillar vad du hör!

Redigerat av JosefK
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara säga såhär, faaan vilken känsla att nu ikväll lyssna på Made in Japan med allt vad det innebär såhär 40 år senare, vi satt och tokdiggade plattan på 80-talet och tom innan när man va fjortis och skulle börja festa, Kir kom in, mellanölet hade fölrbjudits av outgrundlig anledning, det var det bästa pilsnerdrickat som fanns inte som nu 3.5 blask... mer rock'n roll åt folket och mer flak m. bira så går allt bra mina vänner, länge leve Jon Lord i all sin prakt!!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...