Jump to content
Annons

Behöver ställa in halsen på elgura, men skruven är redan helt lös - vad göra?


tigersoul925

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)

Om du lossar skruvarna lite och petar in en en tunn kartongbit i framkant och testar. Räcker det inte med en så ta två och så vidare till du vinklat om halsen tillräckligt för att det ska funka vettigt. Det måste ju vara det snabbaste sättet och jag tror inte ens du behöver lossa strängarna speciellt mycket kanske inte alls. Typ 5 - 10 minuter i tidsåtgång max.

Det är inte helt ovanligt i massproduktion att vissa delar faller åt var sit håll när det gäller tolerans. Har man då lite otur på så sätt att en komponent ligger nära mini gränsen och den andra åt max så blir det ju inte så lyckat.

Kort sagt det behöver inte ens vara fel utan bara en olycklig kombination som är problemet och då får man justera på det här sättet när det gäller den här typen av problem på guror. Eventuellt att man ger sig på och slipar om vinkeln på baksidan av halsen där den fästs mot kroppen. Det verkar ju lite långsökt i det här läget i och med att det är en billig gura och förmodligen inte värt besväret.

Det du förlorar på att stoppa in pappers chims är eventuellt att du losar lite sustain och eventuellt att tonen förändras lite, men det är allt.

Påt och testa det kanske löser sig på en kvart. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Perew (oregistrerad)

Jag kan svara för min fuktighet bara haha, och det är vanligt vardagsrum utan krusiduller på något sätt, dock inte tokuppvärmt på vintern kanske då utan lite mer normalt på runt 21 o inte 25.

Temperaturen i sig har inte med luftfuktigheten att göra, på vintern kan det bli mycket torrt i våra uppvärmda bostäder och du kan behöva förvara en gitarr med solitt lock i etuiet med en luftfuktare för att det inte ska slå sig eller spricka (det gäller i viss mån alla gitarrer). Om man inte är så intresserad av att hålla på med sådant så tycker jag det är vettigare att skaffa sig en gitarr med laminerat lock, de tål torr luft mycket bättre. Jag har själv en Tangelwood med laminerat lock som har varit min arbetshäst i många år nu.

Redigerat av Perew
Link to comment
Dela på andra sajter

Temperaturen i sig har inte med luftfuktigheten att göra, på vintern kan det bli mycket torrt i våra uppvärmda bostäder och du kan behöva förvara en gitarr med solitt lock i etuiet med en luftfuktare för att det inte ska slå sig eller spricka (det gäller i viss mån alla gitarrer). Om man inte är så intresserad av att hålla på med sådant så tycker jag det är vettigare att skaffa sig en gitarr med laminerat lock, de tål torr luft mycket bättre. Jag har själv en Tangelwood med laminerat lock som har varit min arbetshäst i många år nu.

Mjao... högre temperatur inne på vintern = mer element på = torrare luft, så är iaf jag upplärd! Rätta mig om jag har fel. I övrigt så vet jag ju att risken finns, dock har jag laminerat lock på alla mina guror utom den senaste jag köpte då som ska vara solitt lock så jag står fortfarande o väger om jag ska chansa när vintern kommer igen o ha den hänga uppe eller om jag ska skaffa ett hardcase o trycka ner den i med en fuktare o hålla på med det där springande o återfukta "svampen". Jag köpte den realtivt nyligen nämligen så det har inte varit vinter än, är ett jäkla gissel det där. På studiogitarrer du bara har framme för inspelningar är det väl okej men om man faktiskt vill lira regelbundet på gitarren blir man bara förbaskad av det där joxandet.

Om du lossar skruvarna lite och petar in en en tunn kartongbit i framkant och testar. Räcker det inte med en så ta två och så vidare till du vinklat om halsen tillräckligt för att det ska funka vettigt. Det måste ju vara det snabbaste sättet och jag tror inte ens du behöver lossa strängarna speciellt mycket kanske inte alls. Typ 5 - 10 minuter i tidsåtgång max.

Det är inte helt ovanligt i massproduktion att vissa delar faller åt var sit håll när det gäller tolerans. Har man då lite otur på så sätt att en komponent ligger nära mini gränsen och den andra åt max så blir det ju inte så lyckat.

