Jump to content
Annons

Föra över kassettband till datorn


hertingen

Recommended Posts

Hej!

Har haft ett gammalt kassettdäck dom jag använt att för att föra över gamla inspelningar på kassettband till datorn. Nu har det gett upp och jag har hittat den här på kjell & company:

http://www.kjell.com/losningar/i-hemmet/digitalisera-kassettband/plexgear-soundsaver-mc-p33208#ProductDetailedInformation

Då undrar jag. Den har ju både usb och rca. Vad blir bäst ljudkvalitetsmässigt (om det nu blir någon skillnad)? Om jag kopplar upp den till datorn via usb och för över ljudet. Eller om jag kopplar en kabel från rca-ut till min mixer och spelar in ljudet så?

Påverkar en rca-ut till min mixer ljudet mer negativt eftersom det blir en mixer emellan (påverkan från mixerns mickförstärkare) ist för usb som skickar ljudet direkt?

Tacksam för svar

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Har haft ett gammalt kassettdäck dom jag använt att för att föra över gamla inspelningar på kassettband till datorn. Nu har det gett upp och jag har hittat den här på kjell & company:

http://www.kjell.com...iledInformation

Då undrar jag. Den har ju både usb och rca. Vad blir bäst ljudkvalitetsmässigt (om det nu blir någon skillnad)? Om jag kopplar upp den till datorn via usb och för över ljudet. Eller om jag kopplar en kabel från rca-ut till min mixer och spelar in ljudet så?

Påverkar en rca-ut till min mixer ljudet mer negativt eftersom det blir en mixer emellan (påverkan från mixerns mickförstärkare) ist för usb som skickar ljudet direkt?

Tacksam för svar

/Daniel

Försök hitta ett begagnat kassettdäck av bra kvalitet istället. Du får bättre OP-stärkare och elektronik samt att du kan justera spaltvinkel osv. Detta gör mångdubbelt mer för ljudkvaliteten jämfört med USB kontra RCA på en sån billig maskin som du hänvisar till.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkade ett tag, sen slutade det plötsligt att driva bandet. Gick inte att spola heller. Jag skruvade itug det och kollade lite och sen helt plötsligt så funkade det igen. Men efter en stunds användning så ändrades hastigheten. Det blev ner-pitchat, som att det inte orkade driva bandet.

Skulle ju helst vilja kunna laga det för det är snyggt/låter bra/ har vu-metare och mick-ingångar.

Men det kanske är dyrt, om det ens går att laga?

Bor tyvärr inte i stockholm men tack för erbjudandet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, vinkeln mellan playbackhuvud och bandet (Azimuth). Kan man justera detta under gång (ta bort luckan) så kan man skruva fram och tillbaka tills man hittar spalten på det inspelade bandet. Hörs tydligt på diskanten. Använd hörlurar.

OK, tack för lektionen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkade ett tag, sen slutade det plötsligt att driva bandet. Gick inte att spola heller. Jag skruvade itug det och kollade lite och sen helt plötsligt så funkade det igen. Men efter en stunds användning så ändrades hastigheten. Det blev ner-pitchat, som att det inte orkade driva bandet.

Skulle ju helst vilja kunna laga det för det är snyggt/låter bra/ har vu-metare och mick-ingångar.

Men det kanske är dyrt, om det ens går att laga?

Bor tyvärr inte i stockholm men tack för erbjudandet. 🙂

Det kan vara så enkelt, att det är en drivrem som behöver bytas. De torkar med tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips på en som säljer remmar till några modeller är Svalander i Åkersberga. Tryckrullen kan också vara uttorkad, smutsig eller allmänt dålig, inte minst om den stått på "play" och fått ett avtryck av kapstanaxeln (den blanka pinnen som driver bandet i rätt hastighet).

Jag köpte en ny DCC-bandare (digital compact cassette player) för några hundralappar när de såldes ut för ett antal år sedan.

Förutom att spela in digitalt i 18 bitar på speciella DCC-kassetter kan den spela upp analoga kassettband med mycket bra ljud. Tror t.o.m. att den omvandlar den analoga signalen till digital på koaxialutgången (har inte testat detta). Analogue Cassette: Playback only Frequency Range: 40 Hz - 16 kHz (CrO2) S/N ratio (A Weighted): 55dB (CrO2) Dolby B/C: Improvement B: 10dB; Improvement C: 18dB. Signal also supplied to digital outputs.

De är inte så vanliga men brukar säljas för under femhundra när de dyker upp. Kanske ett billigare alternativ än att renovera ett gammalt kassettdäck. Måste bara nämna att snabbspolningen på den kallas "turbo drive" och spolar en kassett på några sekunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...