Jump to content

Konvertera analoga drummor till digitalt...med lyckat resultat.


Recommended Posts

Hej.

Om någon är sugen på att läsa så har jag kört ett lite projekt där jag använde ett par Sonor Force 2007, Rolands triggers och cymbaler tillsammans med en MegaDrum-32 midi triggerbox och XLN Audio Addictive Drums som hjärtat....

Kolla in min bloggsida på http://powerhell.wordpress.com/about/zourman/poor-mans-td-20/

Anders

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
Annons

Jag har precis släppt mitt fjärde paket med konfigurationsfiler för MegaDRUM miditrigger tillsammans med Addictive Drums

Ni kan hitta hela historien och all konfiguration (MegaDRUM, ADmap, ADpreset) på

http://powerhell.wordpress.com/about/zo ... ans-td-20/

Okej - Hur bra triggar en hemmabyggd trigger to midi låda. Lyssna själva:

Hälsningar

Anders

Link to post
Share on other sites

Hej, en spontan reflektion:

Varför omvandla ett schysst trumset till digtialt via miditriggers när det låter så mycket bättre rätt uppmickat???

Jag kan förstå om man vill trigga en massa samples och få "fetare" ljud men i mitt fall föredrar jag det äkta soundet fr ett välstämt och välspelat trumset, inget blir bättre*

:-)

Edited by Florian le Sage
Link to post
Share on other sites

Hej, en spontan reflektion:

Varför omvandla ett schysst trumset till digtialt via miditriggers när det låter så mycket bättre rätt uppmickat???

Jag kan förstå om man vill trigga en massa samples och få "fetare" ljud men i mitt fall föredrar jag det äkta soundet fr ett välstämt och välspelat trumset, inget blir bättre*

:-)

Jag tycker spelet sitter i överhänget. Jag tycker det låter "riktigt" även om man editerar trummorna 100% + triggar en massa så länge det är ett riktigt överhäng.

Link to post
Share on other sites

Jag tycker spelet sitter i överhänget. Jag tycker det låter "riktigt" även om man editerar trummorna 100% + triggar en massa så länge det är ett riktigt överhäng.

Det är möjligt att du har rätt, men lyssna på Ian Paice och John Bonham och Terry Bozzio osv osv, inte fan triggar dessa gossar något jävla digitalskit utan man tar vara på ett äkta trumset och så som det var ämnat att låta!!!

Link to post
Share on other sites

Jag har precis släppt mitt fjärde paket med konfigurationsfiler för MegaDRUM miditrigger tillsammans med Addictive Drums

Ni kan hitta hela historien och all konfiguration (MegaDRUM, ADmap, ADpreset) på

http://powerhell.wordpress.com/about/zo ... ans-td-20/

Okej - Hur bra triggar en hemmabyggd trigger to midi låda. Lyssna själva:

Hälsningar

Anders

Är det månne ett par Steve Gadd Signature sticks jag skådar?

Link to post
Share on other sites

Det är möjligt att du har rätt, men lyssna på Ian Paice och John Bonham och Terry Bozzio osv osv, inte fan triggar dessa gossar något jävla digitalskit utan man tar vara på ett äkta trumset och så som det var ämnat att låta!!!

Nu är det väl ganska få här på jorden som kan spela som dom. Plus att dom nog ägnar sig mest åt att just spela trummor, och inte lägger sig i ljudteknikerns arbete så mycket?

Link to post
Share on other sites

Nu är det väl ganska få här på jorden som kan spela som dom. Plus att dom nog ägnar sig mest åt att just spela trummor, och inte lägger sig i ljudteknikerns arbete så mycket?

Dels har det väl ingenting att göra med om huruvida merparten av trummisar kan eller icke kan spela som dom och dels så är det nog så att just dessa trummisar säger till ljudteknikern vad dom vill ha alt. äger honom eller anlitar honom för att dom litar på'n och vet att han gör rätt...

