Jump to content
Annons

Behöver ställa in halsen på elgura, men skruven är redan helt lös - vad göra?


tigersoul925

Recommended Posts

Dammade av min gamla elgitarr som i princip stått oanvänd sedan spontanköpet. Satte på nya strängar och tänkte ta tag i att ställa in halsen. Strängarna har alltid rasslat betänkligt på den men inte orkat bry mig då jag inte använt den tidigare. Strängarna rasslar som sagt och halsen är allt för rak, nästan i båge åt fel håll. Mao ska skruven lossas men efter ett kanske åttondels varv så är skruven helt lös o halsen oförändrad. Kort sagt: vad göra? 😉

Vi pratar om en "leksaksgitarr" från yamaha erg 121:

http://www.ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/yamaha/erg-121/index.html

Knappast någon garanti kvar på den o den har troligen varit så här sedan köpet, om det blir reparation som gäller, är det ens värt pengarna eller är det bara o slänga på tippen o köpa nytt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den billiga lösningen är att sätta dit tjockare strängar så halsen böjs framåt. Jag har för mig att tjockare strängar ökar sträng-drag-kraften så den böjjer sig framåt något. Du kan behöva höjja stallet något. Tjockare stängar kräver ny intonering.

Den dyra lösningen (ca 500 spänn) är att värma halsen och hålla den spänd åt önskat håll. Vid Götgatsbackens början (bakom Snaps) har jag justerat på detta sätt hos gitarrmeck. Jag antar att de flesta gitarrbutiker har värmeelement.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade just att spänna åt den för att sedan släppa på den igen men ingenting händer, jo åt fel håll när jag spänner den hände det lite, men inte mkt, det tar emot ganska hårt på en gång. Höja stallet går troligen inte, det är nästan på max höjd redan, fattas kanske en halv millimeter sedan gängar skruvarna ur hålen.

Sätta på grövre strängar är en möjlighet men frågan är om den böjs tillräckligt för den är ganska rejält off, i princip varenda sträng rasslar rejält. Skulle väl vara ett riktigt grovt sätt, men då blir den nog inte så rolig att spela på heller.

500 spänn tror jag inte att jag lägger på den, om jag inte minns fel kostade hela paketet någonstans runt 1000lappen eller möjligen några hundra över det, att lägga ut 50% till på en gammal skräpgura känns ganska fel, då får det nog bli en ny av något enkelt slag dock undvika de här jäkla paket-gitarrerna då kanske.

Jag lirar överlag inte elgitarr, jag använder det ock numera då o då i inspelningar, så jag ivll gärna ha tillgång till det. Får gärna komma med förslag på något billigt som ändå är vettigt. Inga speciella krav. Det jag gillade med den här skräphögen är att den hade 3 mickar av 2 olika typer och en 5-läges väljare för att då få fram ganska olika ljud ur den. I övrigt är den mest junk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att kasta den kan du ju försöka med att värma och tvinga fast den mot en rak metallbalk med en distans i mitten. Kanske strykjärn/värmepistol med halsen inlindad i folie eller nåt sånt. Jag har sett lite hemmapular varianter på att värma halsar. Jag vet inte om det bara handlar om att trälimmet ska mjukna eller om man även kan påverka träet på detta sätt. Det kanske går att bara spänna fast den i önskad form och ha den i solen några dagar. Solen borde värma upp halsen jämt och bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att stämma upp den! Du behöver ju inte riva av strängarna som sitter på den än, stäm upp alla strängar ett halvton, kolla böjen, stäm upp en helton, kolla böjen. Om inte så skulle jag nog fundera över att lämna in den, inte säkert det räcker med tjockare strängar då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

lägg den mellan två stolar och ställ nåt tungt mitt på halsen,

värt att testa...

