Jump to content
Sign in to follow this  
ANDERSJ

POPLåten (en gång till)!

Recommended Posts

Skaffade mig just Pro Tools MP9 och hittade denna låt av en slump och lekte lite...

Så offra 1 minut och 12 sekunder av ditt liv på den "igen"! =)

Jag lyssnar gärna på vad som sägs och tänks.

studio pop.mp3

Tjenare!

Alla instrument och element i låten ligger väldigt fint sammansatt. Smälter bra ihop. Så det märks ju att du har känsla för det här =)

Hur länge har du mixat musik förresten?

Däremot ligger allting så högt i nivå, att låten distar/klipper. Och på tok för mycket bas.

Jag skulle varmt rekommendera Studios specialnummer "Inspelning och Mixing".

Det första jag tycker du ska börja bekanta dig med är högpassfiltret. Det är EQ-funktion. Med det verktyget kan du rensa bort onödig bas från instrument som inte behöver ha bas. Sök runt lite info på nätet om du är intresserad av det här, eller se till att skaffa det där specialnummret jag snackade om. Där får man lära sig väldigt bra grunder.

Nu vet jag i och för sig inte hur mycket du vet.. jag kan bara utgå ifrån det jag just lyssnade på. Men kolla in EQ och börja exprimentera med att skära bort bas till o börja med. Det är mitt heta tips. Sänk dessutom varje kanal så att det inte går i rött på masterkanalen.

Lycka till =)

Jag har spelat in demos ett tag men det är första steget in i pro tools nu. Har nytt ljudkort till bärbara datorn, det var inget vidare drag i utgångarna. Trodde det vär där det distade...

Har jobbat med Cubase sx3 tidigare.

Sitter oxå och mixar med lurar... =)

Kommer en uppdatering nu.

studio pop 2.mp3

Lite mycket bas. Lite väl hårt skuren i toppen, saknar liv i basen.

Gitarrerna har ett skimmer av en toppdist som inte är så snyggt, lagt till någon distplugg kanske? Ta bort eller ändra inställning.

Du har lite för mycket kompressor på hela mixen för min smak.

Trummorna är för hårt gatade, klipper lite konstigt ibland, eller för mycket redigerat kan det också vara, trummorna tappar sin naturliga rymd skulel man kunna säga.

Jag minns inte riktigt hur jag gjorde när jag mixade, tror jag knappt gata nåt, möjligen virveln för att ta bort värsta sjunget i den. Men då var det längre tid än vad du har ställt in din virvel gate på.

Du är på rätt väg med lite justeringar så kan det bli bra.

Edited by drloop

Som sagt så är det första mixen i en för mig ny daw pro tools.

Trummorna vill jag ha lite mer "smackiga" än "tjonggggiga".

( upptakts/introfillet är nog en redigeringsmiss och inte gaten... )

Men att jag inte får upp volymen på vissa saker utan att de överstyr är lite knepigt.

Absolut ingen distplugg ligger på. Får nog leka lite mer med kompressorpluggen, är nog den jag inte är riktigt kompis med än ;)

Överstyr masterkanalen?

Annars borde det inte var problem med överstyrning på enskilda kanaler. Borde inte dista bara visa rött, beroende på vilken plugg som finns insertad förstås.

Master regelns indikator går inte ens upp på gult.

Virveln peakar på vissa slag...