Jump to content
Annons

Vad är grejen med min fiol?


krabban

Recommended Posts

Jag diggar Bryson Andres bara så mycket! Jag köpte en fiol, ett litet mixerbord och loop-pedalen.

Denna fiolen köpte jag:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbv_840bk_evioline.htm

Då till min fråga:

Min fiol låter inte så "vasst" som Brysons gör i videon ovan. Förutom att jag är en kass violinist så är jag lite osäker på vad det är som skiljer min arsenal med Brysons. Förutom priset, han kör med en dyrare Yamaha.

Min stråke är himla lurig. Det blir inte alltid helt klart ljud från den. Men då är jag osäker, är det för att jag inte kan spela eller skulle min stråke låta lamt och tamt även om Bryson skulle spela med den?

Som ni förstår är jag helt ny på detta området!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo visst!! Absolut!! Jag är inte HELT novis, även om din fråga visst är befogad.

Jag har spelat fiol i mellanstadiet (typ på 80 talet) och det följde med hartch, en liten dosa.

Där har jag en annan undring, är stråken så himla känslig för att man tar på den!? Det har jag faktiskt inget minne av... När jag spänner stråken brukar jag ibland trycka lätt med tummen för att känna om jag dragit hårt nog och då kan det ibland vara en liten glipa just där.

Jag kommer inte ihåg om jag rörde stråken när jag spelade i mellanstadiet... Detta låter duktigt fånigt när man skriver här på forumet. Givetvis ska man inte vara på stråken och leka eller kladda med fingrarna... Men det var inte riktigt min fråga!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att han låter så bra sitter nog mer i skicklighet än mickarna. Öva i 20 år blir du ännu bättre!

Du har naturligtvis helt rätt spelsättet påverkar ljudet på en fiol väldigt mycket. Hur hårt man trycker med stråken, hur snabbt man drar den, om man spelar nära stallet eller greppbrädan etc.

Öva 20 år med O Ševčíks Schule der Violintechnik och Schule der Bogentechnik så kommer du att bli bra. 🙂

http://en.wikipedia....ev%C4%8D%C3%ADk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Pedalen heter Boss Loop Station RC-3.

http://www.thomann.de/se/boss_rc3.htm

Den fungerar så väl till gitarr som till mikrofon. Den fungerar med allt!!

Fiolen är okej. Det är stråken som inte "spelar hela vägen". Det är 20 cm i båda ändar där det är nästan omöjligt att få nåt ljud. Men jag får väl spela i 20 år så har väl det löst sig också...!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa mer harts där det inte tar, eller ev ett kladdigare harts. Det finns en uppsjö av hartser att välja mellan. Undvik att ta på taglet med (smutsiga) fingrar, flott och skit på fingrar gör att du tappar fästet mellan sträng och tagel. Man kan få ton (ljud av något slag, inte alltid vackert) i ett stråkinstrument med vilken blompinne som helst nästan, bara man hartsar ordentligt...Är det smäktande toner du är ute efter får du nog investera i en bättre stråke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är runt 40 idag och jag spelade fiol i mellanstadiet. Jag har inget minne av att man inte fick ta på stråken, men nu när jag känner om den är ordentligt spänd med tummen så blir det genast en håla utan ljud. Superkänslig!!

Jag får jobba mera med hartsen helt enkelt!! Jag har kanske gnuggar för lite!?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=HrKHAsnkF8A

Jag diggar Bryson Andres bara så mycket! Jag köpte en fiol, ett litet mixerbord och loop-pedalen.

Denna fiolen köpte jag:

http://www.thomann.d...bk_evioline.htm

Då till min fråga:

Min fiol låter inte så "vasst" som Brysons gör i videon ovan. Förutom att jag är en kass violinist så är jag lite osäker på vad det är som skiljer min arsenal med Brysons. Förutom priset, han kör med en dyrare Yamaha.

Min stråke är himla lurig. Det blir inte alltid helt klart ljud från den. Men då är jag osäker, är det för att jag inte kan spela eller skulle min stråke låta lamt och tamt även om Bryson skulle spela med den?

Som ni förstår är jag helt ny på detta området!

Nu får du ursäkta om jag låter väldigt krass, men, det är ingen ide att fundera så mycket på vilka loop-pedaler och förstärkare du ska lägga pengarna på till en början. Det du först och främst måste lägga "pengarna på" är att lära dig spela fiol.

90% (eller mer?) av all musik i ett stråkinstrument sitter i stråken. Mao, man kan lira skitsvängigt med att bara dra på en lös sträng, om du har väldigt bra stråkteknik. Men man kan omöjligt lira bra, oavsett hur bra vänsterhanden är, om stråken går som en vindrutetorkare. Så enkelt är det faktiskt.

Börja med att få lite handledning i fiolspel (om det så är lärare i fysisk form, eller youtubevideos, skulle dock föredra en "riktigt" lärare/handledare), så du får en bra grund att börja med.

Sen, på fiolen har du ju intoneringen med vänsterhanden att lösa. Men det är ju bara att gnugga på. Sen kommer synkroniseringen mellan vänster- och högerhanden.