Edited by Florian le Sage
Link to post
Share on other sites

Dels har det väl ingenting att göra med om huruvida merparten av trummisar kan eller icke kan spela som dom och dels så är det nog så att just dessa trummisar säger till ljudteknikern vad dom vill ha alt. äger honom eller anlitar honom för att dom litar på'n och vet att han gör rätt...

Så duktiga trummisar använder aldrig trigg-utrustning? I just John Bonhams fall kanske det inte är så konstigt, tekniken var ju inte så långt gången när han gick bort.

Jag skulle nog snarare vilja säga att en bra trummis är en bra trummis oavsett vilken utrustning han använder. Resultatet är ju det som räknas. På Magnus Ugglas "Den döende dandyn" står t ex Per Lindvall som ansvarig för "trummor och trumprogrammering". Och resultatet är ju lysande rätt igenom skivan.

Link to post
Share on other sites

Så duktiga trummisar använder aldrig trigg-utrustning? I just John Bonhams fall kanske det inte är så konstigt, tekniken var ju inte så långt gången när han gick bort.

Jag skulle nog snarare vilja säga att en bra trummis är en bra trummis oavsett vilken utrustning han använder. Resultatet är ju det som räknas. På Magnus Ugglas "Den döende dandyn" står t ex Per Lindvall som ansvarig för "trummor och trumprogrammering". Och resultatet är ju lysande rätt igenom skivan.

Näe nu får DU fan ta och ge dig JJ, hela denna midsommar har du medvetet feltolkat vad jag skrivit och påstår dessutom att jag känner mig missförstådd och annat förbannat strunt, ta en sup och bli som folk eller dra en stilla på utedasset...

Jag har icke påstått att duktiga trummisar inte använder triggutrustning utan om du tar och läser om mitt tidigare inlägg och tänker till lite innan du låter grodorna hoppa ur käften på dig så förstår du precis vad jag menar!!!

Ett bra trumset låter bättre i mina öron utan digitala modifieringar etc ne'c'est pas???

Edited by Florian le Sage
  • Gilla 1
Link to post
Share on other sites

Näe nu får DU fan ta och ge dig JJ, hela denna midsommar har du medvetet feltolkat vad jag skrivit och påstår dessutom att jag känner mig missförstådd och annat förbannat strunt, ta en sup och bli som folk eller dra en stilla på utedasset...

Det glädjer mig att du tagit åt dig av tipset att använda stora bokstäver och skiljetecken.

Jag har icke påstått att duktiga trummisar inte använder triggutrustning utan om du tar och läser om mitt tidigare inlägg och tänker till lite innan du låter grodorna hoppa ur käften på dig så förstår du precis vad jag menar!!!

Det är möjligt att du har rätt, men lyssna på Ian Paice och John Bonham och Terry Bozzio osv osv, inte fan triggar dessa gossar något jävla digitalskit utan man tar vara på ett äkta trumset och så som det var ämnat att låta!!!

Nu kan jag inte Terry Bozzio så bra, så det kan hända att jag är helt fel ute. Men det vore verkligen underligt om han, som ju har en "hyfsat" diger meritlista, aldrig lirat med trigg-mickar eller digitaltrumset.

Ett bra trumset låter bättre i mina öron utan digitala modifieringar etc ne'c'est pas???

Ok, då vet även TS det. Hoppas han tar åt sig och slutar posta sådana här dåligt genomarbetade inlägg.

Link to post
Share on other sites

Tackar!!! Det är trevligt och spela på riktiga trummor...men jag tycket det är minst lika intressant med digitala kit där känslan och ljudet börjar närma sig ett riktigt kit. Man spar på hörseln och det låter alltid bra! Jepp det är ett par slitna Steve Gadd trumpinnar.

  • Gilla 1
Link to post
Share on other sites

Du kan inte ha många kunder med den där attityden. Det är väl därför du säljer bort allt du äger på Vend.

Min attityd här gentemot JJ är befogad och har inget som helst med mitt "riktiga" liv att göra, vad vet du om hur mycket jag äger och säljer är du helt dum i huvet eller??

