Jump to content
Annons

Recommended Posts

Då börjar planeringen och genomförandet av projektmusikstudiobygget för Genjor Music . På endast 12 kvadratmedet med en takhöjd på 2,40 i ett bostadshus ska rymmas både studio (sång, gitarr, soloinstrument) och kontrollrum och ljudisolering till grannar samt akustikbehandling. En formidabel utmaning.

Börjar (här, finns ju massor IRL) med 2 skisser på golv och takisoleringen. Eftersom det är endast 40 cm för detta har jag gjort en fördelning på 25 cm till tak, ovanför finns grannes sovrum, och 15 cm till golv, då det är bottenvåning och inga grannar under.

282340_10151062242148384_1719673778_n.jpg

1,45*2,40m blir sångbåset/studion och 1,85*2:40m blir kontrollrummet. Takhöjden 2 meter före akustikbehandlingen.

Fråga1: Vad säger ni om att lägga sand i 4 cm lager i golvet? Kanske ska sanden och isoleringen byta plats i golvet.?

529598_10151062241928384_847270953_n.jpg

Men blir det inte en resonanslåda om en MDF skiva ligger 4 cm ovanför betonggolvet för att bära upp sanden ovanför? Eller leder sanden ljudet lättare ned i golvet.?

Taket känns som ett fullgott system på de 25 cm som finns till förfogande. El, audio, belysnings sladdar kommer gå i isoleringslagret i golvet. Således penetreras tak och väggar ingenting alls utan blir helt täta. Ventilation finns i form av en inre dörr 0,7*1,9m som öppnas mot en altandörr 0,9*2,10 rakt ut då kontrollrummets ena vägg är yttervägg. Vintertid värmer mixpositionen upp och öppning in från vardagrum samt element i luftrum mellan altandörr/fönster och kontrollrumsvägen mot altanen. På sommaren och vid överhettning kommer det finnas en av och påslagbar mobil klimatanläggning. på detta vis undviks en skrymmande och väsnande HVAC anläggning (efter noga övervägning).

kommer fortsätta lägga upp bilder och info vartefter det kommer igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

betongtak, betongväggar mot mitt v ardagsrum o grannes vardagsrum, betonggolv, en vägg mot grannes sovrum är gipsskiva luft 10 cm gipsskiva (detta system ska jag byta ut mot 4 gipsskivor isolering gipsskiva) sen en garderob på 1,3 meter, sen gipsskiva luft och gipsskiva igen.

väggen mot gatan är tegel och gips en mest dörr och fönster. här bygger jag en ny vägg med fönster o dörr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ritning - skiss på hela rummet406152_10151062628578384_1425070696_n.jpg

upptill från vänster: altandörr, fönster med fönsterbräda och element.

höger vägg e betong mot grannens vardagsrum, vänster sida har ingång från mitt eget vardagsrum. Nedre väggen har till vänster en dörr till ett förråd, till höger om detta förråd har grannen sitt föråt och nedanför båda dessa garderober har grannen ett sovrum.

det övre rummet är kontrollrum och det nedre(inre) studiorummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket överhörning mellan lägenheterna upplever du att det är idag? Utan att ge sig på vibrationsmätningar kan du kanske ha en dialog med dina grannar och kanske få möjligheten att göra lite enkla tester med hammare, spela sinussvep eller liknande och bara lyssna för att bilda dig en uppfattning hur ljudet förflyttar sig i konstruktionen.

Har kollat lite på dina skisser. Några reflektioner; Sanden fyller bara en avvibrerande funktion när golbjälklaget vilar på sandbädden. Fönstret i det inre skalet bör vara lamellglas (endast 1 ruta) minst 13 mm tjock. Då rummet är litet så gäller det ju att bygga utrymmeseffektivt. Så här skulle jag ha gjort:

TAK

Resilient Hangers som du bultar fast i taket och sedan skruvar reglarna i. 3-4 lager gips.

post-27276-0-90112700-1340912570_thumb.pngpost-27276-0-43550500-1340913877_thumb.png

VÄGGAR

Resilient Wallfixing (kan du även använda till taket beroende på hur du väljer göra takbjälklaget). Väggreglar 95 mm plåtregel med 95 mm isolering.

post-27276-0-54544300-1340914202_thumb.png

GOLV

Här kan du köra stepisol, Isomat eller liknande med så mycket massa som möjligt ovanpå (Cementfiberskiva, golv/brandgips, trädgårdsplattor eller liknande).

post-27276-0-04833900-1340913993_thumb.png

Utan några beräkningar gjorda tror jag att denna lösning kommer att fungera för ditt ändamål. Försök att göra lite enkla bullermätningar (som jag nämnde tidigare) innan du betsämmer dig. Produkterna kan du köpa hos tex Vibratec där du också kan få hjälp hur du sätter ihop grejjerna. Täta fogar osv. har du säkert koll på redan. Kom också ihåg att planera för ventilationen.

// Björn

post-27276-0-62778800-1340913199_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...