Jump to content
Annons

Hur blir man en bra låtskrivare?


BHR

Recommended Posts

Jag hoppas någon förstår sambandet mellan ekstremt kreativa människor och adhd. Och varför dessa använder droger ,som oftast är det enda sättet att fungera någorlunda normalt.

Som jag sagt innan jag tror det är tack vare adhdn som jag är så kreativ och har så lätt för att måla, skriva texter, och göra musik. Och vi var inne på det spåret om varför vissa har lättare än andra.

Då har vi konstaterat detta. Då kanske tråden fortsättningsvis kan få handla om hur man blir en bättre låtskrivare, vilket väl var tanken från början.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte fråga, vem bestämmer om en låt är färdig? Det är väl ändå jag (eller personen) som gjort låten som bestämmer det? Jag har ca 300 låtar liggandes på min hårddisk som förmodligen hälften är halvfärdiga eftersom jag oftast skriver på akustisk gitarr och endast sång.(Till vardags spelar jag Hårdrock / Metal ) Men om jag plötsligt säger att, nä fan alla dom här låtarna ska va akustiska!, vips så har jag 300 låtar färdiga på min hårddisk.

Min poäng är att man inte riktigt kan säga att en låt är "färdig" för det finns oändligt med möjligheter att ändra en låt (no shit)

Redigerat av Marcus Carlzon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas någon förstår sambandet mellan ekstremt kreativa människor och adhd. Och varför dessa använder droger ,som oftast är det enda sättet att fungera någorlunda normalt.

Jag är extremt kreativ. Men jag har inte ADHD (om man räknar bort kvasipsykoanalyser som jag brukar få slängda efter mig), och jag fungerar precis lika normalt nu som under en tidsperiod då jag inte tackade nej till en och annan buzz.

Så jag är nog en av dem som inte riktigt greppar sambandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

bra idé, Sadam. har du några tips?

Jäpp. Tro inte att alla dessa framgångsrika låtskrivare som skriver sina låtar i jagform skriver någon form av dagbok. De är snarare författare i det lilla formatet som valt sångtexter som sitt uttryckssätt. Randy Newman skriver t ex en låt, In Germany Before The War, från en mördares perspektiv. Steely Dan har en låt, Gaucho, där sångaren/berättaren är en homosexuell äldre man som läxar upp sin hållpojke. Exemplen kanske är något extrema, men för den som vill lära sig att skriva låtar är de väl värda att studera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är extremt kreativ. Men jag har inte ADHD (om man räknar bort kvasipsykoanalyser som jag brukar få slängda efter mig), och jag fungerar precis lika normalt nu som under en tidsperiod då jag inte tackade nej till en och annan buzz.

Så jag är nog en av dem som inte riktigt greppar sambandet.

Det förklarar och ger en massa svar till mig. Men givetvis som med allt annat stämmer detta inte in på alla. Men jag tror mörkertalet är stort på dom som inte vågar gå ut öppet med sin diagnos, och alla dom som aldrig sökte hjälp utan tog sitt liv sakte med droger ,sprit eller direkt med ett vapen. Eller isolerade sig själv

Se bara på namnen på listorna, dessa genier har förändrat världshistorien och sålt 1000tals miljoner filmer, album osv och den gemensamma nämnaren är adhd. Det är fan stort

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp. Tro inte att alla dessa framgångsrika låtskrivare som skriver sina låtar i jagform skriver någon form av dagbok. De är snarare författare i det lilla formatet som valt sångtexter som sitt uttryckssätt. Randy Newman skriver t ex en låt, In Germany Before The War, från en mördares perspektiv. Steely Dan har en låt, Gaucho, där sångaren/berättaren är en homosexuell äldre man som läxar upp sin hållpojke. Exemplen kanske är något extrema, men för den som vill lära sig att skriva låtar är de väl värda att studera.

För att kunna skriva texter i bokform eller i musik text, så måste man ha livlig fantasi och krearivitet. Utan dom två beståndsdelarna är det som att baka bullar utan armar och händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur menar du att man ska studera dem? anta att du förklarar för någon som precis börjat med att skriva låttexter

Jag vänder mig naturligtvis direkt till dig i första hand. Dessa två texter är bara två exempel, om än briljanta sådana. Har du studerat dem? Vad har du kommit fram till?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kunna skriva texter i bokform eller i musik text, så måste man ha livlig fantasi och krearivitet. Utan dom två beståndsdelarna är det som att baka bullar utan armar och händer.

Det är möjligt, men dina inlägg tillför inte tråden något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vänder mig naturligtvis direkt till dig i första hand. Dessa två texter är bara två exempel, om än briljanta sådana. Har du studerat dem? Vad har du kommit fram till?

