Jump to content
Annons

Hur börjar ni på en låt, skalor, ackord?


svinto

Recommended Posts

Är okunnig när det gäller musikteori. Men har koll på skalor och ackord iaf.

Hur gör ni när ni börjar på en låt? Som jag förstått väljer många en skala först och sen bygger melodi utefter den. Är det någon som vet något bra

verktyg för att se alla ackord i en skala? Alla appar verkar vara bygda så att man kan se alla skalor och alla ackord, men inte alla ackord I EN SKALA.

Skulle inte det vara bra för en nybörjare? Eller tänker jag i fel ordning på något vis? Vad säger ni? Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet du vilken skala du spelar i så har du alla tonerna till skalans ackord där. Det är bara att plocka ut dem. Ackorden består av de toner som skalan är uppbyggs av. Vilket ackord du får beror på vilken av skalans alla toner du väljer att bygga på, och hur du väljer att konstruera dina ackord.

Mitt råd är att utgå från roten och bygga därifrån med skalans toner. Börja med något enkelt, som c-dur. Lägg till g, och du har ett C5. Och så vidare. Det är, vågar jag påstå, betydligt mera utvecklande än att läsa ackorden på papper. Genom att hitta dem själv lär man sig hur de låter, och får en slags mental "karta" över ackorden inom varje skala. Så gjorde jag när jag lärde mig, och så gör jag fortfarande. Många av mina låtideer börjar med att jag sitter och filar på något nytt ackord jag aldrig spelat på det viset förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Är det någon som vet något bra verktyg för att se alla ackord i en skala? Alla appar verkar vara bygda så att man kan se alla skalor och alla ackord, men inte alla ackord I EN SKALA...

...Jag antar att du menar (det jag har för mig) kallas för brutna ackord. Om du tex byter ut 3:an, dvs tredje tonen i ett vanligt ackord som består av 1:a, 3:a, 5:a, till en 2:a så får du ett "suspended" ackord som kallas sus2. Om du istället byter till 4:a så får du ett sus4. Om du istället för att byta ut, lägger till en 2:a så får du en 9:a (om jag inte minns fel).

Det m a o en logik för vad ackorden kallas då man inom en skala anger vilka toner i siffror som ingår. 1:an är grundtonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har den "vanliga" durskalan så har du 7 toner. Man kan enkelt säga att till varje ton så följer ett ackord som antingen är dur eller moll.

1 dur

2 moll

3 moll

4 dur

5 dur

6 moll

7 orkar inte titta vad det blir men detta brukar man inte använda så det är inget du behöver bry dig om.

Ett ackord är alltid uppbyggt av minst tre toner (nja, eller två, men skit i det nu)

Dur- då har du grundtonen, andra tonen kommer 2 tonsteg upp, tredje tonen kommer 1.5 tonsteg upp från andra tonen.

Moll- då har du grundtonen, andra tonen kommer 1.5 tonsteg upp, tredje tonen kommer 2 tonsteg upp från andra tonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller oxå kan man bara hitta på en melodi.

Jepp, instämmer. Jag börjar nästan alltid med en melodi som inte sällan dyker upp i duschen. Eftersom jag duschar ofta och mycket blir det ju en och annan låt. Sedan har jag ibland lite halvsvårt för att hitta rätt ackord men det brukar lösa sig med trial och error.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså förlåt på förhand, men vad är det för genre vi snackar?

Om det inte är jazz eller liknande runkmusik utan vanlig atonal pop osv, kan man inte bara skita i reglerna och bara köra?

Lär dig dur och moll-ackord & planka dina favoritlåtar så fattar du alla vanliga strukturer på en månad.

Melodier är också fruktansvärt tråkigt att försöka harva fram via teori, sitt och nynna till ett komp så kommer du komma på nåt göttigt till slut. Har pluggat musik men kan inte komma på EN ENDA gång jag använt mig av teori för att skriva en låt, förutom möjligtvis parallelltonarterna för snabbt ha koll på var man kan slänga in ett pentasolo liksom.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att regler kan blocka en men de kan också underlätta något enormt. Efter att jag har satt mig in i musikteori så har det blivit lättare och det går fortare att få ackordföljder att låta som jag vill. Det viktigaste att komma ihåg är att om någonting låter bra så är det bra oavsett om det är teoretiskt korrekt eller inte.

En sak som musikteori verkligen är bra för är om man vill lära sig flera instrument eller prova olika genre. Det är så mycket lättare att förstå hur ett instrument eller en genre fungerar om man kan sin teori.

För att lättast förklara det här men vilka ackord som fungerar till en given tonart brukar man börja med tonarten C-Dur eftersom den tonarten inte har några förtecken (även A-Moll då den tonarten är parallell men hoppa det just nu).

