Jump to content
Annons

Kontakt med annan låtskrivare/sångare i startgroparna


tigersoul925

Recommended Posts

Tjena där ute!

Jag har nyligen glidit in på singer-songwriter banan efter att tidigare enbart spelat instrument i alla år. Alltid varit sugen på att sjunga och skriva texter men självförtroendet har inte räckt till tidigare. Så nu har jag börjat plita ihop lite saker och träna rösten. Planerar att börja hos en sångpedagog i sommar. Det vore kul att få kontakt med någon annan låtskrivare/sångare, gärna någon på ungefär samma nivå för att peppa varandra, byta tips och bara ta del av varandras väg framåt i musiken.

Hojta till på pm eller här i tråden vid intresse!

/ Kristian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tillägg: tar gärna emot tips om lämpliga forum för just detta. Sökt ganska mkt på nätet o knappt hittat något alls i Sverige. Kommunicerar inte låtskrivare med varandra här eller 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet i hundan om dom gör det 😄 . Ett ställe ställe men på engelska som kanske kan vara nåt att kolla in är http://www.musesmuse...orums/index.php där finns en avdelning för texter oxå

Tackar tackar, jag har inte tittat så mkt på engelska länkar än men det känns allt mer som att det är åt det hållet man får vända sig. Är det kanske så att svenska (amatör) låtskrivare inte har så mkt kontakt med andra? Det känns nästan som att det är det klimatet som råder på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det borde väl inte vara så tycker man ju så förmodligen finns det kanske bara inte en site för det ännu. Det är ett par år sedan i alla fall som jag tog upp frågan här om jag inte minns fel.

Nåt som jag alltid har tyckt skulle vara snudd på obligatoriskt när man lägger upp en låt här för kritik det är att texten måste inkluderas. Dvs om det inte är en instrumental låt förstås 😄 .

Men det är väl bara att lägga upp låtarna här samt inkludera texten och förklara vad det handlar om så får folk väl tycka vad dom vill. Finns det folk som tycker att det är en bra idé så hänger dom väl på och vips så har vi nåt igång här kanske.

Jag är ju en gammal gubbe som kom in i det här sent i livet men jag kan berätta hur jag gjorde som resulterade i att jag började sjunga (jag suger som sångare men det skiter jag i 😄 ) om det kan vara av intresse så här kör vi:

Vid 40 års ålder på ett ungefär var jag trött på att jobba som bilmek på Saab Ana och såg en annons i tidningen om en folkhögskoleutbildning med rock profil så jag hakade på och hade tur som en tokig och kom in. I utbildningen så ingick det att man skulle sjunga oxå vilket kändes lite si så där och var lite känsligt men läraren/sångpedagogen var bra så det mynnade ut i att jag tyckte det var skoj som fan helt enkelt.

Väl färdig med den utbildningen så hade jag blodad tand och sökte in på en studiotekniks utbildning på en ny folkhögskola och hade tur som en tokig om kom in igen. Där var det mer sångundervisning och obligatorisk körsång och undervisning även för det huvudinstrument man hade.

Låtar hade jag skrivit före detta och fortsatte med det under tiden och även efter så det är väl det som jag tycker är skoj i första hand. Jag är inte bra på det men det skiter jag oxå i och kör ändå och skäms inte en sekund för att lägga upp dom var jag tycker att det passar mig vilket inkluderar även här ibland.

Lycka till kör hårt och bry dig inte om vad nån säger för låtskriveri och musik är alldeles för viktigt för det.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Skrattar, din attityd har iaf guldkant, helt korrekt! Men visst är det på något sätt så mkt känsligare att lägga upp något där man sjunger än att lägga upp något där man spelar sitt instrument. Vet inte varför men det är verkligen så. Själv är jag kvar i skamträsket och lägger bara upp privata klipp som några få får lyssna på än så länge, men visst är det fel att göra så.