Tja, i Düsseldorflåten (Peter Kurten..?) tänker jag främst på stilfigurerna, vilka är flera och påtagliga. Att den är missledande i början (börjar fint och harmonisk) medför ju såklart också spänning.

I Gaucho vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter. Tyckte den var ganska tvetydig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan skrivit att det är två exempel. Vad håller du på med?

Jag tillförde det viktigaste av allt nämligen utan en livlig fantasi och en stor kreativitet kommer du ingen stans. Hur tror du harry potter, star wars mfl uppkom för att man studerade texter om tiden före kriget i tyskland eller en homoerotisk text ?

Svaret är givetvis nej

Oj det handlade om det jag sa fantasi och kretivitet. Men jag tillförde inte ju inte något.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, i Düsseldorflåten (Peter Kurten..?) tänker jag främst på stilfigurerna, vilka är flera och påtagliga. Att den är missledande i början (börjar fint och harmonisk) medför ju såklart också spänning.

I Gaucho vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter. Tyckte den var ganska tvetydig.

Texten till Gaucho beskriver en situation mellan två homosexuella män. En yngre och en äldre. Låtskrivaren är inte homosexuell, men förmår ändå sätta sig in i denna situation, som jag tycker, på ett trovärdigt sätt. Jag menar bara att det är ett bra exempel på hur man kan skriva en låttext utan att nödvändigtvis hämta materialet från personliga erfarenheter, vilket gör textskrivaren till en författare i det lilla formatet. Randy Newmans text till "in Germany Before The War" tycker jag är fullständigt briljant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se bara på namnen på listorna, dessa genier har förändrat världshistorien och sålt 1000tals miljoner filmer, album osv och den gemensamma nämnaren är adhd. Det är fan stort

Var finns du på listan?

Eller är du också en av dem det "inte stämmer in på"?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Var finns du på listan?

Eller är du också en av dem det "inte stämmer in på"?

Jag är inte med på listan än 🙂 , men jag har diagnosen adhd. Och det är alltid trevligt att få veta att man inte är ensam om det. Och det ger en styrka i hårda tider.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte med på listan än 🙂 , men jag har diagnosen adhd. Och det är alltid trevligt att få veta att man inte är ensam om det. Och det ger en styrka i hårda tider.

tror tbh att ADHD är lite som att Hendrix spelade med gitarren upp och ner... visst funkar det men det är väl knappast ett recept på framgång

@Sadam:

Ja, okej 😑

När jag själv skriver texter brukar jag använda en känsla eller tanke jag har och sätta in det i en situation som inte känns så nära mig, så man får viss objektivitet och ganska mycket frihet i vad man vill hitta på. Så, så kan man också göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt otroligt!

Ja är det inte

tror tbh att ADHD är lite som att Hendrix spelade med gitarren upp och ner... visst funkar det men det är väl knappast ett recept på framgång

.

tbh ?

knappast det har vi avhandlat.

Link to comment
Dela på andra sajter

tbh ?

knappast det har vi avhandlat.

tbh = to be honest

och jag tror du missförstod mig.

min poäng var som sådan att ADHD inte ger alltför stora fördelar, som du verkar tro, utan att det råkar vara sammanträffanden att alla dessa personer som du listat har ADHD. Det är ju ganska många som lyckas inom konst, musik, film osv som inte har ADHD också, så det finns ju faktiskt inget som egentligen styrker sambandet. Visst finns möjligheten, men det är ganska långsökt.

Däremot är det bra att du som har ADHD finner det som en tröst, men jag anser att det är rimligare att se det som att ADHD knappast behöver vara ett hinder för att man ska lyckas här i livet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

tbh = to be honest

och jag tror du missförstod mig.

min poäng var som sådan att ADHD inte ger alltför stora fördelar, som du verkar tro, utan att det råkar vara sammanträffanden att alla dessa personer som du listat har ADHD. Det är ju ganska många som lyckas inom konst, musik, film osv som inte har ADHD också, så det finns ju faktiskt inget som egentligen styrker sambandet. Visst finns möjligheten, men det är ganska långsökt.

Däremot är det bra att du som har ADHD finner det som en tröst, men jag anser att det är rimligare att se det som att ADHD knappast behöver vara ett hinder för att man ska lyckas här i livet.

