Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons

Enkelt. Allt som går in på en kanal på ljudkortet är mono, som exempelvis sångmikrofon, bas och gitarr.

Trummor är som regel många monospår och ofta överhäng som körs i stereo.

Syntar brukar ha stereoutgång, så det är lämpligast med stereo där. Om man har någon stereoeffekt till gitarren innan den går in i ljudkortet, så behöver gitarren förstås spelas in i stereo istället för mono.

Stereobilden skapar man sedan genom panorering och diverse effekter i Cubase.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt kör man inte den typen av effekter som inserteffekter, utan som send-effekter...

Reverb och delay lägger du på stereobussar som du skickar signalen till från monospåren med send, så har du fortfarande den opåverkade signalen i mono, men effekten i stereo. En extra fördel är att man då kan ha samma effekt til många spår.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns förstås inga obestridliga regler, utan man kan laborera och göra som man känner för, så länge resultatet låter bra - men generellt kan man tänka så här;

Effekter som ska påverka hela signalen och alltså inte ha kvar originalsignalen i opåverkat skick, passar bäst som inserteffekter. Det är sådant som kompressor, limiter, eq, de-esser, pitchkorrigering, bandemulering etc.

Effekter där man vill ha kvar originalsignalen opåverkad, men få ett tillägg av effekten, lägger man som send-effekter. Här passar sådant som delay och reverb. När man skickar sångspår till en buss med reverb, så kan det vara bra att lägga en de-esser före reverbet (på send-bussen ligger ju effekterna som inserter på bussen), så att man slipper fula överdrivna sibilanser i reverbet.

Sedan finns det inga regler utan undantag, utan man kan exempelvis köra en kompressor som send-effekt också, för att få vad som brukar kallas parallellkompression, där man har kvar dynamiken i originalinspelningen och får extra stöd genom en hård kompressor som ligger som send-effekt.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man lägga DeEsser på insertkanalen (sång) även om man har det på sendkanalen med reverb?

deesser är en typisk insertprocess medan reverb, delay, chorus mm är parallella effekter som du använder send till bus där effekten ligger

det går utmärkt att ha flera på en gång

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. Låter det ljudmässigt sämre att använda reverb/delay på sångkanal som insert?

Det beror på pluggen... Vissa pluggar släpper inte igenom originalsignalen helt opåverkad - och i sådana fall är det mindre bra, men annars spelar det förstås ingen roll. Jag tycker däremot att det blir mycket smidigare att ställa in mängden som ska skickas till reverbet, med send-reglaget, snarare än att ställa wet/dry i reverbet. När man har reverbet som sendeffekt så kör man ju 100% wet eftersom man får ut det ursprungliga torra ljudet separat i mixern.

FX-kanaler är alldeles riktigt samma sak som bussar, även om båda varianterna finns.

Jag använder sällan de-esser på sångspåret, men alltid före reverbet på bussen, så att det inte blir onödigt kraftig effekt i reverbet av vissa sibilanta ljud.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att i princip alltid köra stereospår även på monoinspelningar. På det sättet kan du lägga på och mosa stereoeffekter (komprimerat reverb är ju det bästa som finns) direkt på spåret utan att behöva skicka det till en bus. Att köra alla reverb som sends är lite lamt på nåt sätt.. Låter liksom trist och för hifi. Ett minus är såklart att det är jobbigare för datorn att lägga allt som inserts, men pallar den så är det klart värt det.

Annat tips för just reverb är att lägga på ett impulsreverb på ett stereospår, dra ner mixen en hel del, på med lite kompressor och sen dista med nån tape distortion-plugg som Decapitator eller liknande. Helt plötsligt låter det inte alls lika pålagt längre utan mycket mer inspelat och äkta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att i princip alltid köra stereospår även på monoinspelningar.