Själv har jag alltid VELAT "kunna" sjunga under alla år jag spelat instrument till o från men jag har inte haft självförtroendet för att faktiskt ge det ett försök. Jag var helt enkelt bensäker på att jag inte har den minsta smula till röst. Skriva har jag också velat gjort men eftersom jag inte sjungit så har det inte blivit några helhjärtade försök. Sen rullade saker o ting på o hamnade i terapi pga annat elände i livet o från ingenstans bestämde jag mig bara för att ta mig fan nej, nu ska jag ge det ett försök, så jag började treva lite med det hemma på kammaren när ingen annan var hemma o så har det fortsatt. Det är inte skitbra på något sätt men måste väl ändå påstå att jag tycker det är helt okej röst o textmässigt för att vara förmågor man jobbat på i 1-2 månader. O jag var ju inte så långt ifrån din ålder när jag började här, jag är 32, måste betecknas som jäkla sent i sammanhanget 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är bara att köra på folk tycker saker som inte är av denna världen oavsett så ....

För att sätta lägsta nivån så lägger härmed ut en låt 😄 . Inspelningen suger och allt annat med för den delen men låten är det inget fel på (iofs kanske lite gammaldags men det skiter jag i som sagt hehe). Kör hårt nu och ut med grejorna 😄

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=189508&songID=1575149

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan. Jag är också låtskrivare. I alla fall mer låtskrivare än studiotekniker/producent. Faktum är att mina inspelningar är rätt risiga (Ipodinspelningar). Men jag brukar mest spela in för att höra om "det funkar".

Jag har inte hittat ngt låtskrivarforum som passar, så jag hänger här istället.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Master Peo (oregistrerad)

Hejsan!

Det är aldrig för sent! Jag började som jazz-musiker redan på 1950-talet och på den tiden gällde en oskriven regel: ”Jazz-musiker sjunger inte, det gör bara schlagersångare”. Jag var en bra bit över 70-årsstrecket, när jag kom på idén att börja ”gnola lite, när ingen hörde det”.

I mitt fall är det knappast läge för att lägga pengar på en sångpedagog. Men jag hittade en mängd bra sånglektioner och tips på nätet. Jag bifogar en länk till en lista över bra (och mindre bra) lektioner och pedagoger. Rekommenderar särskilt länken till Brett Manning, som ger en massa bra tips på YouTube:

http://www.vocalist.org.uk/voice-training-videos.html#good-lessons

En sak har jag i alla fall lärt mej: En bra sångare kommer jag aldrig att bli, men med lite träning kan jag bli bättre.

Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Hallå Peo tack för mejlet har inte hunnit svara ännu men jag ringer nån dag istället.

Jag tycker att den här tråden kan vara en start för forumets nya avdelning för låtskriveri och texter. Det passar ju bra under samarbeten tycker jag.

Själv har jag en sommar vals som jag körde lite fast med för ett gäng år sedan som nån kan få bita lite i om nån har lust. Själva musiken är jag väl ganska klar över hur den ska vara men texten och den röda tråden/logiken och hur man går vidare med den behöver lite input kan jag tycka.

Ett upplägg hur en tråd kan se ut kan ju vara att man har en text som man vill ha kritik på eller söker samarbete för eller att det är både text och musik. Om det är en mera fullödig produktion eller bara in sjunget med ett basic komp på tex en ipod eller liknande spelar ingen roll då det i första hand i det här skedet handlar om själva låten och inte hur det låter.

Texten bifogas i tråden och finns det musik även harmonier/ackord. Det är ju lättare att hjälpa till om man kan få lyssna så en basic inspelning vore kanske bra samt en länk tlll låten.

Då det i första hand handlar om låtskrivande och textförfattande så spelar det ju som sagt ingen roll hur det låter eller hur bra man kan framföra sin idé. Som jag ser det så ska det då inte behöva vara så pirrigt, nervöst eller skämmigt att lägga ut sina alster då alla vet vad det handlar om och att själva förädlingen sker i nästa steg.

