Jump to content
Annons

Hur blir man en bra låtskrivare?


BHR

Recommended Posts

Annons

Det här med att vi föds på lika vilkor och med samma förutsätningar tror jag inte på.

det är väl givet att vi är lika olika på utsidan som insidan redan sen födseln, men det innebär ju inte att man besitter vissa talanger utan att ens hjärna kanske kräver 8000 timmar för att bli riktigt bra på ditt medan den kanske kräver 10000 timmar för att bli riktigt bra på datt

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nåt man "bara är" eller kan man träna sig fram?

Jag tänker i huvudsak på engelska texter. vad är bra o tänka på när man skriver en text?

Det är nog med lyrik som med all form av författande. Ju fler sätt du kan uttrycka samma sak på, desto "bättre" författare. Vidare förutsätter detta regelbunden träning – det vill säga, skriva mycket och läsa mycket. Dessutom bör man ha fantasi åt det vildare hållet. En gnutta egotrippad måste man också vara.

Se, läs, lär och framför allt sno uttryck som andra författare svänger sig med och använd själv. Det är inte bara helt i sin ordning att göra så, det är nästan till och med nödvändigt.

Mitt allra viktigaste tips dock:

Om du är en person som kan säga något i stil med: "Nä fan, jag har inte skrivit något idag heller. Jag har ingen inspiration.", då kan du lägga av direkt och börja se dig om efter andra sysselsättningar istället. Frimärkssamling, till exempel.

Inspiration är nämligen något du bär med dig vart du än går, i vilket tillstånd du än befinner dig. Inspiration är det du tänker på just nu. Inspiration finns i form av alla sinnesintryck som har lagrats i din hjärna sedan du lärde dig memorera.

Inspiration tar inte slut; föränn du trillar av pinnen. Och kanske inte ens då.

Har du förståååt?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

det är väl givet att vi är lika olika på utsidan som insidan redan sen födseln, men det innebär ju inte att man besitter vissa talanger utan att ens hjärna kanske kräver 8000 timmar för att bli riktigt bra på ditt medan den kanske kräver 10000 timmar för att bli riktigt bra på datt

Det mest troliga är att vi föds med olika styrka på vår inbyggda processor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina texter handlar alltid om en viss känsla jag haft vid något speciellt tillfälle. Allt handlar om mig själv, eller till 99 procent.... Känslan jag hade inför nåt i mitt liv för trettio år sen kommer tillbaka exakt när jag sjunger låtarna nu.

En del är låtskrivare, andra inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Paul Simon sade väl nå't i stil med: "A great song isn't written - it's rewritten"?

Ett annat bra citat är från Björk, som sa nåt i stil med att skriva låtar är som att virka, dvs. du måste både lägga upp en plan för hur det ska bli i slutändan, samtidigt som du måste vara beredd att kavla upp ärmarna för lite hjärndött hantverk i några timmar.

Nu vet jag inte ett skvatt om textilarbeten men jag kan absolut omsätta det hon säger i mitt eget låtskrivande. Man måste både ha en vision och hantverksskicklighet för att gå i mål. Man skriver praktiskt taget aldrig en hel låt på enbart 100% inspiration, samtidigt som man sällan gör något "bra" om man bara skriver på tomgång.

Där sa även John Mayer en bra grej: "En person som inte skriver klart sina låtar är inte en låtskrivare". Har du hundra halvfärdiga låtar på hårddisken har du för all del varit produktiv, men du har ju inte åstadkommit nåt egentligen. Det är såna människor som ständigt förlitar sej på "inspiration" men aldrig lär sej hantverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Som sagt tidigare i tråden det blir tufft om man inte har det i sig från början. Lite som med sport, typ har du inget bollsinne så blir det svårt hur gärna man än vill tro motsatsen och sliter och står i. Det säljer inte många tidningar dock men faktum är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Har du hundra halvfärdiga låtar på hårddisken har du för all del varit produktiv, men du har ju inte åstadkommit nåt egentligen. ...

