Jump to content
Annons

Varför låter min ton så illa?


Hambern

Recommended Posts

Hej alla kunniga

Jag köpte idag en saxofon, beställde från Thomann och tänkte lära mig spela, främst åt jazzhållet. Upptäckte dock att den, eller kanske snarare jag, spelar rätt falskt. Speciellt en ton är gräslig. Lyssna speciellt på sista tonen i detta lilla stycke jag hjälpligt pressade fram ur vidundret:

https://dl.dropbox.com/u/75491456/Sax%20test.mp3

Och till min fråga: hur ska man göra för att det inte ska låta så? Kan det vara saxen det är fel på rakt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har nu noterat att om jag får A att stämma, genom att justera munstycket, så intonerar den upp de toner som ligger under A och intonerar ner de som ligger över. Den stämmer också dåligt mellan oktaverna. Stämmer jag höga A bra så är lägre A för högt. Så kort sagt: höga toner ligger för lågt och låga toner ligger för högt och det skiljer nästan med ett halvt tonsteg.

Går detta att göra något åt eller har jag råkat få en dålig sax? Det är en rätt billig Thomann Antique Alto Saxphone för runt 3'900 nypris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...