Jump to content
Annons

Enklaste sättet att få en single release eller en EP


Lonie

Recommended Posts

Hola.

Några eller någon som har förslag på hur man får en release eller en EP på lättaste sätt?

Jag har hört att va med i remix contest är bra sätt men det är inte riktigt det jag är ute efter.

Men undrar om ni vet några bra och schyssta små eller stora skivbolag som kan hjälpa än med detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför ska nån annan släppa det och inte du själv?

Det finns givetvis lite fördelar med att släppa via ett större bolag. Några punkter är.

* Har tid, kraft och möjligheter att kunna pitcha materialet till radio. (Radiospelningar betyder mycket för inkomsten som låtskrivare).

* Har kontakter för att kunna placera låten i diverse olika sammanhang. Bl.a reklam, tv-spel, film, radio o.s.v. Vilket i sin tur också ger en massa stimpengar.

* Kan sälja in dig till diverse bokningsbolag som blixten och Livenation. Utan spelningar så är det svårt att skaffa fans och gaget betyder också mycket för inkomsten.

* Betalar för produktionen, mix och master.

Jodå, att skicka demos till bolagen fungerar visst. Det är inte säkert dom svarar alla gånger, men bara för att dom inte svarar får man inte sluta skicka. Det gäller att ligga i om man tror på sitt material. Något att tillägga är väl att det är bättre att gå via kontakter. Har man inte kontakterna, så måste man skaffa dom. Ett brett kontaktnät tar många år att bygga, så det är bara att sätta igång.

Eller så ser man helt enkelt till att skriva/producera så pass bra musik att den blir ett fenomen på youtube. Då kommer diverse bolag höra av sig ändå. Förhoppningsvis 🙂

Något man också kan göra är att kolla upp vilka som är A&R på diverse intressanta bolag och ringa till dom. Boka ett möte, säg att du har något riktigt bra på gång och berätta om projektet. Vilka kommer gilla din musik, vilka kommer att köpa den och vilka kommer att se dina spelningar. Vad har du som gör dig unik, eller vill du länkas ihop med en producent som du kan jobba med och skapa något unikt.

Många producenter/trackmakers tipsar bolagen om nya artister eller låtskrivare dom jobbar med. Så det är också en väg att gå.

Edit: Ett annat tips är också att aldrig tro att någon annan ska göra jobbet åt dig. Du måste själv jobba, hårt och länge för att det ska hända. Speciellt om du vill slå. Helst ska alla bolag känna till dig innan du släpper något. Alla ska också veta att du förhandlar med alla, vilket höjer ditt värde.

Lycka till...

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Hola.

Några eller någon som har förslag på hur man får en release eller en EP på lättaste sätt?

Jag har hört att va med i remix contest är bra sätt men det är inte riktigt det jag är ute efter.

Men undrar om ni vet några bra och schyssta små eller stora skivbolag som kan hjälpa än med detta?

Om du berättar lite om vad du är ute efter så blir det lättare att hjälpa till. Vad är det för genre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också börja i andra änden, släppa själv via exempelvis http://routenote.com/, regga dig hos Stim och sen lägga massa tid på shameless-self-promotion på nätet och köpa reklam 🙂

Nåväl, routenote verkar iaf vara en cool tjänst om man vill finnas på lite digitala plattformar som itunes, spotify + några fler. 10 dollars per låt eller lägg upp gratis och de tar 15% (har jag för mig) efter x antal köp/spelningar.

Har dock inte provat själv utan väntar tills jag har något jag är tillräckligt nöjd med. Någon annan har kanske erfarenhet av routenote eller liknande tjänst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...