Jump to content
Annons

Om det inte är RAM som behövs


Bluemoon

Recommended Posts

Jag har problem med att jag inte kan lyssna på mina större projekt i FL överhuvudtaget.

Jag har nu tagit hjälp av min datorkunniga syster och har kommit fram till detta:

Att stänga ner så många bakgrundsgrejor på datorn som möjligt, att starta FL i "Extended memory" och att klicka i "Smart disable all plugins" via Macros i FL hjälper så pass mycket att jag kan lyssna på verserna åtminstone på de tyngre projekten. Detta tack vare Macros smart disable har vi kommit fram till. När man väl kommer till refrengen så brakar det loss naturligtvis eftersom iprincip alla pluggar och syntar körs då.

Vi har också kommit fram till att FL använder sig av ca. 500-600 MB RAM endast, och att det finns ca 1500MB RAM att använda sig av ötöver det, så det verkar inte vara en fråga om RAM när det gäller CPU i det här fallet.

Min fråga är - vad är det som gör att datorn klarar av tunga projekt om det inte är RAM?

Min processor är AMD Phenom 8550 Tripel-core 2.20GHz. (några år på nacken)

Min fundering annars är - visar FL verkligen allt RAM som används, även alla pluggarnas RAM?

Det måste vara fler än jag som kör så pass tunga projekt att datorn inte pallar tillslut (och nej, jag har inte reverb/eq etc. på alla instrument utan mycket samkörs. Och jag vill inte "banta" ner mina låtar för att datorn inte orkar. Det ska funka tillslut!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är kanske så, att du använder fler virtuella instrument och effekter, än vad datorn orkar med..? Nu kan jag inte FL Studio alls eftersom jag kör Cubase, men troligen kan du ställa in någonstans vilken latency som ska användas. Om du ökar latency så ger du datorn lite mer tid för att hinna hantera allt - men om det ändå inte räcker till, så behöver du antagligen en snabbare processor.

Ett sätt att belasta datorn mindre, är också att frysa instrumentspår (borde finnas motsvarighet till det i FL Studio), så att de bara belastar som audiospår istället. Om en sådan funktion inte finns, så testa att exportera något krävande instrumentspår så att du får ett audiospår istället och stäng sedan av instrumentspåret (det är det som händer när man "fryser spår", men det går automagiskt med frys-funktionen).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bara som en parentes:

I våra riktigt tunga 10min-projekt är vi bitvis uppe i 7-8gb på ramminnet. Processorn är en 3ghz quad-core intel i7. Man vänjer sig snyggt till att inte kunna spela vissa partier med otroligt många kanaler, påslagna vst's osv pga att just ramminnet flaskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...