Ang att ta på stråken, eller, taglet (hårstråna); Det är ett big no no! Taglet, som är hästsvans, får inte komma i kontakt med handen/fingrarna. Man har alltid fett/smuts på händerna som gör att taglet blir glatt. Man får inte fäste på strängarna helt enkelt. Om du har tillgång till läkarsprit, så kan du tvätta taglet med en fuktad trasa eller liknande. Var dock försiktig så du inte blöter för nära spets och frosch (då kan taglet lossna). Man kan även tvätta taglet med en tvål-lösning (men åter igen, ingen väta nära frosch och spets).

Gällande Harts, så köp ett harts lämpat för fiol. Om du har ett för "kladdigt" harts (tex till kontrabas) kommer det inte bli bra.

men, som sagt. Övning is the keyword. Lycka till!

Mvh

Magnus (lirar stråkinstrument sen 25 år tillbaka).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Magnus för ditt långa och generösa svar!

Jag har redan förstärkare, loop-pedal och fiol inklusive medföljande harts...

Jag skrev till min mammas förelsedag ett stycke med gitarr, filol och flöjt (blockflöjt) och sång. Det var mycket inspirerande!

Frågan rörde egentligen mest stråken... men jag får nog inget vettigt svar. Tiden visar vägen!! :-)

Pedalen var nog den bästa investeringen i mitt liv. Fy fasen så kul det var att spela med/mot den!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående stråken så är det (om det nu inte rör sig om skitig stråke) tekniken det handlar om. Att träffa av "rätt" mot strängen. Generellt, och kanske lite grovt räknat, så kan man tänka såhär; Tänk dig avståndet från slutet av greppbrädan till stallet. Dela in den länden i tre lika stora områden. Om du håller dig i det mittersta området, samt har stråken i 90 graders vinkel förhållande till strängen, så har du goda förutsättningar att få en fin ton.

Sen, så måste man hela tiden kompensera med trycket. Dvs. om du börjar tonen med ett nerstråk (med start vid froschen), så får du hela tiden lägga på tryck för att behålla samma tonstyrka och "kärna" i tonen. Det blir givetvis det omvända om du börjar med ett uppstråk. Då får du börja med ett högre tryck och eftersom, lätta trycket, när du drar upp...

En annan grej som jag upptäckt påverkar tonen är HUR man håller stråken, samt med vilken hastighet man drar.

Men, återigen, investera lite tid och pengar hos en lärare, så kommer du att få en riktigt bra fortsättning.

Huvudsaken är dock att man tycker det är kul det man håller på med och känner lust att fortsätta, samt i vilken nivå man vill jobba med det.

EDIT;

En sak till, så länge man har full koll på det man gör, så kan ingen säga att du gör fel. Har du verkligen bestämt dig för att spela på ett visst sätt, så är det ju rätt, oberoende av vad andra tycker. Har du däremot inte koll på det du gör, eller att det inte blir som du vill, så är det ett ämne för vidare undersökning. Kör hårt!

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

hej krabban. tänkte svara lite på din fråga. jag vill inte gör dig ledsen.

det är inget fel på din violin/fiol. vi börjar med brynnessie eller vad han hette. han har elviolin. den är kraftig i ljudet men inte helt lätt att spela på.

förstärkaren. förmodligen en dyr sak, inga gamla hagströms eller husqvarna. kan vara fender.

2. stråken. du säger att du spelat i åttan. då kanske du vet att innan du spelar sätter du stråken på violinen/fiolen och drar ett snabbt kort drag. då vecklas hullingarna ut och du får en bra ton. prova det. gör detta några gånger.

3.stråkföring. ganska svårt innan man lär sig. gör så här. lägg stråken mitt på fiolen. dra snabbt kort bakåt. ok?

prova att spela uppåt. men lyft på lillfingret, stoppa in tummen i mellanrummet på froschen och taglet. ser ut som ett C. bakvänt C

spela sedan upp och ned ett tag. shittråkigt. men då känner du var du har stråken.

tryck ner lite hårdare. känn att stråken inte lyfter. det är du som är master nu och har herraväldet över violinen. testa detta

4. röra taglet. taglet består av arabiskt hästhår . tar man på det stryks fett mm på håren. det fångar upp sådant. så rör inte taglet eller håret på stråken

5. harts. dvs kåda. anvånd paganini harts. lag taglet på den och dra fram och tillbaka ganska snabbt. det fastnar

hör gärna av dig så kanske jag kan hjälpa dig igen. jag skrev så du får rätt info och inte bara ett svar- jag har spelat i många år och vet hur det är att undra och fundra. man ska uppmuntra.

varm kram fr paganini

Link to comment
Dela på andra sajter

Stråkinstrument kan vara fantastiskt vackra, om de spelas av någon som är skicklig! Tyvärr verkar det vara en väldig tröskel upp till att bli så skicklig, och innan dess kan det krulla sig i öronen när någon som inte riktigt nått över tröskeln spelar.

Jag är fantastiskt imponerad av stråkmusiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...