I nästa steg kommer resten av forumets medlemmar in med sin expertis in och bidrar med finesserna. Ny ljuv musik och fina låtar i alla former från metal till folkmusik uppstår i kölvattnet av det här och forumet formligen exploderar av kreativitet.

Fint va eller?

Här kommer således min låt och tycker man att det här är en bra idé dvs att ha en låtskrivare avdelning/trådar på forumet så kan jag lägga upp text och ackord oxå.

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=189508&songID=5199717

Jag kladdar på allt så det är bara en tillfällighet att dom exempel som jag lagt upp i den här tråden är lite gammaldags och på svenska.

Här ligger ett 70 - 80 tal andra av mina mer eller mindre lyckade försök till att göra låtar. Nån större fokus på att göra perfekta inspelningar det hittar man dessvärre inte här dock men det låter väl ok om man sätter det i rätt sammanhang.

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=189508

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att köra på folk tycker saker som inte är av denna världen oavsett så ....

För att sätta lägsta nivån så lägger härmed ut en låt 😄 . Inspelningen suger och allt annat med för den delen men låten är det inget fel på (iofs kanske lite gammaldags men det skiter jag i som sagt hehe). Kör hårt nu och ut med grejorna 😄

http://www.soundclic...&songID=1575149

Lyssnade med spänning på länken, det var inte alls tokigt! Ska titta runt lite mer på sidan o lyssna vidare men jag gillade definitivt det jag hörde o inte fan ska du skämmas så det gör du helt rätt i att ge tusan i 😉

Tycker idéen där med att tipsa/hjälpa/samarbeta med varandra vad gäller texter är en ypperlig idé. Det verkar inte finnas så mkt sådant där ute, låtskrivare i huvud taget verkar som sagt inte kommunicera så mkt med varandra vilket är lite konstigt! Jag menar visst de stora som är etablerade de har väl inget behov kanske, men det måste ju finnas ett otroligt stort antal där ute som är på en nybörjares nivå o behöver massor av stöd, tips, o samarbete med andra som skriver för att utvecklas! Tummen upp för det, ska kika på ditt inledande bidrag till detta lite senare när jag inte har en klocka bakom ryggen som tickar (o snart säger att annat måste göras).

Hejsan. Jag är också låtskrivare. I alla fall mer låtskrivare än studiotekniker/producent. Faktum är att mina inspelningar är rätt risiga (Ipodinspelningar). Men jag brukar mest spela in för att höra om "det funkar".

Jag har inte hittat ngt låtskrivarforum som passar, så jag hänger här istället.

Tjena där! Kul o hitta någon mer! Jag är ju ganska så total nybörjare så jag matchar nog inte någon av er direkt i erfarenhet o nivå men jag är gärna med. Någonstans måste man ju börja som sagt! Hur länge har du hållit på? Jag började sjunga o skriva texter för sådär 2 månader sedan så jag är färskare än färsk, tror inte krympplasten åkt av helt ens 😉

Hejsan!

Det är aldrig för sent! Jag började som jazz-musiker redan på 1950-talet och på den tiden gällde en oskriven regel: ”Jazz-musiker sjunger inte, det gör bara schlagersångare”. Jag var en bra bit över 70-årsstrecket, när jag kom på idén att börja ”gnola lite, när ingen hörde det”.

I mitt fall är det knappast läge för att lägga pengar på en sångpedagog. Men jag hittade en mängd bra sånglektioner och tips på nätet. Jag bifogar en länk till en lista över bra (och mindre bra) lektioner och pedagoger. Rekommenderar särskilt länken till Brett Manning, som ger en massa bra tips på YouTube:

http://www.vocalist....ml#good-lessons

En sak har jag i alla fall lärt mej: En bra sångare kommer jag aldrig att bli, men med lite träning kan jag bli bättre.

