Jump to content
Annons

Hur använda nya diskarna på bra sätt


DanceMannen

Recommended Posts

Hej

Köper förmodligen ny stationär dator nu. Kommer enbart använda den för musik och foto redigering, och surfa lite för att hämta uppdateringar av program & pluggar. Tacksam för lite tips hur jag ska dela upp mina hårddiskar.

Jag tänker mig 3 SSD-diskar + 1 extern HDD

1 x 240 GB SATA

1 x 120 GB SATA

1 x 120 GB USB 3.0 (en extern jag tänkte sätta in i burken

1 extern 500 GB Firewire 400/USB 2.0 disk.

Jag kommer använda

OS: Windows 7 x64 Home Premium.

Musikprogram: Sonar X1 Expanded x64. NI Komplete 8, Dimension Pro, Rapture, Z3TA +2, KORE 2, MASCHINE, Virus Snow och kanske några andra mindre Vst-pluggar.

Övrigt: Adobe Lightroom och kanske Photoshop

Chrome el IE.

Tänker mig OS och program på en disk (120 GB) alt 240 GB (TROR NI 120 GB RÄCKER)??

Projekt/Audiofiler på en disk. Jag kör mycket mjukvarusyntar, i stort sett ingen inspelning av audio från extern källa.

Ljudbibliotek på en disk (alt fler om det krävs).

Verkar detta vettigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det verkar vettigt, men har du 3 SSD borde du allvarligt fundera på RAID-0.

Men då ska man helst ha samma märke/modell av alla 3 då samma styrkretsar osv.

Men du borde tänkt på det från början isånnafall innan köpet.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

NI Komplete 8 =

Requires 5 GB free disc space / 195 GB* for complete installation, USB 2.0 port.

Specific requirements vary depending on the individual program.

480 gb totalt är inte så mycket utrymme i datorn i dagens läge.

Jag skulle personligen kasta in större diskar och som sagt tre likadana så att dom går att Raida.

Har personligen 1.5 tb Raidat i en macbook pro och kan inte vara nöjdare.

Tänk på att du alltid bör ha Minst 10-15 % ledigt på diskarna för att minimera risken för krash.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack killar.

Har inte beställt ännu, men kan komplettera i så fall;)

Misstänker att SSD diskarna ska vara av samma storlek vid Raid 0?

Gällande Komplete 8 så tänkte jag lägga ljudbiblioteket på en extern disk jag har, antingen en eSATA/FW400/USB på 500 GB alt en USB 2, 1.5 TB. Men det kanske drar ner hastigheten för att t ex Kontakt måste läsa från en långsammare disk?

Blir dyrare än jag tänkt med så stora SSD... men men

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack killar.

Har inte beställt ännu, men kan komplettera i så fall;)

Misstänker att SSD diskarna ska vara av samma storlek vid Raid 0?

Gällande Komplete 8 så tänkte jag lägga ljudbiblioteket på en extern disk jag har, antingen en eSATA/FW400/USB på 500 GB alt en USB 2, 1.5 TB. Men det kanske drar ner hastigheten för att t ex Kontakt måste läsa från en långsammare disk?

Blir dyrare än jag tänkt med så stora SSD... men men

SSD diskarna ska helst vara samma model och storlek...

Jag hade nog köpt Samsung 830 128 GB, den har kanske inte den bästa prestandan, men den är väldigt pålitlig och stabil det är också en viktig aspekt.. Priset är också riktigt bra...

Men det finns bättre prestanda för pengarna... men ska du raida 3 ssd kommer du få sjukt bra prestanda ändå...Men om du frågar mig så är det väldigt viktigt att det är stabil och inte crashar..har varit enorma problem för andra tillverkare med sandforce t.e.x det har väl inte undgått någon ? men Samsung 830 har inte haft några problem alls...

Plextors ssd ska vara bra också..även om den använder en gammal styrkrets..så presterear den mkt bra... och är en stabil krets med flera års erfarenhet.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...