Jump to content
Sign in to follow this  
Potchipoo

The poplåt is mixed!

Recommended Posts

Jaha.. lite sent ute kanske. Lyssnade på era mixar och blev förvånad över hur olika det kan låta! Spännande. Så jag beslutade mig för att göra ett försök själv.

Blir bara glad över kritik! (Min misstanke är att mixen eventuellt saknar lite närvaro.. men vi får se vad ni andra tycker.) Va inte blyga nu!

https://dl.dropbox.com/u/83170525/Popl%C3%A5ten%20%28Potchipoomix%29.wav

Snärtig virvel.

Bra balans i mixen. Kanske lite mycket diskant men det är smaksak.

Pukorna lite "ploppiga".

Bra överlag tycker jag.

Saknar lägre mellanregister och botten i mixen.

Edited by drloop

Håller med om att det är lite mycket diskant.

Tycker sången kunde få vara lite starkare också.

Helt ok dock. Bra jobbat. :)

Tyckte den var väldigt bra, lite orotad dock, kan ju testa att skicka bas kick virvel till en paralell kompression.

Mvh

Tack för svar och feedback!

Har lyssnat på era åsikter och förslag. När jag lyssnade runt lite på andra mixar av poplåten, slog det mig också att min mix saknade botten, värme och kändes lite för kall och vass.

Gjorde ett nytt försök.

Nya åtgärder:

*Basgitarren höjd i volym 1 db (Den hade redan lite extra runt 80hz i eq:n, så jag bara höjde vol)

*Jag provade Caspers tips, och sidechainade basen mot kick och virvel. (Antar att det är samma sak som paralell kompression?)

* I overheaden sänkte jag de högsta frekvenserna 1,5 db ca, för att ta bort lite av det vassaste.

* Orgeln var bland det svåraste. Den hade en sjungande vass frekvens runt 1780hz, där backade jag med ett smalt q-värde. Ökade frekvenser runt 1200hz dock där själva tonen fanns.

* Sist men inte minst höjde jag sången 0,5 db och sped ut den i stereospridare lite extra. (Kanske för mycket.. men tror inte det i alla fall.)

Det kan hända att den fortfarande saknar låg mid, som "drloop" sade. Jag har svårt att avgöra detta. Jag vet att jag gjort en sänkning runt 300hz i master eq.n, 1,5 db. Kanske är värt att höja tillbaka lite där? Just nu känns det rätt. Men fortsätt kritisera. Det är både roligt och lärorikt.

https://dl.dropbox.c...ipoomix2%29.wav

Edited by Potchipoo

Bättre än första, men jag skulle höja sången (eller ta fram den) i mixen. Annars bra :)

Ja nu låter det mycket bättre.

Med paralell kompression menar jag att man skickar olika spår till en kompressor bus som man blandar in så att det blir fylligare.

Mvh

Kul o höra att det blev en förbättring i alla fall!

Blev väldigt nyfiken på detta med parallell kompression. Jag har hört talas om det många gånger, men aldrig riktigt provat det i praktiken eller stött på det sådär..

Om du har någon länk som beskriver detta närmare, så posta gärna! (Jag är inte helt 100 på hur det fungerar, men någonting säger mig att man mixar ihop ett gruppkomprimerat ljud med det "opåverkade/grundkomprimerade/obussade" ljudet samtidigt.. alltså parallellt?)

Kan presentera mig lite närmare när jag ändå är i farten:

Heter Andreas, bor i Trollhättan. 24 år.

Har varit musikintresserad så länge jag kan minnas. Har spelat in mina egna små halvsunkiga låtar genom datorn sedan tonåren, då allting började med en gitarr och två ackord. Använde då ett ljudredigeringsprogram som hette Cool Edit Pro, vill jag minnas. (Gitarrkabel med en liten stereo-adapter rätt in i det integrerade ljudkortet bah.. kötta på!)

Det är sedan ett år tillbaka som jag började bli nyfiken på att djupdyka lite i mixologins värld. (Jag är alltså ganska newbie inom detta område, men börjar nu smälta all info jag fått, och därmed kunna göra någorlunda mer balanserade mixar.

(Eller.. mixarna känns fortfarande lite för platta, men det blir bättre. Förhoppningsvis. Det har varit värre: till exempel alldeles för mycket botten, som säkert är en anledning till att jag softade lite med bottenfrekvenserna för Poplåten. Dock lite för soft den här gången.)

Använder för tillfället Logic, och de tillhörande pluggar och verktyg som följer med där. (Inga jättecoola grejer ännu)

Kan ju passa på att nämna att jag tycker att Logics egna channel-eq gör att ljudet lätt känns lite kallt och, i mina öron, vasst. Men kommer antagligen börja prova nya grejer så småningom.. Det är väl kanske inte det viktigaste just nu antar jag, då jag lär mig grunder fortfarande.

Hade kanske kunnat göra min självbiografi på någon annan tråd, kände jag nu... men det föll sig så naturligt här. Hoppas det inte stör.

Casper! Tusen tack!

Det här med parallellkompression var verkligen matnyttigt och spännande att ge sig in i! Det både limmade ihop mixen, känns som att det gav mer botten, dynamik, rörlighet, punch, och aggressivitet (om man vill).

Skitglad över den nya kunskapen! Och bestämde mig för att prova detta på: Poplåten såklart! Den gamle hederliga poplåten...

Det kan hända att jag använt lite för mycket av det goda.. bara för att det var roligt. Passade på att lägga lite lätt distortion på de komprimerade bussarna... för att få lite extra punch! Gjorde även likadant med gitarrerna och sången (lätt overdrive). Det som tog tid var att få releasen att pumpa rytmiskt och musikaliskt.. Jag tror jag hittade något bra läge.

(Edit: Märkte att sången saknar en del värme i versen.. kan vara därför den upplevs låg också. Får kolla över detta i morgon..)

Som vanligt.. alltid glad över era åsikter! Länk till nya mixen nedan:

https://dl.dropbox.c...ipoomix3%29.wav

Edited by Potchipoo

"Fat fader", hehe. Mycket coolt "trick". PK är något jag leker med alldeles för lite.....