Peo

Det är ju helt fantastiskt att komma på något sådant vid 70-strecket, får väl nästan känna det som att jag kom på det i unga år då i jämförelse, gav sannerligen lite perspektiv 😉 Tackar för länk ska kika på alltihoppa här som det tipsats om o länkats lite senare när jag har ordentligt med tid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Får väl ta mot till mig och bjuda på en liten snutt av egen produktion också. Det är bara en snabbinspelning av en "work in progress" o guran som fanns på plats var en hobbexgura för 400 spänn så vänta er inte för mkt men det är min röst o lilla text iaf 😉

Edit: länkade fel låt.

Redigerat av tigersoul925
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Fint som fan och efter bara ett par månader man applåderar och du behöver inte vara orolig för sången den funkar fint.

Ok då kommer det lite kritik då 😄

Jag personligen föredrar om det står vers och refräng så man får en överblick hur upplägget är tänkt. Spontant så känns texten ok men det blir lite mycket repetition, den kunde tjäna på att bli mer "målande" eller hur man ska uttrycka sig. I det som jag tolkar som refrängen kunde sista ackordet eventuellt vara samma i båda vändorna. Jag tror att det skulle kunna förstärka känslan av det lyfter och går vidare. Men överlag så känns det lovande så kör hårt vässa pennan och påt så det ryker.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena där! Kul o hitta någon mer! Jag är ju ganska så total nybörjare så jag matchar nog inte någon av er direkt i erfarenhet o nivå men jag är gärna med. Någonstans måste man ju börja som sagt! Hur länge har du hållit på? Jag började sjunga o skriva texter för sådär 2 månader sedan så jag är färskare än färsk, tror inte krympplasten åkt av helt ens 😉

Du har väl samma förutsättningar att skriva en låt som vem som helst oavsett erfarenhet. Jag har bara hållt på på allvar ett par år. (Dock, långt tidigare skrev jag på svenska.)

Ang kommunikation mellan låtskrivare. Vissa tipsar varandra ang produktioner (reverb, nivåer, mm), men ett par gånger har jag kommenterat någons låt relaterat till mitt favoritområde: låtskriveri ...och jag har då fått intrycket att jag kanske trampat ngn på tårna. ...Känsligare att prata om låten än om produktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Själva låten är ju det viktigaste, om den inte finns så spelar ju produktionen ingen roll hur bra den än är. Så för mig handlar det i första hand om låten som sådan. En bra låt som bär sig själv behöver egentligen inte så mycket i arret kan jag tycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kolla dina pm,jag har ett bra tips.

Mike

- Och vilket bra tips det var, tackar jag o bockar för!!

Fint som fan och efter bara ett par månader man applåderar och du behöver inte vara orolig för sången den funkar fint.

Ok då kommer det lite kritik då 😄

Jag personligen föredrar om det står vers och refräng så man får en överblick hur upplägget är tänkt. Spontant så känns texten ok men det blir lite mycket repetition, den kunde tjäna på att bli mer "målande" eller hur man ska uttrycka sig. I det som jag tolkar som refrängen kunde sista ackordet eventuellt vara samma i båda vändorna. Jag tror att det skulle kunna förstärka känslan av det lyfter och går vidare. Men överlag så känns det lovande så kör hårt vässa pennan och påt så det ryker.

- Man får be o tacka så mycket! Det är så tidigt allt det här för mig än så länge att jag fortfarande går runt i de där "kan jag verkligen sjunga" tankarna stundtals. Texten ska väl inte tas allt för allvarligt förmodar jag då den är i sammanhanget ett havsverk, men det hindrar ju inte att fortsätta plita på den naturligtvis. Som jag tolkar den (o jag tänkte aldrig så fruktansvärt mkt på vers/refräng-avdelning) så börjar refrängen på "Spillror - av andra spillror". Du ska få en länk till en evernote med ackorden så får du gärna förtydliga vad du menade med samma slutackord. Nä fasen det gick o lägga in här vi kör direkt här då. Som du ser så skriver jag inte ut upprepade ackordslingor tills något nytt händer, hoppas det inte är allt för otydligt. Från början var nog det som är refräng tänkt o bli en pre-chorus (vad heter det på svenska eg?)

