Jump to content
Annons

Gitarren rasslar


Watson

Recommended Posts

Tjena!

Har en gitarr som jag inte spelat på på länge, då ena strängen gick av och jag orkade aldrig byta den. Men nu för ett tag sedan så gjorde jag det.

Först innan jag bytte så kollade jag hur de andra strängarna lät, och de två översta lät lite rassligt, eller hur man nu ska förklara det.. Hoppades först på att jag kanske kunde komma undan med att bara byta den sträng som hade gått sönder. Men nu när det lät så konstigt så tog jag av allihopa.

Och så satte jag på de nya, som vanligt. Inga konstigheter. Men det lät rassligt nu igen på alla strängar förutom G och D, de två i mitten. Förstår verkligen inte varför.. Har provat att ta av strängarna helt och göra om, provat lite olika tekniker på att sätta dit dem. Men inget hjälper, och dessutom så råkade jag ha av samma sträng igen när jag höll på och pillade..

Men till frågan, någon som vet varför den låter som den gör?

Kan det vara för att jag inte använde den på länge?

eller kan det vara att strängarna är för tjocka? (borde dem väl inte kunna vara? :S)

Vet inte om de nya strängarna var lika tjocka som de innan.. (de innan var de som var på när jag fick gitarren). De nya strängarna är Medium - 0.13 till 0.56.

Jag tycker också att den vita saken som strängarna ligger i vid huvudet ser konstig ut.. typ nedslipad vid översta E-strängen. Kan det ha någon påverkan? Fast ingen av de andra som låter lika konstig ser så ut där.

Någon som vet vad jag ska göra för att fixa detta? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Det är troligtvis halsen som behöver justering. Kolla med någon butik i närheten. De brukar ta mellan 100-200kr för att justera den!

Är det för att jag inte använde den på länge eller vad kan anledningen vara? 🙂 fel ifrån början?

Bor i Moskva just nu så får se om jag kan hitta något..

Kolla i musik affär eller? 🙂

Redigerat av Watson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är oftast när temperaturen förändras och fuktigheten i luften blir lägre som halsen drar sig. Trä är ett levande material, det förändras hela tiden. Jag justerar mina gitarrer ett par gånger per år. En musikaffär bör kunna fixa det. Är du lite händig finns bra videos på tuben du kan följa. Allt du behöver är en insexnyckel. Kolla efter adjust trussrod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är oftast när temperaturen förändras och fuktigheten i luften blir lägre som halsen drar sig. Trä är ett levande material, det förändras hela tiden. Jag justerar mina gitarrer ett par gånger per år. En musikaffär bör kunna fixa det. Är du lite händig finns bra videos på tuben du kan följa. Allt du behöver är en insexnyckel. Kolla efter adjust trussrod.

okej, tackar! Får kolla upp det nu då. Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...