Jump to content
Annons

Gäststuga blir studio - Några frågor om isolering


HybrisArne

Recommended Posts

Hej forumet!

Har en gammal gäststuga på tomten vid mina föräldrars sommarställe som jag är sugen på att renovera och använda som hemmastudio. Brottas dock med en del tankar om isolering m.m.

Det är en fristående stuga på 24 kvm. Två rum, ett lite större på 17 kvm och ett mindre på ca 7 kvm. Tänkte använda det större rummet som inspelningsrum och det mindre som kontrollrum, alternativt använda det större rummet för både och.

Skulle tippa på att det är 70 mm isolering, ingen fuktspärr, en gipsskiva på insidan, träpanel på utsidan. Ett sommarhus i ordets rätta bemärkelse. Det finns dock el draget till stugan sen länge.

Så till mina frågor!

1. Hur bör jag isolera för att minska ljudnivån ut? Vill kunna spela in ett trumset. Det är ca 40-50 m till närmsta grannar 🙂

2. Hur bör jag isolera för att kunna vara där några helger även på vintern? Fuktspärr eller inte? Hur tjockt kan man tilläggsisolera om man väljer att inte ha fuktspärr? Underhållsvärme på vintern, hur mkt?

Mvh

Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena,

Jag tycker du ska använda 17kvm-rummet till både inspelning och kontrollrum. 7kvm är INTE mkt, använd det som "iso-rum" istället. Där kan du tex micka upp en gitarrstärkare eller liknande. Varför inte ett sångbås? (Om du vill ha relativt torrt sångljud).

Angående ljudisolering ut hade det nog varit bäst att riva ner gipset, göra väggarna tjockare genom att dra dit en omgång reglar till (mellan de som sitter där). Sen trycka upp dubbla gipsskivor omlott. (kolla bilden)

post-22044-0-09014000-1336842007_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg gärna upp lite mer info om byggnaden, hur den är konstruerad, mått osv.

7 m2 är för litet för att kunna återge en bra respons i basen. Efter ljudisolering och akustikreglering blir ju rummet dessutom ännu mindre. Du kanske kan fimpa väggen mellan rummen? (kolla om den är bärande först)

Vad det gäller ljudisolering så räcker det tyvärr inte med att tex. enbart fixa väggarna utan hela konstruktionen behöver byggas med samma Rw.

Fuktspärr har du om utrymmet är uppvärmt året om, om inte så skippar du den. Den ska ligga på den varma sidan max 1/3 - del in i väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för era snabba svar! 🙂

Snackade lite med farsan om nuvarande isolering. Här kommer lite mer info om byggnaden:

Väggarna: träpanel - 70/100 mm mineralull - gips

Taket: plåt - träpanel - 70/100 mm mineralull - träpanel

(reglarna var 100 mm men det var svårt att se om mineralullen var en sjua eller tia)

Här kommer lite bilder på måtten i rummen. Tre fönster finns det dessutom.

2rclri8.jpg

Takhöjden:

ygms3.jpg

Vet inte hur jag ska budgetera det här projektet än, det är en annan sak jag brottas med just nu. Men det viktiga för mig är inte att byggnaden blir totalt ljudisolerad, vilket iofs väl är omöjligt. Det viktigaste för mig är att man kan spela in ett trumset ibland utan att grannarna ringer polisen 🙂 Får vi stå ut med deras motorsåg m.m. så får de stå ut med lite dovt trumljud!

Vad tror ni spontant nu då med lite mer kött på benen? Vilken isoleringslösning skulle passa bäst för mig?

Wellness: Vad tror du om jontes förslag? Plus lite tilläggsisolering för vinterbruk?

Om jag sätter in plast i väggarna, hur många grader borde jag sikta på i underhållsvärme isf? 10-12 grader, är det tillräckligt?

Redigerat av HybrisArne
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Arne!

Hur mycket tror du du kan lägga på bygget?

Så här är det. Jag har fått loss ca 40.000 kr som jag tänkte spendera på musik. Men så är man ju å andra sidan sugen på en MacBook, ett bättre ljudkort, lite mikrofoner, m.m., m.m. 😄

Men säg mellan 20-30.000 då för bygget. Jag har skitdålig koll på vad saker kostar och vet inte mkt om byggnationer. Tänkte ta hjälp av farsan vid det praktiska sen som är duktig på att bygga åtminstone.

/Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte ska spela in trummor skulle det billigaste vara att göra en helt flytande konstruktion i det lilla rummet men jag antar att du kommer vilja spela in och då tycker jag du ska lägga krutet på det stora rummet. Jag tror att en semiflytande konstruktion kommer funka för både plånbok och grannar.

GOLV

Markskiva/Golvspån/2-3 lag limmad gips/laminatgolv (leder tyvärr kyla väldigt bra men är billigt). Släpp golvet en bit innanför väggarna. Täta med fogmassa.

TAK

Det brutna taket och den låga höjden mot kortväggarna gör det lite klurigt. Om det är pärlspont som sitter i taket och "glappar lite" så tror jag faktiskt det kan funka om du sätter gipsen dikt an med så få skruvar som möjligt och ej direkt i regel. Annars har Vibratec bra elastiska takupphängningar för nedpendlade tak.