Kort sagt det behöver inte ens vara fel utan bara en olycklig kombination som är problemet och då får man justera på det här sättet när det gäller den här typen av problem på guror. Eventuellt att man ger sig på och slipar om vinkeln på baksidan av halsen där den fästs mot kroppen. Det verkar ju lite långsökt i det här läget i och med att det är en billig gura och förmodligen inte värt besväret.

Det du förlorar på att stoppa in pappers chims är eventuellt att du losar lite sustain och eventuellt att tonen förändras lite, men det är allt.

Påt och testa det kanske löser sig på en kvart. Lycka till

Jag ska ha metoden i åtanke om börsen inte vill göra något åt de ttill rimligt pris, det låter ju i mitt huvud som sustainen borde fara åt skogen men det kanske inte är så illa som man tror!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Om dom bedömer att det är det som är felet så gör dom nog så här skulle jag tro, det är så man gör om man inte slipar om vinkeln på infästningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om den här berättelsen tillhör de man drar i detalj eller de man aldrig berättar för någon... men vi kör!

Jo då halsen var väck på den, de provade t.om lite våld. Den är hopplös. Han gav liknande tips som er om att böja halsen hit o dit men varnade också att det inte är lätt att få det bra. Däremot var hans tips precis som någon påpekade här ovan att man kan sätta något klippt kreditkort el dyl under plastbiten som håller upp strängarna och på så viss få upp dem från greppbrädan o komma undan med en halvacceptabel gitarr. Jag tänkte det är väl värt ett försök iaf så hem o pula. Tillåt mig återge detta förfarande i detalj:

1. Plastplutten som ska vara "jättelätt att få bort med en platt mejsel" är inte alls lätt att få bort, faktum är att den går av på mitten trots varsam hantering.

2. Man kan säkert limma ihop skiten ska ju ändå limma, tar fram limm som råkar vara industri-snabblim från en bekant med en lite udda flaska till följd.

3. Lyckas skruva av fel pip uppenbarligen på flaskan som är lite smått underlig med följden att jag HÄLLER lim över hela plastbiten OCH kreditkortsremsan OCH underlaget. Vi pratar kanske en 2-3 matskedar snabblim om inte mer.

4. Börjar desperat peta runt i sörjan för att rädda plastbitseländet, undviker med stort misslyckande att få lim på fingertopparna. Håller otaliga gånger på att limma ihop både mina fingrar o plastbiten till golvet då underlaget nu är så genomblött att även det håller på att fastna vid golvet.

5. Allting torkat, plastbiten räddad och nu omsorgsfullt renfilad från alla limrester i synnerlighet DE FÖRB... SPÅREN FÖR STRÄNGARNA. Den ser i princip perfekt ut inkl kreditkortsremsan under. Äntligen.

6. Försöker limma dit den på gitarren med oväntad god framgång. Stränghöjden ser precis lagom höjd ut, vad nu, har turen vänt?

7. Sätter tillbaka alla strängar varpå låga E-strängen går av med en smäll o drar till mig över lillfingret så jag vrålar som en...

8. Hämtar en ny E-sträng, sätter dit allting o stämmer upp gitarren. Ser riktigt bra ut.

9. Börjar spela, inser att något låter konstigt. Börjar inspektera bandstavarna, nej då det är inte det. Lyssnar närmare, inser snart att det som låter är från plastbiten. På något sätt skapar denne nu ett missljud än värre än strängrassel troligen på grund av att det inte är tajt nog.

10. Slänger in gitarrjä... i ett hörn och går ut för att få bort limmet från fingrarna. Vilket för övrigt krävde bensin och grova nagelfilar och ett halvtimmes långt arbete. Om jag har något brott på gång är detta tillfället att göra det för jag tror fan inte jag har några fingeravtryck kvar.

Så gick det med den saken, imorrn är de väl jag som stövlar in o lägger ner några tusen på en elgitarr helt i onödan egentligen. Hans antagande om vad som hänt var f.ö luftfuktigheten över vintrarna då den förvarats. Överlever inte en skit-el-planka det blir det väl till nu att flytta in alla gitarrer jag bryr mig det minsta om i studiorummet över vintern o köpa en luftfuktare :/ pengar pengar pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leta en beg Telecaster, Squire kanske. De håller intonering och stämning kanon. Funkar bra till det mesta...