I våran musikteori finns det 7 stamtoner. De är A B C D E F & G. Stamtonerna kan man sedan höja med ett # förtecken eller sänka med ett b förtecken. Man kan då få t.ex. tonen C# (Ciss) eller Db (Dess)

En skala ska bestå av 7 toner. Alla stamtoner ska vara representerade en gång. det finns mer avancerade skalor än så men för att börja förstå så hoppar vi den delen nu.

Tonarten C-Dur har som sagt inga förtecken så tonerna i C-Dur är

1 - C

2 - D

3 - E

4 - F

5 - G

6 - A

7 - B

Ett grundackord består av 3 toner. Grundton (1), Ters (3) och Kvint (5).

Om du bygger ett ackord från C får du tonerna C,E & G vilket bildar ett C-Durackord.

Om du bygger ett ackord från D får du tonerna D,F & A vilket bildar ett D-Mollackord.

C D E F G A B

C D E F G A B

Durtersen ligger 4 halva tonsteg över grundtonen medan molltersen ligger 3 halva tonsteg över grundtonen.

Precis som mrpimmy har skrivit får vi då följande ackord till skalan C-Dur

1 - C

2 - Dm

3 - Em

4 - F

5 - G

6 - Am

7 - Det här ackordet heter Bm-5 (B moll minus fem)

Anledningen till att det heter minus fem är för att den rena kvinten (femte tonen från grundtonen) ligger 7 halva tonsteg över grundtonen vilket den gör i alla ackord förutom i det 7:e ackordet. Där ligger kvinten 6 halva tonsteg över grundtonen. Då kallar man den för minus fem. När kvinten ligger 8 halva tonsteg över grundtonen kallar man den för plus fem.

Det här fungerar på samma sätt i alla tonarter. Tonarten D-Dur består av:

D E F# G A B C#

Ackorden blir då

D, Em F#m G A Bm C#m-5

Det här ar bara lite nafsande på ytan i ämnet ackord men det är en bra början.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

/.../En sak som musikteori verkligen är bra för är om man vill lära sig flera instrument eller prova olika genre. Det är så mycket lättare att förstå hur ett instrument eller en genre fungerar om man kan sin teori./.../

Detta är dock väldigt sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi i bandet gör en ny låt så brukar vi oftast börja med gitarr. Han har en hel del fritid och därför även ett antal olika riff liggandes på hyllan som han helt enkelt har byggt upp med hjälp av olika skalor eller ackord som han tycker låter bra ihop. Vi andra i bandet hoppar på när han spelar riffet och vi kallar det att jamma till riffet. Vi testar massor av olika saker och kommer förr eller senare fram till vad vi ska spela samtidigt som sångerskan kommer fram till en melodi och skriver en text (om hon inte redan har en som passar). Därefter slänger vi ihop allt och ändrar på vissa saker så att allt stämmer bra ihop och vips så har vi en ny låt. Vi tycker om att skriva låtar på det här sättet även fast det tar ganska många timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså förlåt på förhand, men vad är det för genre vi snackar?

Om det inte är jazz eller liknande runkmusik utan vanlig atonal pop osv, kan man inte bara skita i reglerna och bara köra?

Lär dig dur och moll-ackord & planka dina favoritlåtar så fattar du alla vanliga strukturer på en månad.

Melodier är också fruktansvärt tråkigt att försöka harva fram via teori, sitt och nynna till ett komp så kommer du komma på nåt göttigt till slut. Har pluggat musik men kan inte komma på EN ENDA gång jag använt mig av teori för att skriva en låt, förutom möjligtvis parallelltonarterna för snabbt ha koll på var man kan slänga in ett pentasolo liksom.

Så i princip är detta det enda man behöver att veta. Eller har jag förstått det hela fel?

1. C 

2. D

3. E

4. F

5. G

6. A

7. B

1. Ciss/dess

2. Diss/ess

3. F

4. Fiss/gess

5. Giss/ass

6. Aiss/bess

7. C

1. D

2. E

3. Fiss/gess

4. G

5. A

6. B

7. Ciss/dess

1. Diss/ess

2. F

3. G

4. Giss/ass

5. Aiss/bess

6. C

7. D

1. E

2. Fiss/gess

3. Giss/ass

4. A

5. B

6. Ciss/dess

7. Diss/ess

1.  F

2. G

3. A

4. Aiss/bess

5. C

6. D

7. E

1. Fiss/gess

2. Giss/ass

3. Aiss/bess

4. B

5. Ciss/dess

6. Diss/ess

7. F

1. G

2. A

3. B

4. C

5. D

6. E

7. Fiss/gess

1. Giss/ass

2. Aiss/bess

3. C

4. Ciss/dess

5. Diss/ess

6. F

7. G

1. A

2. B

3. Ciss/dess

4. D

5. E

6. Fiss/gess

7. Giss/ass

1. Aiss/bess

2. C

3. D

4. Diss/ess

5. F

6. G

7. A

1. B

2. Ciss/dess

3. Diss/ess

4. E

5. Fiss/gess

6. Giss/ass

7. Aiss/bess

Link to comment
Dela på andra sajter

Så i princip är detta det enda man behöver att veta. Eller har jag förstått det hela fel?