Halvfärdiga låtar är ingen merit alls. Om man ska bygga hus anlitar man väl inte en hantverkare som i sina referenser pekar på att han/hon byggt hundra halvfärdiga hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

På den tiden när jag skrev låtar gick jag alltid omkring med en anteckningsbok som jag skrev ner allt möjligt i. Det kunde va allt från smarta formuleringar till mer bärande textidéer. Dessa förde jag sedan över till ett kollegieblock jag hade hemma. Med tiden blev det ganska många block som jag satt och bläddrade i. Med hjälp av det här materialet skrev jag sedan mina texter. Ibland kändes det nästan som om de skrev sig själva, under stunder av mild eufori, ibland var det ett väldigt pusslande för att hitta saker som hängde ihop. jag var, och är, väldigt intresserad av språkets prosodi, alltså språkets rytm mm. Det finns många sätt att läsa en text. När jag hade fått ordning på detta gav sig melodin nästan alltid av sig självt. Det här är naturligtvis ett tidskrävande sätt att arbeta. Det är så långt man kan komma från att sätta sig ner med en gitarr och värka fram något på en kvart.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Ibland kändes det nästan som om de skrev sig ...

Precis min erfarenhet. Men det krävdes två månaders intensivt låtskrivande (en låt per dag) för att nå dit. Så jag tror att det ligger nåt i det att det är ett hanverk man kan lära sig, eller bli bättre på. Har man bara intresset och arbetar på det så väger det säkert minst lika tungt som det svårdefinierbara begreppet talang. Inom sporten är väl talang rätt så kopplat till fysiska förutsättningar (lång person => basketspelare).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man "föds med det",, misstolka mej rätt när jag säger så.. det jag menar är ju t.ex att vissa människor kan ju sjunga medans andra inte kan, och det spelar ingen roll om du övar 24 timmar om dagen du kommer ändå inte kunna sjunga, visst du kanske kan ta rätt ton men mer blir det ju oftast inte, samma sak är det ju med både musiker, konstnärer, m.m

Visst krävs det övning men har man lite musiktalang i sig och har en stor fantasi så blir man efter lite övande nog en rätt så bra låtskrivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Det är en viss skillnad mellan att skriva låtar och sjunga. Sång kräver väl fysisk talang, precis som idrottare, för att låta bra. Det är svårt att göra nåt åt en nasal skränig gäll röst som som bäst/snällast skulle kunna beskrivas som personlig, hur bra man än är i pitchen och fraseringen. Jag tror att inte att hjärncells-talang är lika mätbart som fysisk talang. Man kan ju inte förutspå en fantastiskt bra låtskrivare (som jag) genom att kolla fysiken.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

...Det är en viss skillnad mellan att skriva låtar och sjunga. Sång kräver väl fysisk talang, precis som idrottare, för att låta bra. Det är svårt att göra nåt åt en nasal skränig gäll röst som som bäst/snällast skulle kunna beskrivas som personlig, hur bra man än är i pitchen och fraseringen. Jag tror att inte att hjärncells-talang är lika mätbart som fysisk talang. Man kan ju inte förutspå en fantastiskt bra låtskrivare (som jag) genom att kolla fysiken.

Ändå kan operasångare anamma ett snarlikt sound oavsett ursprung, kön eller kroppsform... jag är rätt övertygad om att sång är som med allt annat, dvs. det handlar om att skaffa sej förståelse. Förståelse för hur det ska kännas i kroppen när man frammanar det sound man är ute efter, förståelse för vibrato, glissar, uttal etc., och är man inte öppen för det så kommer man inte se några förbättringar heller.

En nasal eller gäll röst kan oftast göras något åt, särskilt med hjälp av en sångpedagog, men det är inte så många som anlitar sådana. Att ta sånglektioner är precis lika användbart som att ta gitarrlektioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

en nasal röst har man om för stor andelen av luften går genom näsan istället för munnen när man sjunger. förstår inte varför folk verkar tro att det är så mycket magiska grejer inblandade i olika aspekter av musik man inte kan påverka.

Link to comment
Dela på andra sajter

en nasal röst har man om för stor andelen av luften går genom näsan istället för munnen när man sjunger. förstår inte varför folk verkar tro att det är så mycket magiska grejer inblandade i olika aspekter av musik man inte kan påverka.

Om jag håller för näsan låter jag väldigt nasalt.

