Jump to content
Annons

Alhambra-gitarr?


oioioi

Recommended Posts

Sonen vill utöka hushållets gitarrpark med en klassisk, nylonsträngad gitarr. Vi provspelade några olika på lokala 4sound-butiken, och han gillade en Alhambra för ungefär 3000 bäst.

Verkar ju vara en bra gitarr, tror jag. Men ska man lägga lite extra pengar på att få solid sida/bakstycke? (Den vi testade var ju lite "billigare", och hade bara solitt lock.)

Gran eller ceder på toppen? (Jag har ingen aning om träslag öht, inte ens på de instrument jag äger, men ljust eller mörkt är väl inte enda skillnaden...?)

Vi tänkte även kolla in Admira-gitarrer på en annan lokal butik. Någon som har koll på dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alhambra är ett bra märke har en 5p cedar själv. Största skilnaden mellan gran och cedar är ljudet, ena lite skarpare i ljudet. Gjorde massa research innan jag köpte min har redan glömt bort allt redan. Admira ska också vara bra. Finns flera utlänska forum med tonvis med trådar om alhambra gitarrer. Lycka till.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

SuneLarson (oregistrerad)

Hej, En bra gitarr ska alltid ha granlock. Aldrig ceder. Har själv en 'äkta' spansk gitarr, Rodriguez för 10.000, men det finns säkert billigare gitarrer som är bra. Min Rodriguez är inte bättre än min nylonsträngade Levin som jag PGA olyckliga omständigheter inte har kvar. Den var inte speciellt dyr, men alldeles utmärkt och jag använde den på många inspelningar.

Jag har även en akustisk stålsträngad Tanglewood, kostade bara 3.400 på JAM Roslagsgatan.

En Lill-Martin, en av de bästa gitarrer jag ägt. Distinkt och stämmer klockrent.

Hälsn Sune Larson

Sonen vill utöka hushållets gitarrpark med en klassisk, nylonsträngad gitarr. Vi provspelade några olika på lokala 4sound-butiken, och han gillade en Alhambra för ungefär 3000 bäst.

Verkar ju vara en bra gitarr, tror jag. Men ska man lägga lite extra pengar på att få solid sida/bakstycke? (Den vi testade var ju lite "billigare", och hade bara solitt lock.)

Gran eller ceder på toppen? (Jag har ingen aning om träslag öht, inte ens på de instrument jag äger, men ljust eller mörkt är väl inte enda skillnaden...?)

Vi tänkte även kolla in Admira-gitarrer på en annan lokal butik. Någon som har koll på dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en cataluna akustisk gitarr på net on net för 500kr. Den är i mahogany med granlock. Jag har provat gitarrer som kostar jättemycket och ingen har bättre ljud än denna. Jag kanske hade tur och fick ett prakt ex. Vad jag vet är denna gjord i kina och jag tror inte den kostar mer än typ 1000kr ny. Jag rekommenderar verkligen detta märke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en billig akustisk från tyskland kosta 200kr inkl frakt. Den var kass höll inte stämningen, men du kan åka till rusta och prova den. Jag har för mig att en akustisk jag prova på rusta lät riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ursäkta missad uppdatering. Det blev en Alhambra i början av veckan, modell budget. Den ses redan nästan som en familjemedlem och ska få följa med på semestern som börjar alldeles strax.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...