1. C

2. D

3. E

4. F

5. G

6. A

7. B

1. Ciss/dess

2. Diss/ess

3. F

4. Fiss/gess

5. Giss/ass

6. Aiss/bess

7. C

1. D

2. E

3. Fiss/gess

4. G

5. A

6. B

7. Ciss/dess

1. Diss/ess

2. F

3. G

4. Giss/ass

5. Aiss/bess

6. C

7. D

1. E

2. Fiss/gess

3. Giss/ass

4. A

5. B

6. Ciss/dess

7. Diss/ess

1. F

2. G

3. A

4. Aiss/bess

5. C

6. D

7. E

1. Fiss/gess

2. Giss/ass

3. Aiss/bess

4. B

5. Ciss/dess

6. Diss/ess

7. F

1. G

2. A

3. B

4. C

5. D

6. E

7. Fiss/gess

1. Giss/ass

2. Aiss/bess

3. C

4. Ciss/dess

5. Diss/ess

6. F

7. G

1. A

2. B

3. Ciss/dess

4. D

5. E

6. Fiss/gess

7. Giss/ass

1. Aiss/bess

2. C

3. D

4. Diss/ess

5. F

6. G

7. A

1. B

2. Ciss/dess

3. Diss/ess

4. E

5. Fiss/gess

6. Giss/ass

7. Aiss/bess

Nja, en durskala är väl vettigt men jag menade detta

http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallelltonart

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte det vara bra för en nybörjare? Eller tänker jag i fel ordning på något vis? Vad säger ni? Några tips?

SadamJR sa det!

Det är mycket möjligt att de imponerande musikteoretikerna ovan har alla dessa tjusiga skalor i åtanke när de skriver/påbörjar sina låtar. För min del verkar det en aning för pikant och överdrivet, men det är ju jag.

Jag "skriver" nästan varje minut av mitt vakna dygn... det poppar ständigt upp melodisnuttar, riff, eller whatever i mitt huvud. Någon gång hakar jag upp mig på en melodi, och sjunger den (i huvudet) om och om igen, då vet jag att det är något bra att gå vidare med. Därefter bygger jag på med ackord, och slutligen struktur och arrangemang.

Lite mindre hippt än de teoretiska tipsen ovan, kanske, men precis lika resultatbringande. I alla fall inom pop och rock.

Link to comment
Dela på andra sajter

SadamJR sa det!

Det är mycket möjligt att de imponerande musikteoretikerna ovan har alla dessa tjusiga skalor i åtanke när de skriver/påbörjar sina låtar. För min del verkar det en aning för pikant och överdrivet, men det är ju jag.

Jag "skriver" nästan varje minut av mitt vakna dygn... det poppar ständigt upp melodisnuttar, riff, eller whatever i mitt huvud. Någon gång hakar jag upp mig på en melodi, och sjunger den (i huvudet) om och om igen, då vet jag att det är något bra att gå vidare med. Därefter bygger jag på med ackord, och slutligen struktur och arrangemang.

Lite mindre hippt än de teoretiska tipsen ovan, kanske, men precis lika resultatbringande. I alla fall inom pop och rock.

men du brukar följa de tonarter och skalor som finns, vare sig du vill eller inte, eller hur? håller förvisso med dig, jag tänker inte heller att "nu ska jag skriva en låt som går i d#-moll i melodisk skala...", men jag anser även att musikteorins värde knappast bör trivialiseras och/eller framställas som något opraktiskt och krångligt

Link to comment
Dela på andra sajter

men du brukar följa de tonarter och skalor som finns, vare sig du vill eller inte, eller hur? håller förvisso med dig, jag tänker inte heller att "nu ska jag skriva en låt som går i d#-moll i melodisk skala...", men jag anser även att musikteorins värde knappast bör trivialiseras och/eller framställas som något opraktiskt och krångligt

Självklart "följer" jag de tonarter och skalor som finns. Men inte för att teorin säger att jag måste göra det, utan för att mitt gehör säger det.

Vad gäller musikteorins "värde", så anser jag att en alldeles för stor fokus på teori och teknik hämmar kreativiteten. Musikteoretiska grunder kan förstås vara på sin plats, men utan övervägande fantasi/improvisationsutrymme blir det bara sådär översofistikerat och sexuellt avtändande.