Gärna en elefant också. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

*skrattar* jag ska vara ohövlig nog tror jag o ta in den till butiken jag köpte den i för 6 år sen o se om de inte kan greja det gratis eller iaf rabatterat som första steg. Tror inte jag ger mig på att sätta mig på den, stoppa in den i bastun eller dyl, dels kommer jag nog bara ha sönder den dels vet jag hur lång jäkla tid sådant där brukar ta då köper jag hellre något nytt/beggat skräp för en liten penning tror jag. Brukar aldrig ha någon success på sådana där DIY projekt som involverar varmluftpistol o sådant. 😉

Men när jag ändå har så många gitarrister på tråden. Upptäckte något annat tråkigt. Min gamla hederliga Tanglewood som jag iofs aldrig spelar på sedan många år tillbaka har börjat låta lite småkonstigt iaf jämfört med hur jag minns att den brukade låta. Strängade om den men fick ingen större förbättring, däremot hittade jag följande härliga lilla spricka 🙁

Vad har hänt / är på g o hända här egentligen?? Förbannade akustiska instrument, tacka vet jag en keyboard av plast. Man kopplar in den, den är precis som när du lämnade den *grr*

post-31472-0-23393300-1339608345_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte mycket om ak gitarrer, men min extra-son köpte en ny Tangelwood som snart blev krokig i halsen, eller om locket sprack, kommer inte ihåg, han fick en annan likadan på garantin, som det efter ett tag blev nåt fel med halsen på, nu är han inne på tredje exet, och den är halsen krokig på, det har jag sett med egna ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte påstå jag någonsin tyckt särskilt mkt om tangelen. Köpte den spontant när jag ville gå över från nylon till stål för länge sedan men jag gjorde det aldrig då utan den blev främst hängande på väggen bara. Nu strängade jag om den många år senare o tänkte den kan komma till anvnädning o upptäckte då eländet. Tyvärr som du säger är det väl inte direkt en kvalitetsgitarr o aldrig varit särskilt förtjust i ljudet. Som den är nu spöas den ljudmässigt av en fender för 500 spänn 😉

Frågan är vad det är som händer dock, om bryggan håller på o spricker totalt el vad tusan det är frågan om. Det är ingen viktig gitarr som sagt men jag skulle inte ha något emot att den så att säga fortsatte vara spelbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att veta är att när du ändrar dragstången är att det tar 30-60 minuter för träet att ändra sig.

Ha också strängarna lossade när du ändrar. Spänn sedan upp dem och stämm. Testa Halsen. Om inte bra, repetera.

Tänk på att aldrig vrida mer än ett halvt varv åt gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte mycket om ak gitarrer, men min extra-son köpte en ny Tangelwood som snart blev krokig i halsen, eller om locket sprack, kommer inte ihåg, han fick en annan likadan på garantin, som det efter ett tag blev nåt fel med halsen på, nu är han inne på tredje exet, och den är halsen krokig på, det har jag sett med egna ögon.

Hur är det luftfuktigheten där han förvarar dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan svara för min fuktighet bara haha, och det är vanligt vardagsrum utan krusiduller på något sätt, dock inte tokuppvärmt på vintern kanske då utan lite mer normalt på runt 21 o inte 25.

För övrigt vad gäller att lossa på strängarna har jag aldrig hört det rådet förut faktiskt, men det skulle knappast hjälpte eftersom jag snarare behöver MER tryck på halsen o inte mindre, skruven sitter så löst så den lossnar o halsen är ändå för vad blir det... konkav? dvs strängarna rasslar som tusan o trycker jag ned 1:A o sista bandet blir det absolut noll utrymme mellan strängarna o 12:e bandet, så jag tvivlar på att det tipste hjälper i just det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan svara för min fuktighet bara haha, och det är vanligt vardagsrum utan krusiduller på något sätt, dock inte tokuppvärmt på vintern kanske då utan lite mer normalt på runt 21 o inte 25.

För övrigt vad gäller att lossa på strängarna har jag aldrig hört det rådet förut faktiskt, men det skulle knappast hjälpte eftersom jag snarare behöver MER tryck på halsen o inte mindre, skruven sitter så löst så den lossnar o halsen är ändå för vad blir det... konkav? dvs strängarna rasslar som tusan o trycker jag ned 1:A o sista bandet blir det absolut noll utrymme mellan strängarna o 12:e bandet, så jag tvivlar på att det tipste hjälper i just det här fallet.

Anledningen att du skulle lossa strängarna är för att halsen ska få en chans att anpassa sig till din nya inställning på dragstången. Det är trots allt trä du jobbar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter sunt, konstigt jag aldrig sett eller läst om rådet förut o då har jag ändå dragit igenom ett antal videor på youtube inför pillandet då jag gärna vill veta vad jag håller på med.