VÄGGAR

Du kan bygga som Jonte visade och fyller då båda facken med löst packad isolering och luftspalt emellan. Om du sätter takgipsen i befintligt undertak kan du köra med plåtreglar som från befintligt golv till befintligt tak. Använd utlägg (syllar) med de runda gummilisterna på baksidan för maximal tätning. Bygger du med nedpendlat tak sätter du syllen på det nya golvet.

FÖNSTER

Bygg "pluggar" för fönstren av gips och isolering. Dessa kan du göra så att det går att haka av om du vill (gummilist). Här krävs dock lite kluriga lösningar för att få till smygen ljudtät. Alternativt så bygger du för fönstren.

VENTILATION OCH DIFUSIONSSPÄRR

Använder du lokalen sporadiskt skippar du ångspärren. Kommer du använda lokalen permanent och om du tex. har känsliga instrument bygger du med diffspärr. Då bör du ha grundvärme året runt. + 10 grader räcker gott. Du behöver också tänka igen ventilation. En billig variant är att du bygger ljudfällor till befintliga självdragskanaler och drar rör för en evakueringsfläkt med ljudfälla som du kan slå på när du gasar på med trummorna.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt vilket grymt svar! Du verkar vara en klippa på det här forumet!

Ska diskutera lite med den rutinerade herrn i huset och se vad han tror så kanske jag återkommer med nån fundering eller två 🙂

Stort tack so far!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte ska spela in trummor skulle det billigaste vara att göra en helt flytande konstruktion i det lilla rummet men jag antar att du kommer vilja spela in och då tycker jag du ska lägga krutet på det stora rummet. Jag tror att en semiflytande konstruktion kommer funka för både plånbok och grannar.

Det här med att fimpa väggen (som inte är bärande) mellan rummen då? Säg att vi fimpar den och isolerar det lilla rummet på samma sätt. Det blir alltså ett större rum i vinkel. Och sen ställer man studiomöbeln mot 2,30-väggen. Skulle det funka eller fuckar det bara upp rum/rummens akustiska egenskaper? Blir det fortfarande för liten "mixhörna" för en god basåtergivning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med att fimpa väggen (som inte är bärande) mellan rummen då? Säg att vi fimpar den och isolerar det lilla rummet på samma sätt. Det blir alltså ett större rum i vinkel. Och sen ställer man studiomöbeln mot 2,30-väggen. Skulle det funka eller fuckar det bara upp rum/rummens akustiska egenskaper? Blir det fortfarande för liten "mixhörna" för en god basåtergivning?

Jag tycker att du ska behålla det som det är. Det är alltid bra med en separat entré så att man inte släpper in kylan direkt i studion när man öppnar dörren på vintern tex. Takhöjden 210 cm (mot vägg) är dessutom i minsta måttet för att bygga något vettigt i det lilla rummet. Eftersom det endast är 210 i takhöjd mot väggen kommer du att behöva höja och flytta in dörren till stora rummet om du bygger upp golvet där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du ska behålla det som det är. Det är alltid bra med en separat entré så att man inte släpper in kylan direkt i studion när man öppnar dörren på vintern tex. Takhöjden 210 cm (mot vägg) är dessutom i minsta måttet för att bygga något vettigt i det lilla rummet. Eftersom det endast är 210 i takhöjd mot väggen kommer du att behöva höja och flytta in dörren till stora rummet om du bygger upp golvet där.

Ok, det låter vettigt. Det som är synd är att det går åt så jäkla många kvadratmeter även om jag förstår att det förmodligen är nödvändigt. Det som från början var 24 kvm blir då ca 15 kvm gissar jag. Och då har vi inte ens räknat med någon akustikbehandling 🙂 Fan att man inte kan bygga ett rum utanpå rummet istället 😛

Har en JamHub ståendes tillsammans med lite välisolerade hörlurar och hade gärna nyttjat stugan sekundärt även som semi-tyst replokal (med uppmickade akustiska trummor då till jamhuben). Och med ett band på 8 pers blir 15 kvm nästan lite litet. Med det i åtanke hade det varit nice att slå ut väggen mellan rummen och även kunnat nyttja de sista 5 kvm (det lilla rummet).

Egentligen är nog inte en bra mixningsakustik det primära för mig, utan snarare en bra inspelningsakustik. Mixningen överlåter jag gärna till någon annan 😉 Så akustiken i lyssningsdelen behöver inte vara på proffsnivå. Därför tänker jag att det ändå kanske skulle funka att ha studiomöbeln i den mindre delen av rummet. Slår man ut väggen blir det ju väldigt mkt öppnare dessutom, inte lika instängt. Skiljer ändå bara ca 1 m i bredd gentemot om jag skulle ställa studiomöbeln på kortsidan i det stora rummet. Takhöjden får man ju leva med iofs, från 2,60 sjunker den till 2,10. Är jag helt ute och cyklar i mitt resonemang? Det kanske ändå är overkill att göra nåt mer än att bara fixa det "stora" rummet?

Nu har jag beslutsångest, finns det psykologer här på forumet också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...