Jump to content
Annons

Bygga en replokal i gamalt P garage


Timmartensson

Recommended Posts

Hej Musiksverige!

Nu har jag fått ett erbjudande om att hyra en mindre del av ett gamalt parkeringsgarage. Min tanke är att nu konvertera om det till en riktigt trevlig replokal på ca 18m2.

Det är i ett gamalt garage som man haft som spellokal (Pilkastning och etc)tidigare.

Garaget ligger under jord och är delvis sammakopplat med ett hyreshus. Fördelaktiga är att det inte finns några boende hyresgäster dirket ovanför den blivande repan. Dock har man har två affärslokaler som grannar, och eftersom jag är en human människa och delvis gillar byggprojekt så tänkte jag ge mig på att bygga en flytande konstruktion för att minimera bullret ut.

I dagsläget är lokalen sånär som på några snabbyggda inneväggar och golvet som man kaklat och lagt matta på ren betong.

Delen jag tänkte hyra har ca 4m till tak vilket underlättar en hel del för byggnationen.

Min fråga till er:

Bör jag satsa på att bygga upp ett flytande golv eller skall jag se med värden ifall jag kan får frilägga

betongplattan med bilmaskin och på så vis frigöra golvet från husets övriga stomme?

Jag tänker mig att jag kan minimera materialkostnaden en del genom att inte behöva bygga upp golvet?

För vägg och tak tänkte jag dubbelgips+akustik limm, stenull och dubbelgips+akustiklimm.

Vad tror ni?

post-30689-0-06914000-1341825871_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bör jag satsa på att bygga upp ett flytande golv eller skall jag se med värden ifall jag kan får frilägga betongplattan med bilmaskin och på så vis frigöra golvet från husets övriga stomme?

Jag tänker mig att jag kan minimera materialkostnaden en del genom att inte behöva bygga upp golvet?

Du tänker helt rätt det här med att frilägga golven från varandra. Däremot så skulle jag aldrig ge mig på ett sådant projekt om jag inte hade total koll på hur huset är byggt. Om det är ett gammalt hus så är det inte säkert att det finns kompletta underlag över hur inkommande servis för vatten och el är dragna under / och i plattan. Man bör också kolla upp grundvattentryck samt om valvet i din lokal utgör en bärande konstruktion. Om det visar sig att delar av plattan är gjuten mot en bergsklack blir arbetet dessutom gjort helt i onödan. Jag skulle bygga flytande ovanför bef. platta.

// Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det låter om det kan bli en del komplikationer om man börjar mejsla hejvilt.

Hur ser ett bra recept för golvet ut?

Fungerar det att köra på dessa u boat's http://emusic.se/product/18899/Auralex-U-boat, vanliga träreglar med stenull, 2 lager golvgips + ett lager spån och sedan golv, eller ska man göra det mer avanserat med fjädrar?

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla golvritningen jag la in här:

http://forum.studio....udisolera-golv/

väggarna ställer man på golvet, byggs med 95mm stålregel och 2-3 lager gips. sama sak till taket som man lägger på väggarna. eventuellt måste man nog hänga taket i ISO-hangers.

luftsapalt i vägg/tak bör vara minst 200mm, räknat från baksida på gips till betongvägg(eller 100mm mellan regel och befintelig vägg).

isolering till väggar/tak ska va lågdensitet, exempelvis Isover piano 95mm.

och ljudisolerade dörrar, ljudisolerad ventilation.

edit: det blir även bättre om man demplimmar all gips med Sika's AT limm, AT-84.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...