Jump to content
Annons

Hur blir man en bra låtskrivare?


BHR

Recommended Posts

Men OJ, vilken tryckande text! Jag hoppas verkligen att textens "jag" har kommit till rätta.

Förr brukade jag ofta skriva texter där "jaget" var otröstligt, fördärvande olyckligt. Men det där ovan slår jag nog inte. En av (de sista) texterna där jag i stort sätt dömer "jaget" till ett livstids straff för att ha utfört en oförlåtlig handling lyder så här i refrängen:

No matter how I try, as time and days go by

It always seems brand new

And I am such a fool, 'cause now you'll never know

How much I really loved you

Now that your gone, you will never know

And I can't let go

["And I Can't Let Go", JOKE, Colonizer, 2001]

Hej

Jo då det är en ständig kamp. Och när man är som lägst, är det tur att man kan skriva en sång om det, och inte göra som man gjorde förr i tiden.

Det var en fin text du skrev, kärlek kan göra väldigt ont ibland.

Sluta aldrig med ditt skapande. Du gör det bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sjukt deprimerande. Varför vill du sprida detta?

Allting är inte en dans på rosor, jag gör musik av mig själv för mig själv. Jag gör inte musik i tron att det här gillar nog någon.

Edit: jag kan inte förklara det på något annat sätt. Gillar någon det man gjort är det givetvis jättekul. Och gillar någon inte det är det helt okej.

Här är en annan text, men den tycker du nog är för pundig.

The colors of my mind is shining brighter

Ive been flying around for days, 

The blue white orange horizon speaks to me, 

leads me the way trough the dark and cold night. 

And The darkside of the moon showed me what lonliness looked like, and it wasnt good.

 In the stars i found the light and got back on track. 

The fuel of my flight seems to fade out, but i hope i wont crash because im in extasy and i want it to last.

🙂

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skriver låtar enbart för sig själv förstår jag inte varför man lägger upp dem för andra att lyssna på. För mig handlade mitt låtskrivande om kommunikation. När jag insåg att jag inte fick till det så bra som jag ville tvärdog det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kunna skriva texter i bokform eller i musik text, så måste man ha livlig fantasi och krearivitet. Utan dom två beståndsdelarna är det som att baka bullar utan armar och händer.

"Livlig fantasi" för att skriva texter till musik? Jag håller inte med dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skriver låtar enbart för sig själv förstår jag inte varför man lägger upp dem för andra att lyssna på. För mig handlade mitt låtskrivande om kommunikation. När jag insåg att jag inte fick till det så bra som jag ville tvärdog det hela.

Tycker inte det är konstigt att man utgår från sig själv, sin egen person, sitt eget tyckande. Det kan ju bli kommunikation av det ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skriver låtar enbart för sig själv förstår jag inte varför man lägger upp dem för andra att lyssna på. För mig handlade mitt låtskrivande om kommunikation. När jag insåg att jag inte fick till det så bra som jag ville tvärdog det hela.

Det är väll mest för att få feedback på själva spelandet, och inspelningen( edit: alltså det inspelningstekniska) eftersom jag är så oerfaren. Så att man får lite hjälp med det.

Det är synd att du sluta med det.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte det är konstigt att man utgår från sig själv, sin egen person, sitt eget tyckande. Det kan ju bli kommunikation av det ändå.

Naturligtvis utgår man alltid från sig själv. Det är så självklart att det inte borde behöva sägas.

Däremot tror jag inte att de bästa låtskrivarna, skriver någon slags dagbok. Jag har ju försökt nämna några namn bland låtskrivare som för mig framstår som riktiga författare. För att nämna ytterligare ett namn, Jackson Browne, skriver texter som framstår som väldigt personliga. Tror inte för ett ögonblick att det är hans dagbok vi tar del av. Tror inte för ett ögonblick att hans låtar i första hand handlar om hans eget liv. Skulle inte den här tråden handla om hur man blir en bättre låtskrivare? Inte blir man det genom att leta så långt uppe i sin egen röv som möjligt. Där hittar man möjligen dikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en viktig ingrediens.

Det beror ju helt och hållet på vilken typ av texter man skriver. Jag har absolut ingen livlig fantasi, men någon gång då och då får jag ur mig en låttext som jag tycker är riktigt bra. Möjligtvis hade det gått lättare och fortare att skriva texterna med livlig fantasi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis utgår man alltid från sig själv. Det är så självklart att det inte borde behöva sägas.

