Jump to content
Annons

Luxman FQ-990, 70-tals värsting stereoförstärkare med mkt märkliga knappar!


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Fick syn på värsta vintage förstärkaren på Blocket, brorsan i Solna stack iväg till Kista och köpte den plus två Hifi Kit tvåvgs högtalare för endast 2000 kr.

post-8284-0-72085400-1335657915_thumb.jpg

Gamla Luxman brukar kosta som f-n, lindrigt sagt, så gillar jag inte ljudet den ger genom JBL L50 skåpen kan jag sälja den o tjäna på den vilket fall. Den är kvar i Solna så jag har bara hört brorsans omdömen att den verkar funka bra.

Brorsan vägde den, den vägde nästan 18 kilo! Och är 17 cm hög, vilket as!

post-8284-0-79413900-1335658269_thumb.jpg

Den har en sorts svepbara bas o diskanttfilter, fast med bara tre fasta steg vardera. Verkar vara dubbla rattar för hö o vä kanal.

Dessutom har den en really weird tapeingång där man med knappar kan välja "Tape Head" med två olika knappar med olika rullbandshastighet?!!?

Det står inget om wattantal i slutsteget, men strömförbrukningen anges till 500 watt, det är mycket det.

Nån som sett nåt dylikt? Har ni sett nåt läckra någonsin? Helt jävla fruktansvärt ohyggligt ihop med feta stora 70-tals JBL! Det var bättre förr! Måste snarast åka och hämta grejerna.... Nu får jag två passiva monitoralternativ! 😛😄😆😎

JBL 🥰 wub wub wub - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den ser ju go ut! 🙂 Härligt med gamla förstärkare, det var ju lite kvalitet på den tiden; 17 kilo, måste vara en rejäl trafo i den.

Luxman var väl "state of the art" på den tiden?

De verkar vara det idag också, nya liknade pjäser utan radio kostar 40.000 kr typ.

Jag hittade den här sidan

http://www.onahighernote.com/luxman/

men ingen av gammelstärkarna liknar min. Luxman ska vara ett japanskt radioföretag som startade 1925, men den sajten har adress till USA. Jag mailade dem i alla fall och frågade om de hade nån info om min FQ-990. Har jag tur vill de köpa tillbaka den till sin samling.

Om ni skulle gissa vilt, kan den låta bättre n en 90-tals Technics class AA förstärkare? Kör de nya L50 JBLarna fullrange genom den, och om jag dessutom har aktiva suben svagt på delad vid 50 hz låter det verkligen bra. Kan en sån här gammal pjäs låta bättre ändå? Alltså ofärgat studioljud? Brorsan som fortfarande har den i köket, inkopplad på hifi-kit-högtalarna säger att gamla jazzskivor mm låter som bäst med tonkontrollerna på noll, kontrabasen lät gött skrev han. Det skrapar lite just när man trycker på knappar o spakar, men det tystnar när man skruvat klart.

Måste bekänna att det var länge sen jag var så här uppskruvad!!! 😆

Stora feta och nyrenoverade trevägs JBL 😮 ena dan, 18 kilo Luxman 😄 dan efter. Och som bonus en Pioneer förstärkare på ena stället och Hifikit högtaler vid Luxmanköpet!

Nu blir det en total remake av studion!

🥰 :wub: 🥰 :wub:

Wubbie Wub - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftigt! Jag gillar gamla prylar, speciellt gamla steg och mixers!

Risken är dock att gamla kondingar har gett upp, vilket bland annat ändrar frekvensresponsen. En recap kan vara värt pengarna på en pryl man vill satsa på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftigt! Jag gillar gamla prylar, speciellt gamla steg och mixers!

Risken är dock att gamla kondingar har gett upp, vilket bland annat ändrar frekvensresponsen. En recap kan vara värt pengarna på en pryl man vill satsa på. 🙂

Den har använts regelbundet vad jag förstår. Det jag undrar om är ifall den tekniken är lika bra eller bättre eller sämre som en Technics Mos Class AA (vad nu det betyder) Jag vill ju ha det så ofärgat som möjligt. Men det är väl iofs snart gjort att jämföra de två. Jag tyckte det lät som om Pioneeren jag fick gratis lät bättre än Technicsen de få sekunder det gick att få sprakfritt ljud.

Max 75 watt har jag fått fram att JBL L50 tål.

Apropå tonkontrollerna med tre olika valbara frekvenser på bas o diskant, kommer ihåg att tonkontrollerna på mixerbordet i Rågsveds-studion (under Rågsveds centrum) där vi spelade in två vinyle-LP och singlar hade ungf samma sorts stegade tonkontroller. Den karln som sa upp sig från SJ i 50-årsåldern och startade skivbolag med dansband som specialitet, byggde hela studion själv, även mixerbordet. Allt var idel betong plus en miljard äggkartonger. Friskus karl ändå. Han hade en 24-kanals Studer som han oftast körde med ett 16 spårs huvud, det gav bättre ljud. Flygel och Hammond B3 fanns det där också. Vilken main stormembranare han hade minns jag inte till min stora förtrytelse. Undrar vad han hade för preampar mm. Man hade nog svimmat av lycka att se vad han hade där, allt var urmodigt för att vara tidigt 80-tal. Han körde en rullbandare för att få pre-delay till ekokammaren som var ett skitstort betongrum med en en Selmer sångförstärkare kopplad till en 8ggr 10" Marshall-låda, samt mickar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jomän Nilsson!

Luxman is da shit som ungarna säger när nå't är überbra.

Själv har jag en något modernare Luxmanstärkare, med rör, för att det ska låta gammalt och snyggt!

Tänkte lägga upp en bild på skönheten, men jag är för gammal, det kommer upp nåt jävla URL-skit när man försöker ladda upp så jag går och lägger mig istället! 😠

Hoppas bara att din nya (gamla) Luxman låter lika bra som den ser ut!!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jomän Nilsson!

Luxman is da shit som ungarna säger när nå't är überbra.

Själv har jag en något modernare Luxmanstärkare, med rör, för att det ska låta gammalt och snyggt!

Tänkte lägga upp en bild på skönheten, men jag är för gammal, det kommer upp nåt jävla URL-skit när man försöker ladda upp så jag går och lägger mig istället! 😠

Hoppas bara att din nya (gamla) Luxman låter lika bra som den ser ut!!

/R

Klicka först på svara, sen "Använd full redigerare" så dyker det upp en knapp som du kan lägga upp bilder med!

Luxman rules - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...