Det är inte lätt att leva med detta. Och det ger knappast några fördelar i det normala livet. Men jag är övertygad om att det är därför jag är så kreativ, och det är positivt för mig. Men med det sagt behöver det inte vara någon genväg till succe. Men det går bevisligen alldeles utmärkt om man tittar på alla som lyckats i livet och skrivit in sig i historien och som haft adhd. Och det är ett ljus i mörkret.

ha en trevlig kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Det är inte lätt att leva med detta. Och det ger knappast några fördelar i det normala livet. Men jag är övertygad om att det är därför jag är så kreativ, och det är positivt för mig. Men med det sagt behöver det inte vara någon genväg till succe. Men det går bevisligen alldeles utmärkt om man tittar på alla som lyckats i livet och skrivit in sig i historien och som haft adhd. Och det är ett ljus i mörkret.

ha en trevlig kväll.

Jag tror jag foerstar dig, och jag tror saekert ADHD kan komma med en hel del foerdelar. Saekerligen ocksa pa det kreativa planet.

Foer oss som inte aer kreativa pga ADHD aer det guld att kunna utveckla den kreativa adran man upptaeck hos sig sjaelv med studerande, forskande och allmaent oevande.

Vi har alla olika foerutsattningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag foerstar dig, och jag tror saekert ADHD kan komma med en hel del foerdelar. Saekerligen ocksa pa det kreativa planet.

Foer oss som inte aer kreativa pga ADHD aer det guld att kunna utveckla den kreativa adran man upptaeck hos sig sjaelv med studerande, forskande och allmaent oevande.

Vi har alla olika foerutsattningar.

Hej det var bra skrivet. 

Här är en demo som jag uteslutande kan tacka adhdn för då jag beskriver mitt liv.

Och som jag sagt innan jag fattar inte ens hur jag kunde spela in alla dessa demos i början eftersom jag inte ens kunde noter och precis börjat spela gitarr , Men jag lyckades 🙂 nu är detta en demo med allt vad det innebär 

Här är texten som jag skrev till låten.

I dont know what is going on

Everything i do goes wrong

I just wanna be the normal one

But my mind is blocking me

The past is haunting me

All my friends has abandend me

The lonlyness is killing me

I wish they they could see inside my soul.

I cant take it no more

Im going insane

I cant take it no more

Ohh will you help me 

Before its to late

Im a prisoner of this war

But my mind is my enemy

Theres no chance for a quick release

There is no cure for my disease.

I tell you its no fun to be the lonley one

I cant take it no more

Im going insane

I cant take it no more

Ohh will you help me 

Before its to late

Ha en bra dag

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Hej det var bra skrivet.

Här är en demo som jag uteslutande kan tacka adhdn för då jag beskriver mitt liv.

Och som jag sagt innan jag fattar inte ens hur jag kunde spela in alla dessa demos i början eftersom jag inte ens kunde noter och precis börjat spela gitarr , Men jag lyckades 🙂 nu är detta en demo med allt vad det innebär

http://soundcloud.co...ing-insane-live

Ha en bra dag

Jag har hoert din demo tidigare, kanske 9-12 manader sedan. Kaende igen det direkt, och precis som da tycker jag det har en schysst atmosfaer och djup. Trummorna aer torra, men jag kaenner "smaertan" aenda. 🙂

Noter aer foer konservatoriefjollor. 😉 Benny Andersson kan inte laesa musik, inte du, och inte jag heller, typ. Vi koer pa 100% kaensla istallet. 🙂

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Benny Andersson kör definitivt inte på 100 % känsla. Han är ett proffs och en yrkesman.

Du har 100% raett! Han koer dock 100% utan noter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är texten som jag skrev till låten.

[/... tung text .../]

Ha en bra dag

Men OJ, vilken tryckande text! Jag hoppas verkligen att textens "jag" har kommit till rätta.

Förr brukade jag ofta skriva texter där "jaget" var otröstligt, fördärvande olyckligt. Men det där ovan slår jag nog inte. En av (de sista) texterna där jag i stort sätt dömer "jaget" till ett livstids straff för att ha utfört en oförlåtlig handling lyder så här i refrängen:

No matter how I try, as time and days go by

It always seems brand new

And I am such a fool, 'cause now you'll never know

How much I really loved you

Now that your gone, you will never know

And I can't let go

["And I Can't Let Go", JOKE, Colonizer, 2001]

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en demo som jag uteslutande kan tacka adhdn för då jag beskriver mitt liv.

Och som jag sagt innan jag fattar inte ens hur jag kunde spela in alla dessa demos i början eftersom jag inte ens kunde noter och precis börjat spela gitarr , Men jag lyckades 🙂 nu är detta en demo med allt vad det innebär

http://soundcloud.co...ing-insane-live

Här är texten som jag skrev till låten.

Sjukt deprimerande. Varför vill du sprida detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...