Jump to content
Annons

"A/B-switch" för monitorer, vad välja?


Recommended Posts

Skulle behöva ha en monitorkontroller för två par monitorer. Är det Big Knob som gäller eller finns det nåt annat bra alternativ?

Egentligen behöver jag inget fancy alls, men jag kan inte låta bli att snegla på Central Station med sin sexiga remote... Men 6 loppor för att trycka på en knapp känns sådär...

Vad finns det för alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är supernöjd med min SPL MTC, men den kostar ju en slant också... 🥰

Annars finns som sagt Mackie Big Knob, eller om man vill komma billigare undan, SM Pro Audio M-Patch2.

Link to comment
Dela på andra sajter

JBL har ju nån sån där skit oxå. Då fär man med nån sorts ljudmätar-rums-korrigerings-jävelskap som inte funkar alls enligt alla som aldrig provat det, men är bra enligt några som gjort det.

Meningslösa svar - 55

Edit: SM Pro Audio M-Patch2 verkar ju kanon, bra att kunna plygga in cd-spelarn direkt på monitorerna. Nån som kan kommentera ljudet i hörlursutgången?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

... och hur var det nu? Färgar kontrollerna ljudet?

Jag har en Nano Patch för bara ett monitorpar, tror inte den färgar alls då den är helt passiv.

Den Presonus HP4 hörlursförstärkare som även kan användas till att reglera monitorvolymen med färgar helt klart monitorljudet. Urk för Presonus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, en sån där "ljudmätar-rums-korrigerings-jävelskap" har jag förmodligen ingen större nytta av. Bostadsbolagets egna kommunalanställde arkitekt hade inte riktigt ABBA-studion som referens när han ritade dessa lägenheter... 😉

Och ja, bra fråga: Hur mkt färgas ljudet? Tillräckligt mycket eller lite för att man inte behöver bry sig som en hobbyfipplare?

Hur står sig Monitor Station i förhållande till Big Knob? Samma pengar. Monitor Station har ju iaf volymkontroll för resp högtalare, vilket känns som ett plus...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nano Patch är som sagt helt passiv, ingen elström behövs. Inte heller behövs ström till min Behringer hörlursförstärkare för att monitorljudet ska kunna passera, enbart lurförstärkningen tystnar om jag drar ur 230-voltskabeln.

HP4 däremot, drar jag ur adaptern till den blir monitorerna tvärtysta. Och HP4 färgar absolut monitorljudet en del = värdelöst! Jag skulle aldrig vilja ha en volkontroll där ljudet passerar några kretskort. Hur det är med SM Pro Audio M-Patch2 kan man ju fundera på, den har ju även en hörlursförstärkare som måste ha ström, enligt vad jag fattar. Men den borde, om den är vettigt gjord, släppa igenom monitorljudet helt opåverkat även utan elström, det gör ju min billiga Behringer hörlursförstärkare. Det här har vi dryftat förr, somliga anser att det är helt fel att billiga tjing-tjong-kretskort skulle påverka en redan förstärkt mastersignal, men det är absolut fel i fallet HP4. Ljudet blir helt enkelt sämre i monitorerna än vad det i själva verket är.

Köp ingen volymkontroll som inte fungerar utan ström...

Kanske kan man med två y-kablar köra med två Nanopatchkontroller?.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM Pro är passiv:

No active circuitry, buffers, transistors, batteries, or power supply of any kind can interfere with the main passive output of the M-Patch 2. It simply delivers attenuated signal. That's it.. pure, simple transparent.

http://www.smproaudi...rollers/mpatch2

Tycker det är solklart, köp en sån... Det är väl svenska grejer?

Edit: Det är visst australiska grejer...

Pino - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

En rackmonterad volymkontroll, vill man ha det? Vill man inte ha den ungefär där man har musen, ni som inte är är dataallergiker?

En volymkontroll för 6000 verkar sjukt om det finns en för en tusing typ. För fem tusen får du en beg Neumannmick eller en utlandsresa...

Link to comment
Dela på andra sajter

En rackmonterad volymkontroll, vill man ha det? Vill man inte ha den ungefär där man har musen, ni som inte är är dataallergiker?

En volymkontroll för 6000 verkar sjukt om det finns en för en tusing typ. För fem tusen får du en beg Neumannmick eller en utlandsresa...

ha ha, du är ju bara för skön.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...