Capo 3

Em

Spillror

Am

Av ett liv

D. Em

Som Jag vill glömma, bara dra

Spillror

Alla dessa spillror

Alla drömmar

Som aldrig kom

C

Spillror

Em

Av andra spillror

C

Ingenting är helt

Em

Ingenting gick bra

Spillror

Allting i spillror

Inga vägar kvar

D

Till allt jag ville ha

EDIT: ser nu att ackorden blev felpositionerade, hoppas det är någorlunda tydligt ändå.

Du har väl samma förutsättningar att skriva en låt som vem som helst oavsett erfarenhet. Jag har bara hållt på på allvar ett par år. (Dock, långt tidigare skrev jag på svenska.)

Ang kommunikation mellan låtskrivare. Vissa tipsar varandra ang produktioner (reverb, nivåer, mm), men ett par gånger har jag kommenterat någons låt relaterat till mitt favoritområde: låtskriveri ...och jag har då fått intrycket att jag kanske trampat ngn på tårna. ...Känsligare att prata om låten än om produktionen.

- Jo det är ju sant förvisso, alla kan ju skriva en låt, men väldigt få gör det ju faktiskt. Sen är det ju mkt tekniskt med skrivande av en låt. Det är indelningar i vers, refräng, ackordval, o en miljon andra saker och det är väl där någonstans som jag trodde att nybörjare kommunicerade flitigare än vad de tycks göra. Få kritik på sin text kan jag tänka mig är känsligt för många, personligen tycker jag bara det är positivt dock när man själv är så pass ny på området.

Redigerat av tigersoul925
Link to comment
Dela på andra sajter

Själva låten är ju det viktigaste, om den inte finns så spelar ju produktionen ingen roll hur bra den än är. Så för mig handlar det i första hand om låten som sådan. En bra låt som bär sig själv behöver egentligen inte så mycket i arret kan jag tycka.

Jag tycker det brukar fungera ungefär så här: desto sämre låtmaterial desto mer kränger man loss i studion med allt möjligt tingeltangel medan de där soklara låtarna oftast tycks ganska bara arr-mässigt... Minns någon sa att alla bra låtar gör sig bra akustisk med ett enda instrument, det ligger nog ett stort mått sanning i det med vissa undantag för vissa genrer, elektroniskt, rap etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jo så kan det vara och att en bra låt kan kompas akustiskt med bara ett instrument det håller jag med om.

Det är Em som jag tänker att det kunde eventuellt bytas ut till D även i raden ingenting gick bra. Men .... 😄 ett dur ackord kanske blir lite dramatiskt i förhållande till innebörden. Men musikaliskt sett så känns det lite mer logiskt i mina öron på nåt vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Master Peo (oregistrerad)

@ Tigersoul

Hej igen!

Jag har tittat lite på din text och skulle vilja ge några kompletterande kommentarer till det, som Burnin Sven ha skrivit. Han skriver:

"Spontant så känns texten ok men det blir lite mycket repetition, den kunde tjäna på att bli mer "målande" eller hur man ska uttrycka sig."

Ledordet i din text är "spillror" och man känner verkligen den dystra stämningen, som upprepningen av ordet "spillror" förmedlar. Det som skulle behövas här (och som Burnin Sven beskriver som "mer målande") är konkretisering och exemplifiering . Annars blir begreppet "spillror" lite diffust.

Det fungerar alldeles utmärkt att upprepa ett ledord för att förstärka en stämning. Men man kan också gå ett steg längre och kombinera detta ledord med en variabel komponent och återupprepa strukturen Ledord (= konstant komponent) plus Variabel Komponent på flera ställen i samma vers (eller i nästa vers).

