Jump to content
Annons

Cd-bränning i Logic!


Minja

Recommended Posts

Hej!

Är precis färdig med två singlar som jag ska skicka iväg idag..! Upptäcker dock när jag ska bränna låtarna i Logics "Bounce" att det bara går att välja hastighet Maximum och jag gissar att det kommer att gå ut en del över kvaliten.. Någon som vet hur man kan gå in och ändra till lägre hastighet? ... Och kan man bränna in en särskild kod som man väl bör ha samtidigt när man ger ut den? Är det första jag släpper nu 🙂 .

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inget om just Logic, men vad menar du med ”kvaliteten”? Är det ljudkvaliteten du syftar på så påverkas ju inte den av brännhastigheten så länge all information brändes korrekt. Det som kan hända är i så fall att skivan, helt eller delvis, inte kan läsas alls av vissa eller alla spelare. I princip är det väl bara att testa om skivan funkar efter bränning. Om den gör det borde den ju vara OK. Det kanske kan vara bra att testa med lite olika spelare.

Men varför bränna skivor över huvud taget? Vart ska du skicka den? Kräver de CD-R? Går det inte bra med ett USB-minne eller liknande, eller att man laddar upp den någonstans (exempelvis DropBox eller någon av dess konkurrenter) där mottagaren enkelt kan ladda ner den? Då slipper man ju portot också…

Känns lite stenåldersmässigt att hålla på med roterande plastskivor år 2012…

Redigerat av guraknugen
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har Logic Pro borde du även ha Waveburner som följer med i den sviten. Det är ett mastringsprogram där du kan sätta ihop hela din skiva, bestämma pauser, lägga till cd-text, pq-kod med isrc mm. Här kan du även spara ut filen som en ddp-image som är standard format om det ska skickas till ett cd-presseri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har lärt mig är att kvaliten på bränningen blir bättre om man bränner i lägre hastighet. Tidigare har jag kunnat ändra om hastigheten till lägre, men nu finns det helt plötsligt inget alternativ att klicka på i "bounce"... Jag har Logic Express 9.0, har inte sett att det finns något val för att få in kod bara cd-text där... CD-skivorna är till promotion, många önskar gärna en cd och ljudkvaliten blir bättre än mp3. Har inte fått till det där med Dropbox.. Gissar att det inte fungerar pga att det inte funkar att lägga in val av server i min Mac? Skall inte ge ut singlarna som cd utan det blir bara digitalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bränna långsammare förändrar inte kvaliteten på cd-skivan, men säkerställer

att skivan inte blir sönderbränd , M.a.o skivan går inte att spela.

Detta brukar dock oftast ske om man ska ha femton eller mer låtar på en skiva , är det bara ett par stycken bör hastigheten inte spela någon roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...