Jump to content
Annons

hur tjock takisolering behöver jag..?


katthockey

Recommended Posts

Annons

hej,

bygger rum i rummet o tänkte köra 95mm reglar m stenull i i väggarna. räcker d att göra taket i samma tjocklek eller ska man kliva upp en tjocklek, 120? tjänar man nått på d?

hur mycke förbättrar/ dämpar dubbla gipslager?

Dubbla lager gips är näst intill ett måste för att få det tätt!!!?

Limmas ska det ju göras tillika!

Piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du limmar med ett vibrationsabsorberande lim mellan gipsskivorna.

Här på forumet så kallas det oftast för demplim eller dämplim.

Finns tillverkare för detta även kända som green glue men Wellness kan svara dig på den svenska motsvarigheten.

Ingen skillnad i tjocklek.

Ju fler lager och ju tyngre desto bättre!

Allt för att förindra vidare transport av stomljud i väggar!

Piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej,

bygger rum i rummet o tänkte köra 95mm reglar m stenull i i väggarna. räcker d att göra taket i samma tjocklek eller ska man kliva upp en tjocklek, 120? tjänar man nått på d?

hur mycke förbättrar/ dämpar dubbla gipslager?

Vad det gäller ljudreduktionen behöver inte taket vara tjockare än väggen. Däremot brukar taket byggas med grövre dimensioner för att klara spannet och sin egenvikt såvida man inte hänger taket i avvibrerande clips mot bef. takkonstruktion.

När du ändå håller på och bygger rum i rummet tycker jag att du ska försöka få in så mycket massa i det inre skalet. Ju större massa i det inre skalet (fler lager gips) desto lägre resonansfrekvens får konstruktionen, vilket leder till en förbättrad ljudreduktion i det lägre registret (vid konstruktionens egna resonansfrekvens har den i stort sätt ingen dämpning alls).

Brandgips eller farmecellskiva har högre densitet jämfört med vanlig gips vilket gör att inte lika många lager behövs användas jämfört med vanlig gips för att uppnå en given ljudreduktion. Swedac har ett dämplim som säljs på den svenska marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mineralull funkar bäst för att isolera värme 😛 .. tänk att en högtalare står riktad mot en vägg och du står på andra sidan väggen. Vad skulle bli tystast för dig, en vägg gjord utav mineralull eller en vägg gjord av typ cement? 😉

Tyngre (och förmodligen tätare) material isolerar bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

Både glas- och sten ull är mineralull. Isoleringen i sig har egentligen inget med ljudreduktionen att göra utan måste vara där för att absorbera den stående våg som bildas i spalten bakom gipsen. För att få bästa möjliga absorption får isoleringen inte ha för hög densitet och den ska vara löst packad. Exempel på lämpliga skivor är tex Isover Piano , Rockwool Flexibatt (något högre densitet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Just ja, luftspaltens storlek mellan väggarna på verkar ljudreduktionen (Rw). Det finns ett dokument i den nitade tråden högst upp där du kan se olika reduktionstal för olika konstruktioner.

nä nu förstår jag inte riktigt... den nitade tråden??

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ok, tack, jag undrar om d finns nått standardmått mellan vägg o flytande vägg. o om d finns nått standardmått mellan tak o flytande tak.

jag har gott om plats o undrar hur långt ifrån taket jag ska bygga innertaket om jag bygger gips > gips > isolering 95mm > gips > gips.

Redigerat av katthockey
Link to comment
Dela på andra sajter

Både glas- och sten ull är mineralull. Isoleringen i sig har egentligen inget med ljudreduktionen att göra utan måste vara där för att absorbera den stående våg som bildas i spalten bakom gipsen. För att få bästa möjliga absorption får isoleringen inte ha för hög densitet och den ska vara löst packad. Exempel på lämpliga skivor är tex Isover Piano , Rockwool Flexibatt (något högre densitet).

tack!

jag har läst att man ska använda stenull o inte glasull. men. har inte glasull lägre densitet än stenull.. o är inte dom två du föreslår stenull?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...