Jump to content
Annons

zoom H4n eller zoom R8


gambiz

Recommended Posts

hej!

jag är ny här och har inte sysslat med inspelningar så mycket. jag söker en portabelinspelare som jag kan ha när jag dels övar och att spela in olika

ensembler på skolan. ensemblerna är oftast akustiska och cirka 4-10 st musiker så undrar om det räcker med enbart en mick.

jag har kolla på zoom H4n och zoom R8. Jag kommer göra all efter redigering i datorn men fördelen med digitalportan är att man kan spela upp och

lyssna direkt och att jag även kan använda den som ett ljudkort.

mina frågor:

hur pass bra står sig R8 ljudkort? ungefär i vilken prisklass motsvarar kortet?

kan jag koppla R8 i cubase och använda knappar som snabbkommandon?

vilken av alternativet skulle ni ha köpt? faktumet att jag kommer redigera i datorn så lutar

väl valet åt en H4n men om R8 funkar som ett hyffsat ljudkort varför inte köpa så man har allt i ett? med hur många

mickar kan man spela in samtidigt mellan de olika?

hur blir kvaliten på inspelningen med en r8 om man spelar in direkt från en akustisk gitarr utan nån inkopplad mick jämfört

med h4n tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm. Jag har för mig man kan koppla 4 mickar till H4n, men bara två till R8.

Om du har tillgång till en Ipad så kan du spela in med upp till 8 mickar med kompatibelt ljudkort. Multitrack DAW gör det med 24 bitar om jag fattat rätt. Appen kostar en bit under hundringen. (Ännu fler ingångar ska tydligen vara möjligt med kommande appar.)

Du kanske skulle kolla på Zoom R16 och R24 som man kan koppla 8 mickar till. Den sistnämnda har fantommatning på alla åtta ingångar.

Om alla i gänget bidrar med en femhundring var så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Användningsområdena för de två modellerna är enligt mig helt olika. Har en H2 som är kanon till att kunna lyssna på en spelning i efterhand, men vill man få en bra liveupptagning så är det trixigt då den måste vara rätt nära scenen för att få bra ljud och kan ha problem med att hantera höga ljudtryck. Har en R24 för att få portabilitet och många ingångar i ett paket. R8 är ju en nedbantad version av den, så jag hänvisar till en kort recension jag skrev om R24 här.

Har aldrig använt en H4 (eller H4n), men drivrutinerna för att köra H2 som ljudkort lämnade en hel del att önska den gången jag försökte med det. Där funkar R24 kanon i jämförelse.

Med H4 så får du möjlighet till en rumsmik i stereo + två mikar till, medan du bara får möjlighet till 2 spårs simultan inspelning med R8. Jag skulle slå ett slag för R16 eller R24 för att få möjlighet till åtta kanalers simultan inspelning - då blir det fullt möjligt att göra verkligt bra liveinspelningar. Men håller inte budgeten för det så är H4 ett bättre alternativ. Väl placerad i rummet med en (välmixad) stereotappning från mixern så kan det faktiskt bli riktigt bra.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill du använda inspelningsmanicken som ljudkort? Ljudkortet som sitter i dator fungerar säkert alldeles utmärkt.

Prova dessutom att ladda ner drivrutinerna från www.asio4all.com så blir det ännu bättre!

Själv använder jag en Tascam DR-40 som för att spela in våra rep. Den kan spela in på två stereo-spår samtidigt. Ställer man den på något lämpligt ställe så att ljudet fångas upp av de två inbyggda mickarna på ett bra sätt, samt kopplar någon stereo-utgång från mixerbordet (t ex "ctrl room out") till linje-igången så får man helt ok inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

okay, jag vill kunna koppla elguran till datorn och spela med backingtracks och annat oxå därför som jag tänker att det vore smidigt med en digitalporta som fungerar som ljudkort så jag slipper köpa ljudkort + mick. för zoom r serien har väl inbyggda mickar antar jag? okay tack för svaren ska kolla närmare på R16 som jag tyckte lät intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skiljer sig väl inte så mycket i pris mellan R16 och R24. Att ha 24 kanaler istället för 16, 8 fantommatade ingångar istället för två, och de där sampeltangenterna kan ju vara värd den extra summan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...