(Jag har skapat en tråd om just detta tidigare.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte riktigt man kan skilja på melodi och ackord, utan att man mer bör se på meloditonen som att den ingår i ackordet. Faktum är att en och samma melodi kan låta väldigt olika i samklang med olika ackordföljder. Meloditonen "smakar" olika beroende på de harmonierna som ligger bakom och bör sådeles ses som en del av ackordet....... if you ask me....... och det görs ju allt för sällan...... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste från början att det fanns risk med att använda atonal. Det var i brist på bättre ord.

Du menar diatonisk (dvs. en låt som följer en tonart). Det är raka motsatsen till atonal, som betyder att det inte finns nån tonart 🙂

När det gäller musikteori vs. gehör så tycker jag jämförelsen är felaktig från grunden, för de två är inte motsatser av varann. Här är en liten icke-musikalisk metafor:

Gehör: Att se en blå fågel, och fatta att det är en blå fågel.

Musikteori: Att veta att det heter "fågel" och "blå" och sedan kunna läsa "blå fågel" i en bok och fatta att det är samma sak som du sett. Eller om det står "grön fågel" så kan du föreställa dej skillnaden.

Gehöret brukar nästan alla musiker utveckla innan de lär sej teorin, på samma sätt som barn lär sej prata innan de lär sej skriva. Men när man lärt sej skriva kan man också börja läsa, och läser man mycket lär man sej fler sätt att uttrycka sej på i sitt tal, dvs. det blir en positiv cirkel. Jag har aldrig hört en författare säga "Nej jag vill inte lära mej läsa och skriva för det hämmar min kreativitet..."

För min del har teorin hjälpt mej otroligt mycket eftersom den gör det lättare att lära mej nåt av musiken jag hör, och att skapa samband mellan olika låtars ackordföljder och så vidare. Jag kan lyssna på en låt och snappa upp hur de använt ackorden utan att behöva sitta med en gitarr och gissa mej fram. Det kan jag eftersom mitt gehör och min musikteori arbetar tillsammans, inte mot varann.

Så när folk säger att "musikteori hämmar kreativiteten" så tror jag att de menar fel, de syftar snarare på att brist på gehör hämmar kreativiteten, och utan gehör är musikteori inte särskilt användbart, vilket märks tydligt på många klassiskt skolade pianister, violinister och andra "notspelare". De skriver sällan särskilt medryckande musik, där håller jag med. Men har man bra gehör så har det, åtminstone för mej och för tamejfan alla teorikunniga personer jag känner, bara varit en bonus när man lärt sej teorin också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Testa Toontrack EZ-player. Där finns alla ackord i en kvintcirkel.

Välj den ackordföljd som låter bra. Exportera sedan midispåret till Cubase och bygg sedan vidare där.

Kent J

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar diatonisk (dvs. en låt som följer en tonart). Det är raka motsatsen till atonal, som betyder att det inte finns nån tonart 🙂

😱 Tanken som räknas har jag hört..

Bestämd tonart var det jag ville få fram hursomhelst.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv brukar jag oftast bara få nån slinga eller melodi i skallen, har även hänt att jag drömt ihop låtar som man snabbt som fan måste ta ut på antingen keyboard eller git innan de glöms bort. Brukar även nynna in låtmelodier som ploppar upp på telefonens diktafonfunktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del har teorin hjälpt mej otroligt mycket eftersom den gör det lättare att lära mej nåt av musiken jag hör, och att skapa samband mellan olika låtars ackordföljder och så vidare. Jag kan lyssna på en låt och snappa upp hur de använt ackorden utan att behöva sitta med en gitarr och gissa mej fram. Det kan jag eftersom mitt gehör och min musikteori arbetar tillsammans, inte mot varann.

För min del kom musikteorin in i mitt liv långt senare efter att jag kunde lyssna på en låt och snappa upp hur de använt ackorden utan att behöva sitta med en gitarr och gissa mej fram. Det kunde jag tack vare det enda jag hade: mitt gehör.

Så när folk säger att "musikteori hämmar kreativiteten" så tror jag att de menar fel, de syftar snarare på att brist på gehör hämmar kreativiteten, och utan gehör är musikteori inte särskilt användbart...

Jag säger vad jag menar och menar vad jag säger. Sedan får du leka besserwisser hur mycket du vill i det avseendet. DESSUTOM sa jag "att en alldeles för stor fokus på teori och teknik hämmar kreativiteten".

Jag säger inte det för att jag inbillar mig det, utan för att jag vet det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar man tillräckligt mycket och lyssnar mycket på musik och är musikalisk så då hör man vilka ackord som funkar. Det kan ta evigheter innan man kommer på den rätta slingan, men det är ingen idé att stirra in i kvintcirklar och musikteori.

Så tycker jag 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...