Shit vad roligt beskrivet föresten. Så där blir det mesta även för mig, jag är som Frasse i TV-serien Tårtan, han är min enda idol hitttills. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar få till mina små projekt ganska väl men det här gick bara käpprätt hade känslan på en gång när jag började att det här är ingen j-a mening o mycket riktigt!

Inte mycket att göra, jag kunde väl plocka loss skiten igen o köpa en ny "plastbit" (snälla någon ge mig namnet på den) men jag tvivlar på att jag kommer få bort oljudet som jag skapade o det känns som jag bara kommer slösa tid på eländet.

Jag var inne lite på just något telecaster/squirer hållet faktiskt, jag vill ju ha så mkt ljudmöjlighet som möjligt i en o samma elgitarr så något med både HB och SB är ju att föredra. Frågan är i vilken konfiguration, HSH eller HSS... Verkar inte lätt o utröna vilket som verkar lämpligast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag:

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=17756&artno=257571

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=22935&artno=260081

Eller en skit-nybörjar-gura utan "förstärkare på sådär 1w paketet" för 1700 kr, den kändes som en leksak. o var enl försäljaren något sämre t.om än skräpet jag hade *stora ögon*

Det var 4sound, på Jam, finns det alla möjliga grejor, te.x:

http://www.jam.se/stranginstrument/gitarrel/A48357/

http://www.jam.se/stranginstrument/gitarrel/A48365/

http://www.jam.se/stranginstrument/gitarrel/A48347/

Stön för mkt o välja på... Tyckte epiphonen såg ganska trevlig ut, men frågan är om splittad humbug är så nära en singlecoil. Jag behöver inte ha jätte-exakt förvisso jag är mest ute efter så mkt valmöjlighet på ljud som möjligt i en o samma gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ogilla att blanda humbucker o singelcoil på samma gitarr, ofta blir det att man kör på bara det ena. Med bra singelcoils är det inga problem alls att få mycket dist. Här är det American Standard Tele som låte

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-and-tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön inspelning... det som drar mig från enb SC är väl faktumet att jag mest använde humbucker lägen på guran jag hade, även om jag nu inte spelade så mkt att jag kanske kan säga att jag har en uppfattning om det men jag gillade soundet bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja något sådant där är nog något som passar mig. Svaj har jag i princip ingen användning för, aldrig ens satt dit den så jag gråter inget över att slippa en sak till som kan gå sönder. Tänkte många gånger om min krashade gura här att det är den första grejen som kommer gå åt h-e vilket det komiskt nog då inte var, men så använde jag den inte heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte splittad humbucker alls låter som jag tänker mig skitiga singelcoils. Och tvärtom, förra stratan kopplade jag om så att jag kunde få två mickar i taget seriekopplade, det ska ju ge samma ljud som humbucker sägs det, jag gillade det inte alls, använde det nästan aldrig.

Humbucker som jag tycker låter skitbra är Gibsons 57-modell. Polarn har typ 20 olika Gibson, han gillar 57 classic bäst, de med mer output fräser det mest om, det blir sämre attack, plattare ljud. Det hörs väldigt väl när man skiftar mellan de olika gitarrerna. Smaksak förstås, men det är lätt att lura sig att tro att det är lättare att få bra dist med högre outpot i mickarna, jag tycker det ska vara lagom outpot... Många nyare Fender har alldeles för låg outpot. Svårt som fan. Fenders Tex Mex singelcoil är det bra tryck i...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä vad jag förstått så tycker de flesta finsmakare iaf att splittad hb inte låter särskilt mkt som sb, samtidigt kan man ju fråga sig vid jag själv skulle tycka om jag provade min nivå på elgitarr är ju inte direkt hög. Är lite klurigt minst sagt, det lutar nog mot någon HSH eller HSS lösning, möjligen t.om en HS. Ska kila in på jam idag o kolla vad de erbjuder, verkade nästan som de hade större gitarrutbud, tyvärr, för jag gillar inte folket i den affären alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...