Tror du det har någon betydelse i mitt fall dock där jag behöver MER båge inte mindre, lossar jag strängarna blir det ju snarare ännu mindre. (uttryclkte jag mig rätt nu ja du fattar nog iaf)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter sunt, konstigt jag aldrig sett eller läst om rådet förut o då har jag ändå dragit igenom ett antal videor på youtube inför pillandet då jag gärna vill veta vad jag håller på med.

Tror du det har någon betydelse i mitt fall dock där jag behöver MER båge inte mindre, lossar jag strängarna blir det ju snarare ännu mindre. (uttryclkte jag mig rätt nu ja du fattar nog iaf)

Kan leta upp youtube videon jag såg detta först, imorgon. Använder det själv och funkar väldigt bra.

Och ja, du får ju mindre båge med strängarna lossade. Men den kommer ju tillbaka när de är stämda igen. Du kan ju testa om halsen är väldigt felböjd. Men somsagt. Ta lite i taget och låt träet justera sig mellan varven. Vrid inte 5 varv och förvänta dig resultat direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag tror inte att halsen skulle slacka mer på grund av att man lossar dragstången med strängarna lösa. Jag tror att den helt enkelt har slagit sig på grund av lite olyckligt kasst val av trä eller konstruktionsfel.

Är halsen skruvad så testa att lägga schims i framkant av infästningen, det räcker med en eller ett par bitar av tunn kartong. Är den bara någorlunda rak och inte böjd bakåt så borde det ge dig utrymme att kunna justera till en vettig stränghöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

infästningen var exakt tänker du då?

Jag tvivlar jag också på att det skulle hjälpa i mitt fall, kanske mer relevant när man ska åt andra hållet. man läser så mkt olika, en del säger låt den vila i en timme minst, andra säger en dag, någon tredje säger spela en låt på den o kolla igen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det brukar ju vara fyra skruvar som fäster halsen till kroppen om det är skruvad hals så lossa dom och lägg i så mycket du behöver i framkant så du vinklar om halsen åt "pilbågehållet" i förhållande till kroppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson: Åh en örebro-musikare till mao 😉 Jag kan hålla med, det är inge roligt o gå o gnälla på saker, men man SKA gnälla när man faktiskt har rätt om något tycker jag.

Burninsven: Ah nu är jag med hur du menade, ja det skulle ju kanske funka! Jag börjar med o kliva över till börsen idag dock o ser vad de säger de kanske kan fixa det billigt för att den är köpt där en gång i tiden eller ge mig en schyst rabatt på något värt att kalla gitarr. Kanske inte helt myt ändå det där köp inte för billigt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte helt myt ändå det där köp inte för billigt 😉

Man kan väl säga att vinstchansen minskar med priset. Från vinst varje gång (nästan) om man betalar mycket till en på miljonen om man köper en "paketgitarr på Hobbex"-typ. För akustiska gitarrer är nog chansen att hitta en bra och billig väldigt nära noll.

Jag har en japansk Hobbexgitarr från 70-talet som, om inte förstapris, åtminstone är andra eller tredjepris i lotteriet. Lättspelad som få och med lite uppgradering av mekanik och elektronik är den helt OK.

http://www.flickr.co.../in/photostream

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi vänder på det så här då: vad bör man lägga på en elgura så att man sannolikt inte får några problem som resulterar i att man står där o överväger sutta den åt h-e igen? Problemet är ju att jag inte lirar mkt elgitarr, det är inte mitt huvudinstrument på något sätt, jag har det främst när jag lägger på något skönt elgura-skval bakom i inspelningar etc så man vill ju inte riktigt lägga 5-6 lök, samtidigt är det ett slöseri med pengar troligen att köpa någon sådan där nybörjar-pakets-gitarr för 1500 spänn. Vad sägs om någon typ ibanez för 3 lök el ngt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha elguraskval på inspelningarna så kanske ngn plugg är bättre?

Ve o fasa, inget ont om vad andra tycker men jag formligen hatar simulerat elgitarr-ljud i alla andra tillfällen än när det passar o då ska vara uppenbart oäkta så att säga. Sen har vi ju pluggar som mer handlar om inspelade fraser etc men det känns för begränsat och jag vill gärna även dra in dem själv för att utvecklas mer som musiker o sporra mig att bli bättre på melodi på gitarr som jag knappt kan spel alls i dagsläget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...