Du är just nu nr 1 som misstänkt för trakaserrierna och de sjuka mailsvaren på mina vend-annonser för övrigt, grattis!!!

  • Gilla 1
Link to post
Share on other sites

Florian för fan... Är det nån som fattar allt fel, tar allt som personliga påhopp är det väl du. Värst på att vräka ur dig, anklaga och namnge personer helt i onödan, du är säkert en trevlig prick. Bra ideer ang trummor har du också.

Redigeraknappen, redigeraknappen.... 😏

  • Gilla 2
Link to post
Share on other sites

Nu kan jag inte Terry Bozzio så bra, så det kan hända att jag är helt fel ute. Men det vore verkligen underligt om han, som ju har en "hyfsat" diger meritlista, aldrig lirat med trigg-mickar eller digitaltrumset.

http://terrybozzio.com/signature/

Han byggde t o m ett eget patenterat sådant 1983 om jag inte läser helt fel. Han är ju rätt designintresserad Mr Bozzio. Vill minnas att han var i Småland och köpte några specialdesignade glas av en kvinnlig blåsare också. Eller om det var i Närke?...

Förresten:

http://en.wikipedia....lectronic_drums

Edited by JohnRick
Link to post
Share on other sites

Nu handlade ju inte tråden om vad som är "bäst", analogt eller digitalt, utan om att TS jobbat med ett projekt att "konvertera analoga trummor till digitalt" och anser sig ha lyckats bra med det.

Tråkigt att många liknande trådar alltid på något sätt skall spåra ur och bli en jämförelse av vad som är bäst, vilket i sin tur åtföljs av påhopp och arga inlägg......

Oavsett anledning och oavsett vad som är "bäst", tycker jag att TS har gjort ett bra jobb.

Starkt jobbat, Angr77. 🙂

  • Gilla 3
Link to post
Share on other sites

Varför måste det alltid bli nån slags "antingen eller"-vibb på trådar som handlar om digitala vs akustiska trummor. Akustiska trummor låter inte "bäst" till alla enskilda arbetsuppgifter, och digitala trummor låter inte heller "bäst" till alla enskilda arbetsuppgifter. För trumsound och spel i trakterna Bonham/Paice/Gadd är det såklart mer passande med akustiska trummor, medan det finns musikstilar där triggning är en del av processen till det ljud man är ute efter (till exempel snabba baskaggar där det ska vara jämna anslag och klyva igenom gitarrmattorna), oavsett om ljudet man använder i grunden är akustiskt eller uppbyggt digitalt från grunden, och om det är tillverkat av en själv eller är ett ljud man köpt/fått med, eller om det handlar om triggning, sound replaceing, eller att det akustiska ljudet får en enkel "uppbackning".

Säger killen med 5 trumset, 25 virvlar och som jobbar med akustiska trummor och ljud dagarna i ända...

Sen är det ju också så att det finns så många användningsområden för digitaltrummor, det behöver ju inte alltid handla om att dom ska låta bäst, utan ibland är dom helt enkelt rätt för en arbetsuppgift.

Den mest kreativa akustiska/digitala hybridsetupen jag testat var för övrigt Rick Allens Def Leppard-kit på SRF 2009.

Link to post
Share on other sites

Florian för fan... Är det nån som fattar allt fel, tar allt som personliga påhopp är det väl du. Värst på att vräka ur dig, anklaga och namnge personer helt i onödan, du är säkert en trevlig prick. Bra ideer ang trummor har du också.