Men börjar vi inte glida ifrån ämnet nu?: låtskriveri.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

en nasal röst har man om för stor andelen av luften går genom näsan istället för munnen när man sjunger. förstår inte varför folk verkar tro att det är så mycket magiska grejer inblandade i olika aspekter av musik man inte kan påverka.

Lane stayley världens bästa nasala röst genom tiderna.

Drogmissbrukare har skapat magisk musik och texter som gjort avtryck i världshistorien hehe 🙂

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Drogmissbrukare har skapat magisk musik och texter som gjort avtryck i världshistorien hehe 🙂

Suck, ska vi ha ännu en drogdiskussionstråd nu...?

Vill inte göra den här tråden ännu mer off topic, men jag kan inte låta ett sånt där påstående stå oemotsagt. Det är skillnad mellan korrelation (samband) och kausalitet (orsakssamband). Det finns inget bevis för att någon har skapat bättre musik med hjälp av droger! Det kan lika gärna vara så att de som är kreativa och har gott om idéer lätt fastnar i drogmissbruk genom sin personlighet. Det vet vi inte. Att många framgångsrika musiker använt/använder droger bevisar ingenting! Så var det sagt, och jag hoppas slippa mer drogtjafs i den här tråden, eftersom den handlar om låtskrivande och inget annat.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Suck, ska vi ha ännu en drogdiskussionstråd nu...?

Vill inte göra den här tråden ännu mer off topic, men jag kan inte låta ett sånt där påstående stå oemotsagt. Det är skillnad mellan korrelation (samband) och kausalitet (orsakssamband). Det finns inget bevis för att någon har skapat bättre musik med hjälp av droger! Det kan lika gärna vara så att de som är kreativa och har gott om idéer lätt fastnar i drogmissbruk genom sin personlighet. Det vet vi inte. Att många framgångsrika musiker använt/använder droger bevisar ingenting! Så var det sagt, och jag hoppas slippa mer drogtjafs i den här tråden, eftersom den handlar om låtskrivande och inget annat.

Alltså ta det lungt, jag visste att någon skulle reagera. Men givetvis handlar detta om textförfattande. Och det har inget att göra med droger eller har det det.

Jag misstänker att många kända musiker har obehandlad adhd och missbrukar som fan som

Självmedicinering.

Edit: men det hör hemma i en annan tråd.

Nej skall jag sätta mig i mitt kalla rum och hälla upp en redbull och lyssna på lucy in the skyes of diamonds med the Beatles

Ha en fortsatt trevlig dag

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Suck, ska vi ha ännu en drogdiskussionstråd nu...?

Vill inte göra den här tråden ännu mer off topic, men jag kan inte låta ett sånt där påstående stå oemotsagt. ((Bla bla bla...)) Så var det sagt, och jag hoppas slippa mer drogtjafs i den här tråden, eftersom den handlar om låtskrivande och inget annat.

Vem tror du att du är? Komma dragandes med hur jobbigt det är med off topic, men tillåter dig kräka ur dig ovidkommande, och sedan betackar du dig för kommentarer...

Glöm det!

Det finns inget bevis för att någon har skapat bättre musik med hjälp av droger! Det kan lika gärna vara så att de som är kreativa och har gott om idéer lätt fastnar i drogmissbruk genom sin personlighet. Det vet vi inte. Att många framgångsrika musiker använt/använder droger bevisar ingenting!

Hur vet du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här skrev man ett allvarligt menat inlägg. Vilket slöseri med tid.

If you or someone you love has ADHD, you are in good company! Some of the most creative, innovative, and imaginative people have ADHD. Below is a list of famous people who have ADHD or who are suspected of having ADHD.

