Jump to content
Annons

Varför ska man välja Studio One?


Renfield

Recommended Posts

Annons

Har använt Studio one pro sedan 1.5 äger nu 2.0 är hur nöjd som helst kan inte vara enklare ,så som ett Daw ska vara, allt ligger framme inga knasiga under menyer, rakt på skriv bordet helt enkelt .Bara dra och släpp va du nu vill ha på kanalen (kanalerna) man ser allt vad man pysslar med .Samt att det är några avhoppare från Cubase som startade Studio one . Är inte fy skam.

Kan inte mer än rec detta fantastiska Daw man får mycket för pengarna.

Samt att forumet är suveränt inga grin skallar där inte.

Mvh/Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag köpte 1.6 för ett tag sen och uppdaterade till 2.0 Pro men har inte använt det seriöst ännu ( kör Cubase som huvudrigg ).

Installerad V2 64-bit på dator 2 här precis nyss och har inte sett förut att det gick att ta loss mixerfönstret, något som jag störde mig deluxe på.. så nu tänkte jag prova att skapa en låt i V2 och se om det är såhär jag vill att Cubase ska fungera.

Drag'n drop är riktigt trevligt för kreativiteten men det behövs mer till för att bli ett seriöst verktyg och inte bara ett nytt verktyg som är snarlikt allt annat.

Kan tänka mig att det nya smarta 2-vägs-preset-library hanteringen Presonus bakat in i denna DAW kan vara riktigt trevligt.. jag tänker såklart på hur den hanterar dina skapade presets och inställningar, dina tweakade loopar e.t.c och att du kan dra den från arrangefönstret in i biblioteket och att den sparas där utan att du behöver göra något mer.. stimulerande tanke att man tweakar exempelvis en trumplugg för att passa ett E-kit, fixar EQ kompressor och ställer in nivåer och midi-relaterat o sen bara drar den in i biblioteket för instant recall i något annat projekt.. ju mer jag tänker på det desto mer användbart känns det... och blixtrande snabbt

Kan de fixa en dedikerad controller också av sina studiolive-mixerbord vetefasen om inte jag switchar direkt..

Presonus är väl förutom Cockos (Reaper) dem som känns hungrigast på (åtminstone PC- ) marknaden vilket är bra för användarna.

Nästan en dödgrävartråd..men jag blev på humör idag när jag hittat "Detach-mixer view" att jag blev tvungen..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Jag Likt Lundin kör både Cubase och Studio One.

Studio one är helt klart ett mycket trevligt program, Bounce in place är alltid trevligt, drag and drop lika så!

någonting jag tycker är mycket bättre i S1 än i cubase är audio quantize. säg att jag har en gura som är lite för o-tight och så vill jag synka den med Kick.

bara å dra Kick till quantize fönstret sen är det bara å quantize gurorna och det böir riktigt perfect..

i Cubase måste man ställa in å ha sig för att det skall bli bra.

dock är det en hel del som saknas i studio one.

humanize funktionen flyttar midi position och ställer om Velocity men du kan inte välja med hur mycket på ett smidigt sätt.

nu finns det dock macros som hjälper till men även de går på för inställda parametrar som är sjukt kluriga att ändra på utan macro kunskap.

Det som jag stört mig på mest med Studio one är en bugg som de ej värkar vilja / Kan ordna.

Låt os säga att vi håller på att justera Toontrack Superior Drummer och sitter inne I superiors mixer och vill starta eller stoppa playback med Space bar.. Detta funkar inte.....

man måste helt enkelt klicka ute i arrange fönstret för att kunna starta / stoppa playback...

om någon nu har en lösning på detta så berätta gärna.

men som sagt studio one, kommer stanna i min studio då det gör vissa saker snabbare och bättre än Cubase, medans Cubase har sina bra saker..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...