Redigeraknappen, redigeraknappen.... 😏

Nej Nilsson, jag fattar inte allt fel och tar inte alls allt som personliga påhopp, det är något du hakat upp dig på men om du läser innantill så fattar du varför jag reagerar det står där svart på vitt men jag orkar inte tjafsa mer med såna folk som ständigt väljer att felcitera eller feltolka mig, men nu och viktigast av allt:

Ursäkta TS för aningen "tråkig" ton i mitt första inlägg jag menade inget illa och du har självklart gjort ett bra jobb här, personligen föredrar jag riktiga trummor så skulle jag formulerat mig, sorry :-)

Link to post
Share on other sites

Nej Nilsson, jag fattar inte allt fel och tar inte alls allt som personliga påhopp, det är något du hakat upp dig på men om du läser innantill så fattar du varför jag reagerar det står där svart på vitt men jag orkar inte tjafsa mer med såna folk som ständigt väljer att felcitera eller feltolka mig, men nu och viktigast av allt:

Ursäkta TS för aningen "tråkig" ton i mitt första inlägg jag menade inget illa och du har självklart gjort ett bra jobb här, personligen föredrar jag riktiga trummor så skulle jag formulerat mig, sorry :-)

Där ser du! Du är en trevlig lirare ändå!

Men att "feltolka" din enorma ilska är nog omöjligt... 😆

Link to post
Share on other sites

Jag tycker spelet sitter i överhänget. Jag tycker det låter "riktigt" även om man editerar trummorna 100% + triggar en massa så länge det är ett riktigt överhäng.

Inte för att vara taskig men jag tycker nog inte dina produktioner låter riktiga, dvs virvel, kagge osv. Säger inte att det låter dåligt men det låter inte verkligt.

  • Gilla 1
Link to post
Share on other sites

Där ser du! Du är en trevlig lirare ändå!

Men att "feltolka" din enorma ilska är nog omöjligt... 😆

Ja jag tror du Nilsson är på allt här på forumet alldeles för mycket och tror du är far till alla barnen lite.

Inte leka polis.

  • Gilla 1
Link to post
Share on other sites

Inte för att vara taskig men jag tycker nog inte dina produktioner låter riktiga, dvs virvel, kagge osv. Säger inte att det låter dåligt men det låter inte verkligt.

Nee givetvis låter det ju triggat men jag menar ändå att svänget sitter i överhänget och "känslan" av att det är en riktig trummis som spelar

Link to post
Share on other sites
Nee givetvis låter det ju triggat men jag menar ändå att svänget sitter i överhänget och "känslan" av att det är en riktig trummis som spelar

Absolut, och om man triggar allt närmickat så gör ju också ett "riktigt" oh att det låter verkligare tycker jag. 🙂

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Andreas Hedberg
      På årets NAMM visar Roland upp sin nya syntmotor ZEN-Core som gör att kompatibla Roland-hårdvaror kan använda sig av samma ljud, men också flytta dem mellan de olika hårdvarorna. Har du exempelvis gjort ett ljud på en Fantom, kan du kopiera det till en kollega som använder en Jupiter X.
      ZEN-Core ser till att både ljudkvalitet, karaktär och uttryck bli enhetligt mellan de olika hårdvarorna. ZEN-Core kommer kunna användas på Fantom 6, 7 och 8, Jupiter X, RD-88 Stage Piano samt grooveboxarna MC101 och MC707.
      Uppdateringen kommer i slutet av januari 2020.
      Läs mer hos Roland.

      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
    • By Andreas Hedberg
      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
    • By Ali_81
      Hej!
       
      Jag funderar på att skaffa en hemmastudio. Vill gärna pyssla med att göra låtar, sjunga samt spela gitarr. Har gjort en del forskning på produkter samt tittat på massor av Youtube videos. Då det fortfarande inte känns så lätt att bestämma sig bland en värld av produkter så tyckte jag att det skulle vara smartare att höra av mig till er kunniga.
       
      Jag skulle därför uppskatta att få er rådgivning , om förslag på en studio kondensor mikrofonpaket med stativ och reflektionsfilter, ett ljudkort, en keyboard samt hörlurar. Har redan ett par monitorer av märket Yamaha HS 80M, samt en laptop av märket ASUS med Processor: 1,7 GHz, och RAM-minne: 6,00 GB.
       
