Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

En bekant till mig behöver en mik och en preamp till den som han kan koppla in till datorn (tele-ingångar), detta tänkte han lägga ut max 2000 på. Har sett att folk rekommenderat en mik för 998 kr, kommer bara inte ihåg vilken det var. En preamp till detta också.. Och var köper man det?

Han ska endast spela in sång.

Tacksam för svar!

Edited by nurfen
Annons
Posted

Smart som jag är startar jag ju tråden innan jag börjat leta själv.. Men ändå.

How about..

ADK A51e (999 kr)

BEHRINGER TUBEULTRAGAIN MIC200 (683 kr)

..? Priser från Musikbörsen.

Posted

Den mic som jag brukar rekommendera, är Studio Projects B1. Enligt min mening är den bäst i lägsta prisklassen. Lyssna gärna på exempel på min testsite. 🙂

När det gäller preamps, så kan jag inte rekommendera någon i den prisklassen. Den billigaste jag har provat, som jag tycker låter bra, är Studio Projecta VTB-1 - som ligger på ca 1800:-...

Posted

Har några kompisar som använder en preamp från Art (liknande den från Behringer, väldigt lik faktiskt! 🙂) med gott resultat. Kostar under tusenlappen i a f.

Posted

Claes: Tack för tipsen. Vilka butiker säljer dessa? Jag undrar dessutom vad det är hos mikpreampen som låter bättre än andra under 2000 kr.. Är det lägre brusnivå?

Posted
Claes: Tack för tipsen. Vilka butiker säljer dessa? Jag undrar dessutom vad det är hos mikpreampen som låter bättre än andra under 2000 kr.. Är det lägre brusnivå?

Exempelvis undertecknad - eller alla andra välsorterade butiker... 😳

Jämfört med de billigaste budget-preamparna, kan du räkna med både lägre brus och bättre ljudkvalitet generellt.

VTB-1 är dessutom - såvitt jag vet - den billigaste preampen där man kan stänga av rörinblandningen helt om man vill ha ett renare ljud, så den är extra flexibel på så sätt.

Posted

...jag skulle spara liiite till och köpa en bra channelstrip

-JAM säljer tex Focusrite Trak Master för 2.695: just nu (jag har en Voicemaster som jag är nöjd med)