I den mån jag skriver texter själv, brukar jag ofta återanvända en språklig struktur på detta sätt. I ditt fall skulle man kunna återanvända den första strukturen i din text:

Spillror (= konstant) av ett liv (= variabel)

Spillror av en dröm

Spillror av din kärlek …

Variationsmöjligheterna är i det närmaste oändliga!

Detta är bara menat som ett tips och en metod, som är lätt att använda.

Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag såg att du hittat till Kontrollrummet oxå, det är kanske lättare att dra igång nåt där. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så kan det vara och att en bra låt kan kompas akustiskt med bara ett instrument det håller jag med om.

Det är Em som jag tänker att det kunde eventuellt bytas ut till D även i raden ingenting gick bra. Men .... 😄 ett dur ackord kanske blir lite dramatiskt i förhållande till innebörden. Men musikaliskt sett så känns det lite mer logiskt i mina öron på nåt vis.

Ah nu är jag med, jag provade nu faktiskt o det är nog en smaksak... det blir mer väntat så att säga i ackordföljden, samtidigt gillar jag (personligen iaf) det lite oväntade i "höjningen" till D på slutet av refrängen. Men tackar för kommentaren det går definitivt att göra på båda sätten! Jag är nog lite anti allt förväntat i låtstrukturer o petar omedvetet gärna in oväntade ackord eller något som bryter mönstret, bra eller inte, är klurigare att svara på, jag tror man måste vara ganska elegant för att få det att låta bra.

@ Tigersoul

Hej igen!

Jag har tittat lite på din text och skulle vilja ge några kompletterande kommentarer till det, som Burnin Sven ha skrivit. Han skriver:

"Spontant så känns texten ok men det blir lite mycket repetition, den kunde tjäna på att bli mer "målande" eller hur man ska uttrycka sig."

Ledordet i din text är "spillror" och man känner verkligen den dystra stämningen, som upprepningen av ordet "spillror" förmedlar. Det som skulle behövas här (och som Burnin Sven beskriver som "mer målande") är konkretisering och exemplifiering . Annars blir begreppet "spillror" lite diffust.

Det fungerar alldeles utmärkt att upprepa ett ledord för att förstärka en stämning. Men man kan också gå ett steg längre och kombinera detta ledord med en variabel komponent och återupprepa strukturen Ledord (= konstant komponent) plus Variabel Komponent på flera ställen i samma vers (eller i nästa vers).

I den mån jag skriver texter själv, brukar jag ofta återanvända en språklig struktur på detta sätt. I ditt fall skulle man kunna återanvända den första strukturen i din text:

Spillror (= konstant) av ett liv (= variabel)

Spillror av en dröm

Spillror av din kärlek …

Variationsmöjligheterna är i det närmaste oändliga!

Detta är bara menat som ett tips och en metod, som är lätt att använda.

Peo

- Tackar tackar det var en riktigt bra kommentar, har sparat den åt sidan o ska sätta mig o titta närmare på det med pennan i handen lite senare. Sådär djupt har jag inte gått in i mitt skrivande men det är precis sådant här som får en att utvecklas i skrivandet när man hittar sådana här små "frön" o strukturer!

Jag såg att du hittat till Kontrollrummet oxå, det är kanske lättare att dra igång nåt där. Lycka till

- Jag har inte hunnit titta runt så mkt ännu men det känns spontant som att det finns mer aktivitet där? men det är bara från en snabb överblick det känns så!?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Kontrollrummet är bra så kör där om du får mer gensvar för här kan det vara lite segt ibland om man ska vara ärlig 😄 . Jag var oxå medlem där förut men det passade inte riktigt mig och två forum dvs musesmuse och här känns lagom för mig på nåt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju gärna så att man reggar i alla möjliga forum men sen blir det jobbigt att vara aktiv överallt så man känner nästan att man vill ha några favoriter där man håller sig 😉 Jag har väl inte kommit dit än riktigt utan jag botaniserar runt lite o ser vart jag landar. Det var helt klart mer aktivitet på kontrollrummet, men det är för tidigt för att göra något uttalande om människorna där o vilket forum som är bäst, vi får se 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drog precis upp en testinspelning på första kompletta låten jag jobbat ihop. Kommentera gärna ni som vill 😉

https://www.studio.se/index.php/topic/93951-nagon-annan-under-uppbyggnad-kommentarer-o-tips-onskas/

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ok här kommer den då. Jag la den i den här tråden istället för den på din låt så vi inte stökar till nåt för den ska ju handla om den och hur du vill göra och inte en massa tossigt svammel 😄 .

