Jump to content
Annons

Hur mkt ska man ta betalt per kväll om man jobbar som trubadur på en bar?


BHR

Recommended Posts

Annons

OCH, är det ett "jobb" eller en hobby? Hade du suttit där och hinkat bira i vilket fall?

500:- lär ju inte precis betala räkningar och köpa dig mat...

Jag körde typ demian-covers en termin på högskolan ca 17-18år sedan då jag var utan studielån (lååång story).

Fick då 500 (svart) + mat + öl per kväll. Många öl blev det...

Såg det nog aldrig som ett jobb utan mer som en fest. Blev ca 2000 per månad vilket påspätt med tullande på ett arv tog mig igenom den terminen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som frågan löd,, är 500kr per kväll plus gratis bira okej betalt?

eller ska man begära mer kanske?

500 kr för 2 timmar låter väldigt billigt men svårt att kräva mer när du dricker öl, (kan man jobba onykter?). Skippa bärsen så kan du med gott samvete höja gaget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta och njut av bärsen efter spelningen. Det ser illa ut att vara lite berusad under spelningen. Det är din marknadsföring det handlar om.

Redigerat av Fredrik71
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta och njut av bärsen efter spelningen. Det ser illa ut att vara lite berusad under spelningen. Det är din marknadsföring det handlar om.

+1 på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pris beror mkt på din situation.

Äger du din utrustning eller hyr?

Äger du fordon eller hyr?

Hur länge skall du spela ect ect.

Oavsett så skulle jag aldrig sälja mej billigare än 2500:- vitt eller 1500:- svart.

Tänk på att din *arbetsdag* börjar från det du åker hemmifrån tills du kommer hem.

Det blir inte någon hög timpenning och definitivt inte hög om du måste hyra utrustning/fordon oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

500 är för lite. Om du slipper rigga PA och sånt själv och bara kommer med en gitarr och det är i samma stad du bor tycker jag 1500 kr före skatt är rimligt. Även om jag inser att man inte får dom pengarna på en lokal pizzeria med 20 gäster. Då kanske 500 mörka pistoler är rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Att dricka starköl på en betald spelning? Ävem om gaget är lågt tycker jag det en hel del alkisvibbar. Att vara full på jobbet tycker jag är så värdelöst det bara kan bli.

Säg hellre till krögarn att inte dricker annat än cola o vatten, men vill lite mer pröjs i stället

Jag vet några snubbar som gärna ölar lite när de trubadurar, de är alla kända för att vara pissdåliga (det är dom) och mer eller mindre efterblivna. Plus att det gör att krogarna får ett tykte om sig att vara alkishak.

Man kan ju dra jämförelsen; vem skulle vilja betala för studiogid om teknikern sitter och dricker starköl? Nykter ska man vara på jobbet, öla kan man göra andra dar 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

TS frågade väl ändå om betalning och inte om moraliska förpliktelser angående alkohol?

Jo, så var det ju... Men vill man tjäna pengar på trubadurköret så är det smartare att vara helt nykter, det ger mer pengar i längden.

Även jag har ölat o spelat samtidigt förr, och inte spelade jag nå bra då inte... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt fenomen det där med öl som betalning... Undrar om rörmockaren (som åker X antal mil till mig, i sin firmabil, med egna dyra verktyg, en sen lördageftermiddag rycker på jour för att fixa ett läckage som tar 2-3 svettiga timmar) går med på att få ett par korv med bröd för "besväret"?

Jag vet inte, men jag tror han skulle säga: "Ring nån annan. Idiot".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lirade som trubadur rätt mycket för 10 år sen.. Då tog vi runt 4-5000kr per gig.

Jag skulle gett dom ett gig billigare så de ser att du kan leverera och göra det jobb du faktiskt är där för att göra.. Att skapa stämmning och i slutändan generera mer pengar i försäljning av bira.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lirade som trubadur rätt mycket för 10 år sen.. Då tog vi runt 4-5000kr per gig.

Jag skulle gett dom ett gig billigare så de ser att du kan leverera och göra det jobb du faktiskt är där för att göra.. Att skapa stämmning och i slutändan generera mer pengar i försäljning av bira.

Var ni en duo då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...