Architect

Frank Lloyd Wright

Artists

Salvador Dali

Pablo Picasso

Vincent Van Gogh

Athletes

Terry Bradshaw

Scott Eyre

Justin Gatlin

Cammi Granato

Jason Kidd

Michael Phelps

Pete Rose

Authors

Charlotte and Emily Bronte

Samuel Clemens

Emily Dickenson

Ralph Waldo Emerson

Virginia Woolf

William Butler Yeats

Composer

Wolfgang Amadeus Mozart

Ozzy osbourne

Linoell richie

Entrepreneurs and Business Leaders

Andrew Carnegie

Malcolm Forbes

Henry Ford

David Neeleman

Paul Orfalea

Explorers

Christopher Columbus

Lewis and Clark

Entertainers

Ann Bancroft

Jim Carrey

Steve McQueen

Jack Nicholson

Ty Pennington

Elvis Presley

Evil and Robbie Knievel

Justin Timberlake

Robin Williams

Inventors

Alexander Graham Bell

Thomas Edison

Benjamin Franklin

Photographer

Ansel Adams

Physicist

Albert Einstein

Political Figures

James Carville

John F. Kennedy

Abraham Lincoln

Sources:

Charles and Helen Schwab Foundation. Famous People with Dyslexia and other Learning Disabilities and/or AD/HD. SchwabLearning.org.

Kitty Petty ADD/LD Institute. Famous People with ADD/LD. kpinst.org 2001.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Famous People with ADHD

Here's a list of famous people with ADHD. Obviously people who lived a long time ago weren't officially diagnosed that way, but written history suggests they might have had ADHD. Enjoy the list. You are in good company!

Ansel Adams — Photographer

Ann Bancroft —Actress

Alexander Graham Bell — Telephone Inventor

Harry Andersen — Actor

Hans Christian Anderson — Author

Beethoven — Composer

Harry Belafonte —Actor, Vocalist

Col. Gregory "Pappy" Boyington —WWII Flying Ace (Black Sheep Squadron Leader)

Terry Bradshaw —Football Quarterback

George Burns — Actor

Sir Richard Francis Burton — Explorer, Linguist, Scholar, Writer

Admiral Richard Byrd — Aviator (Was retired from the navy as, "Unfit for service")

Thomas Carlyle — Scottish historian, critic, and sociological writer

Andrew Carnegie - American Industialist

Jim Carrey — American Comedian

Lewis Carroll — Author (Alice in Wonderland)

Prince Charles — Future King of England?

Cher — Actress/Singer

Agatha Christie — Author

Sir Winston Churchill — English Statesman (Failed the sixth grade)

Bill Cosby — American Actor, Comedian

Tom Cruise — Actor, Couch Jumper

Harvey Cushing M.D. — Greatest Neurosurgeon of the 20th Century

Salvador Dali —Spanish Surrealist Artist

Leonardo da Vinci — Italian Inventor, Artist

John Denver — American Musician

Walt Disney — American Cartoonist, Film Producer, Theme Park Innovator (A newspaper editor fired him because he had "No good ideas".)

Kirk Douglas — American Actor

Thomas Edison — Inventor (His teachers told him he was too stupid to learn anything)

Albert Einstein — Physicist (Einstein was four years old before he could speak,and seven before he could read)

Dwight D. Eisenhower — U. S. President, Military General

Michael Faraday — British Physicist, Chemist

F. Scott Fitzgerald — Author

Malcolm Forbes —Forbes Magazine Founder & Publisher

Henry Ford — Automobile Innovator, invented the Production Line

Benjamin Franklin —American Colonial Politician, Elder Statesman, Inventor

Galileo (Galilei) — Italian Mathematician, Astronomer

Danny Glover — American Actor

Tracey Gold — American Actress

Whoopi Goldberg — Comedienne, Actress

Georg Frideric Handel —German Composer

Valerie Hardin — Gothic Poet, Artist, Children's Author

Mariette Hartley — Actress

William Randolph Hearst — Newspaper Magnate

Ernest Hemingway — Author

Mariel Hemingway — Actress

Milton Hershey — Hershey's Chocolate Magnate, American Philanthropist

Dustin Hoffman — Actor

Bruce Jenner — Olympic Athlete

Luci Baines Johnson - Daughter of USA President Lyndon B. Johnson

"Magic" Johnson — American Basketball Player, Film Personality, Business Man

Samuel Johnson — Author

Michael Jordan — American Basketball Player

John F. Kennedy — U. S. President

Robert F. Kennedy — U.S. Attorney General, Brother of JFK

Jason Kidd — Professional Basketball Player

John Lennon —Musician

Frederick Carlton (Carl) Lewis —American Olympic Athelete.