Jag börjar och svamla iväg lite om hur jag tänkte men sen när filmen/videon är slut så drar jag upp volymen och så börjar den om.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=wDtUMjcefrQ

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Goddag goddag, jag svarar här så håller vi saker o ting organiserade på ett vettigt sätt.

Finfina idéer tycker jag! Tyvärr spelar jag ju varken bas eller melodi på gitarr så jag har inte möjligheterna riktigt att testa sådana här saker! Jag gillar definitivt inblandningen av bas och och el guran där. De lätta tonerna blandas fint med den akustiska gitarren o ger lite stadga åt låten. Den får en annan känsla som klär den bra. Jag ska försöka få ihop en piano version imorgon o se hur det kan tänkas låta. Lustigt det där hur mkt arr'et kan göra för upplevelsen o framtoningen av låten.

Tack för videon, intressanta idéer och jag ska definitivt jobba vidare på låten så får vi se vart det hamnar! Jag kunde ha skickat dig logic projektet om jag tänkt mig för så hade du haft lättare att mixa din test där, tänkte inte på det!

Definitivt öppen för lite co-op här vad det lider på ett eller annat projekt 😉

Redigerat av tigersoul925
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ok så du kör oxå Logic, jag gillar Logic men kör en del I mixbus oxå.

Ja det finns ju en jäkla kompetens här på forumet och på kontrollrummet så det är klart att det borde gå att samarbeta inte bara med att lägga nån stämma eller instrument utan även med låtskrivning och bolla ideer och få input.

På många sätt så är det väl kanske lättast att göra som jag gjorde än att bara kommunicera via text. Internet och datorer är bra på så sätt att man kan ta det ett steg till om man vill.

Många är ju lite skeptiska till live läget med cam och så men jag tycker det spar tid. Jag har ju kört web tv och satt mig in i den tekniken dom sista två åren och även försökt puffa lite för det här men det är segt. Så kort sagt jag tänker inte så mycket på om nån får se nosen på mig längre 😄 .

Har du några Logic frågor så kan jag dema live med vettigt ljud och visa skrivbordet och sånt så man kan se någorlunda hur man gör och så.

Är ingen expert men nåt kan jag väl.

Säg till om du lyssnat färdigt så tar jag bort den eller om du vill ha den och lyssna på ett tag till.

Ok over and out lycka till med låtskrivningen det blir bra det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajamensan jag gick över till logic när började köra mac, innan det sysslade jag knappt med inspelning alls och det lilla jag gjorde med soft synthar o sådant körde jag i sonar (herre gud... tyvärr men så är upplevelsen av det programmet).

Webcam-varianten är himla bra, särskilt när man kan plocka med skärmen o visa vad man gör o vad man menar, ibland är text oerhört begränsande.

Jag har lyssnat på den 3 gånger du kan plocka ner den, för säkerhets skull drog jag ner en egen kopia på den om jag vill kolla igen så du kan plocka ner den inga problem!

ja det finns ju en himla kompetens så vi får slå på trumman för lite samarbete det är ju alltid roligt när man sitter o leker på sin kammare. Apropå kammare, såg du hade ett helt vardagsrum eller likn att breda ut dig på, måttligt avundsjuk jag blir här där min studio är förvisad till ett datorrum som inte är större än ett normalt sovrum och där är det MYCKET annat. Å andra sidan kanske allt det där andra tjänar skapligt som diffusorer 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...