Däremot tror jag inte att de bästa låtskrivarna, skriver någon slags dagbok. Jag har ju försökt nämna några namn bland låtskrivare som för mig framstår som riktiga författare. För att nämna ytterligare ett namn, Jackson Browne, skriver texter som framstår som väldigt personliga. Tror inte för ett ögonblick att det är hans dagbok vi tar del av. Tror inte för ett ögonblick att hans låtar i första hand handlar om hans eget liv. Skulle inte den här tråden handla om hur man blir en bättre låtskrivare? Inte blir man det genom att leta så långt uppe i sin egen röv som möjligt. Där hittar man möjligen dikter.

Mina favorittextförfattare är extremt personliga i sina texter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en fin text du skrev, kärlek kan göra väldigt ont ibland.

Det hemska är att texten inte direkt handlade om kärlek...

Om man skriver låtar enbart för sig själv förstår jag inte varför man lägger upp dem för andra att lyssna på.

Det kallas prestige. Den som säger emot snackar skit.

Det beror ju helt och hållet på vilken typ av texter man skriver. Jag har absolut ingen livlig fantasi, men någon gång då och då får jag ur mig en låttext som jag tycker är riktigt bra. Möjligtvis hade det gått lättare och fortare att skriva texterna med livlig fantasi.

All form av lyrikförfattande kräver fantasi. Annars hade dina texter sett ut som myndighetsbrev.

Mina favorittextförfattare är extremt personliga i sina texter.

Vilka är dina favorittextförfattare?

Link to comment
Dela på andra sajter

En diskussion av en artists totala textproduktion i denna tråd eller forum har jag ingen alls lust med. Ska vi argumentera mot varandra om vad som är personligt och inte? 🙂

Redigerat av Drake
Link to comment
Dela på andra sajter

En diskussion av en artists totala textproduktion i denna tråd eller forum har jag ingen alls lust med. Ska vi argumentera mot varandra om vad som är personligt och inte? 🙂

Nä, det skulle handla om hur man blir en bättre låtskrivar, men det tvärdog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det skulle handla om hur man blir en bättre låtskrivar, men det tvärdog.

För att bli en bra låtskrivare måste du vara kreativ och ha en fantasi. Kunskap i språket du skall skriva på och att du kan skriva ner det du vill skriva ner är en fördel. Du skall skriva för dig själv och till dig själv och inte skriva text eller musik i tron att någon skall tycka om det. Och Oftast blir en bra text till när något livsavgörande hänt så som brusten kärlek, dödsfall, hat och förälskelse eller annan traumatisk upplevelse. Historien har visat oss att många av dom mest uppskattade texterna till dom mest uppskattade sångerna och böckerna har skrivits av personer som varit påverkade av droger eller sprit. Och oftast ligger det någon psykisk åkomma bakom missbruket, där personen ifråga själv medicinerat sig.

Men givetvis finns det undantag. Men om man tittar rent historiskt, pekar mycket på det jag skrev.

Men besitter man inte fantasi, kreativitet, kunskap i sitt språk, och en kunskap att få ner det man tänker på papper så bör man låta någon annan skriva ens texter och lägga all energi på musik skapandet istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

I min bok är Tom Waits och Nick Cave dom absolut bästa textförfattarna. Det är ren jävla magi dom gubbarna klämmer fram. Personporträtten och det lite skeva och fula i stadens utkanter dit ingen riktigt vågar/vill gå är jävla bra gjort.

Tom Waits har ju en klockren one-liner (bland de hundratals andra...) när han ställer frågan "blir en historia bättre för att den är baserad på en sann händelse"? Klockrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

En diskussion av en artists totala textproduktion i denna tråd eller forum har jag ingen alls lust med. Ska vi argumentera mot varandra om vad som är personligt och inte? 🙂

Jag fattar inte vad du svamlar om.

Igen: Vilka är dina favorittextförfattare?

Om du har glömt varifrån frågan härleder så är det här: Mina favorittextförfattare är extremt personliga i sina texter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har min uppfattning. Du har din. Jag är nöjd och lugn med det. Min tolkning och upplevelse av texter är min och bara min och jag tänker inte diskutera den här. Det skulle förta all upplevelse.

Redigerat av Drake
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har min uppfattning. Du har din.

Jag har definitivt min uppfattning.

Men som sagt, du sa något om att "Mina favorittextförfattare är extremt personliga i sina texter".

Vilka är dina favorittextförfattare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte formulera dem här?

Jag har gjort en, enligt mig, alldeles fin och rimligen matnyttig input i den här tråden genom mitt inlägg #33.

Men jag är fortfarande intresserad av att veta vilka Drakes favorittextförfattare är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...