      Har själv kommit fram till att följande mikrofon Rode NT1 samt ljudkort Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen, och keyboard av märket Alesis Vl49 kan vara några alternativ att starta med, men vet inte om det går att använda dessa produkter tillsammans efter synkorisering av deras drivrutiner och mjukvaror?
       
      Har även haft en Audio Fast Track C400 som inte gick att använda efter installation på min tidigare Windows 7. Fick höra att jag saknade Flash player av en tidigare version, vilket gjorde mig förvirrad och frustrerad eftersom jag inte är så teknisk, så nu vill jag testa nyare ljudkort med förhoppning om att det ska fungera.
       
      Tar gärna emot er råd om vilken mjukvara (DAW) ni rekommenderar som fri och premium version, samt vilka keyboard som passar dessa DAW:s?
       
      Tack på förhand!
       
      Med vänlig hälsning!
    • By Ingemarh
      Köpes, eller snarare Bytes !
       Klaviatur (synth eller Elpiano) Nord, Roland, Yamaha eller motsvarande.
       
      Bytes mot fotostudioutrustning,
      Studioblixtar, ljusformare, stativ och annan kringutrustning. Även kamera och objektiv.
      Förmånligt vid byte av duglig klaviatur!
       
      / Ingemar
      (nynasfoto@me.com)
    • By Studio
      PRESSRELEASE
      Hamamatsu, Japan, September 5, 2019 — Roland, a leading manufacturer and distributor of electronic musical instruments and professional video products, unveils the MC-707 and MC-101 GROOVEBOXES, two self-contained production tools designed for today’s electronic music creators. These powerful products reintroduce Roland’s iconic GROOVEBOX concept to a new generation of musicians, updated with the very latest sounds and a wide range of customization options. With the versatile MC-707 and MC-101, users can create complete, polished productions with no external gear or easily integrate with modern computer-based music environments.
       

      MC-101 & MC-707
      In 1996, Roland launched the original MC-303 GROOVEBOX to great acclaim, and the popular series evolved with many additional MC models over the next decade. Building on workflows introduced with genre-defining Roland instruments like the TR-808, TR-909, and TB-303, the GROOVEBOX series allowed people without musical training—but with keen musical sensibilities—to create songs quickly and easily, and in some cases, these individuals gave rise to entirely new musical genres and styles. The MC-707 and MC-101 fuse this landmark concept with today’s advanced technologies, giving electronic-focused musicians more creative power than ever before.
      The MC-707 GROOVEBOX offers everything needed to create a song or perform a live set without a computer. Users can immerse themselves in eight-track recording, sequencing, sampling, synthesizers, and studio-grade effects, plus a curated palette of sounds, loops, and phrases. Audio and MIDI can be recorded with deep control over timing, while hands-on faders and knobs inspire in-the-moment creativity.
       


       
      Equipped with Roland's latest sound engine, the MC-707 has all the sounds of legendary Roland rhythm machines and synthesizers, but also looks forward with modern digital and hybrid sounds. The eight-track sequencer is optimized for fluid production of today's electronic-focused music styles, with 16 ultra-sensitive pads for playing or sequencing drum parts, melodic basslines, or polyphonic chord progressions. There’s also a TR-REC step sequencer inherited from Roland’s classic drum machines, perfect for building rhythm parts quickly.
      With its advanced USB audio interface capabilities, the MC-707 easily flows in and out of any computer production setup. Users can record all eight parts to individual DAW tracks and finish a song there, or sample sounds from a DAW to capture backing tracks, stems, and more for live shows.
      The MC-101 GROOVEBOX has all the high-quality sounds, sequencing, and effects of the MC-707, but in a more compact four-track version that’s go-everywhere portable. This professional production tool features a solid-yet-light design and runs for up to five hours on four AA batteries, allowing users to craft sounds, create drum patterns, and compose musical phrases just about anywhere.
      To learn more about the MC-707 and MC-101 GROOVEBOXES, visit Roland.com
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.