Jump to content
Annons

Gitarrsträngar - blir de sämre av att ligga länge innan de används?


tigersoul925

Recommended Posts

Som rubriken säger: blir gitarrsträngar sämre av att ligga länge innan de används i sin förpackning, kort sagt är de färskvara även innan de sätts på gitarren? Vi talar naturligtvis inte några månader nu utan ett antal år, kanske iaf 4-5 år någonstans, är det mening o slänga på dem el ska jag hellre köpa nya?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

som jag förstått så är det så att så länge de ligger i sin hermetiskt förslutna förpackning så ska det vara lugnt. Så fort du plockar ur dem ur denna lilla förpackning (som är vakuumförpackad) så börjar nedslitningen av strängarna.

Vänligen,

CHAE

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig märkt att förpackningarna är hermetiskt tillslutna, gäller det även billigare strängar verkligen? Mina nylonsträngar minns jag kom i pappersförpackning 😉

Jaha där ser man. Köper du dem styckvis då eller i hela set?

Edith: kanske är annorlunda med nylonsträngar 😑

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha där ser man. Köper du dem styckvis då eller i hela set?

Edith: kanske är annorlunda med nylonsträngar 😑

Nej det var ett set men är nog så att det är annorlunda för nylon. Ska kika på förpackningarna o se om de ser hermetiska ut :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade närmare på mina sparade strängar o mycket riktigt, innerförpackningarna med strängarna är hermetiskt tillslutna, se där! Däremot är så inte fallet med nylonsträngar, där är det papper som gäller även på innerpåsarna så jag förmodar att de inte har samma shelflife då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där, de jag tittade på var inplastade var för sig i en förpackning med lite luft som inte släpptes ut från förpackningen när man trycker runt på den så jag förmodar att de är hermetiska, de ser ut o vara i perfekt skick med. Klurigt det här tydligen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...