Meriwether Lewis (Lewis & Clark) — Explorer

Abraham Lincoln —U.S. President during American Civil War (Entered The Black Hawk War as a Captain and came out a Private)

Greg Louganis — Olympic Athelete (Diving)

James Clerk Maxwell — British Physicist

Steve McQueen — American Actor

Wolfgang Amadeus Mozart — German Child Prodigy Composer, Violinist, Pianist

Napoleon Bonaparte —Emperor of France

Nasser (Gamal Abdel-Nasser) Egyptian Leader

Sir Issac Newton - English Scientist, Mathematician (Did poorly in grade school)

Nostradamus —Physician, Prophet

Ozzy Osbourne —English Rock Musician, said he was ADHD on TV

Louis Pasteur — Scientist, developed "Pasturization" (Rated as mediocre in chemistry when he attended the Royal College)

General George Patton — American Military

Pablo Picasso — Spanish Cubist Artist

Edgar Allan Poe — English Author, Poet, Master of the Macabre

Rachmaninov — Russian Composer

Eddie Rickenbacker — WWI Flying Ace

John D. Rockefeller —Founder, Standard Oil Company

Nelson Rockefeller — U.S. Vice President

August Rodin — Artist, Sculptor

Anna Eleanor Roosevelt — American First Lady

Pete Rose —American Baseball Player

Babe Ruth — American Baseball Player

Nolan Ryan — American Baseball Player

Muhammad Anwar al-Sadat — Egyptian President, Nobel Peace Prize Winner in 1976

George C. Scott — American Actor

George Bernard Shaw —Author

Will Smith — American Actor, Rapper, Entertainer

Tom Smothers — Actor, Singer, Entertainer

Socrates — Greek Philosopher

Suzanne Somers — Actress, Pinup Girl

Steven Spielberg — American Filmmaker

Sylvester Stallone — American Actor

Jackie Stewart — Car Racing, Grand Prix Hall of Famer

James Stewart — American Actor

Henry David Thoreau —Author, Poet

(Lev Nikolayevich) Leo Tolstoy — Russian Author (Flunked out of college)

Alberto Tomba — Alpine Ski Champion

Vincent van Gogh — Dutch Artist who settled in France, Impressionism

Russell Varian — Inventor

Jules Verne — Author (20,000 Leagues Under the Sea)

Werner von Braun — German Rocket Scientist (Flunked 9th grade algebra)

Lindsay Wagner — American Actress (Bionic Woman), Spokesperson

Gen. William C. Westmoreland — Military (Vietnam Era)

Robin Williams — Prolific American Comedian, Actor,

Woodrow Wilson — U. S. President

Henry Winkler —American Actor (Fonzie)

Stevie Wonder — American Musician

F. W. Woolworth — Department Store Innovator (While working in a dry goods store at 21, his employers wouldn't let him wait on a customer because he "Didn't have enough sense.")

Frank Lloyd Wright — American Architect

Orville Wright —Airplane Developer

Wilber Wright — Airplane Developer

William Wrigley, Jr. — Chewing Gum Maker

William Butler Yeats — Irish Author

Here are links you might enjoy:

Famous ADHD Quotes

Ty Pennington's ADHD Story

Michael Phelps, Olmpic Gold Medalist's ADHD Story

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att vissa har lättare för det än andra, men självklart är det något man kan öva upp. Ju mer låtar man skriver destå bättre blir man helt enkelt, sedan att träna upp sitt gehör / tekniken på sitt instrument för att kunna skriva och spela låtarna lättare är något du bör fundera på om du ska göra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

If you or someone you love has ADHD, you are in good company! Some of the most creative, innovative, and imaginative people have ADHD. Below is a list of famous people who have ADHD or who are suspected of having ADHD.

Och var kommer du in i bilden? Skulle inte detta handla om låtskrivande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och var kommer du in i bilden? Skulle inte detta handla om låtskrivande?

Som jag sagt innan jag tror det är tack vare adhdn som jag är så kreativ och har så lätt för att måla, skriva texter, och göra musik. Och vi var inne på det spåret om varför vissa har lättare än andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...