Menar du spela in monosignaler på ett stereospår? Det dubblerar filstorleken. Om det är ett eller några enstaka monospår du vill processa med stereopluggar kan du istället skicka vidare dom till stereogrupper/bussar och lägga reverb, kompressor etc där. Då har du dessutom möjligheten att skicka flera spår till ett och samma reverb. I bästa fall adderar det till upplevelsen, dvs det låter som att man faktiskt spelat in spåren samtidigt i ett och samma rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du spela in monosignaler på ett stereospår? Det dubblerar filstorleken. Om det är ett eller några enstaka monospår du vill processa med stereopluggar kan du istället skicka vidare dom till stereogrupper/bussar och lägga reverb, kompressor etc där. Då har du dessutom möjligheten att skicka flera spår till ett och samma reverb. I bästa fall adderar det till upplevelsen, dvs det låter som att man faktiskt spelat in spåren samtidigt i ett och samma rum.

Gör du ett stereospår, väljer monoingång och spelar in så blir det ingen skillnad på filstorlek. Inte i Cubase i alla fall. Att sitta och skicka alla signaler till massa groups tar ju bara sjukt lång tid och ger en massa onödiga spår som man måste hålla reda på. Ska man köra fler ljud genom samma effekt är det klart att man kör en group, men att skicka varje enskilt ljud till en group för att enbart kunna lägga stereoeffekter på är ju inte så smidigt. Stereotrack är skiten, speciellt när man vill/måste prodda nåt snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja effekter är ju en grej. Men om vi snackar vanlig inspelning är det bara att försöka förstå att stereo är två kanaler liksom. En kanal är en kanal och mono även om du väljer att spela in det på ett stereospår. Spelar du in signal från två olika kanaler kan du dra in det på 2 separata spår eller sammanfoga det till ett stereospår om man känner för det. (om man nu panorerat, annars kan man lika gärna dra in flera kanaler på ett mono-spår också)

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra reverb som send-effekt från ett monospår till en stereobuss eller att köra det som en inserteffekt på ett stereospår ger precis samma effekt - förutom då att som inserteffekt är det inte lika säkert att den ursprungliga signalen är opåverkad, utan den kan vara färgad och kanske rentav fördröjd - och så blir det svårare att jobba med eftersom man måste ställa in wet/dry förhållande istället för att kunna mixa som vanligt med nivån på det inspelade spåret på den vanliga kanalregeln och ha reverbets volym separat. Reverb som insert på ett monospår kan däremot knappast bli vidare kul eftersom man ju inte skapar mycket till rum om rumsklangen bara ligger i mono...

En annan nackdel med att köra reverb som inserteffekt (förutom att flera kanaler med insert-reverb kräver mer prestanda), är att det kan bli svårare att få det att låta som en helhet när man har olika reverb till alla instrumenten. Då blir det bättre och mer överskådligt att ha det som send-effekt och därmed kunna skicka flera spår till samma reverb.

Det går dessutom i princip lika snabbt att pilla in ett reverb i en buss, som att sätta det som insert på ett spår - men om man ska köra fler spår till det reverbet, så är det snabbare att jobba med buss-varianten. Den lilla extra tiden som det tar att lägga reverbet på en buss och välja bussen som send på spåret och ställa send-regeln, blir nog i princip samma som att lägga in reverbet som insert och ställa wet/dry, men man vinner ju tid vid mix genom att ha spåret och reverb-effekten separerade, istället för att behöva gå in och ställa wet/dry på flera olika spårs insert-reverb.

Det fungerar förstås att göra som man känner för, men vissa gängse "regler" gör det enligt min mening lättare att få koll på helheten och ger ett snabbare arbetssätt. Om man vill jobba på något annat sätt och känner sig bekväm med det, så är det självklart också ok, eftersom det ju alltid är resultatet som räknas och inte vägen dit... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra reverb som send-effekt från ett monospår till en stereobuss eller att köra det som en inserteffekt på ett stereospår ger precis samma effekt - förutom då att som inserteffekt är det inte lika säkert att den ursprungliga signalen är opåverkad, utan den kan vara färgad och kanske rentav fördröjd - och så blir det svårare att jobba med eftersom man måste ställa in wet/dry förhållande istället för att kunna mixa som vanligt med nivån på det inspelade spåret på den vanliga kanalregeln och ha reverbets volym separat. Reverb som insert på ett monospår kan däremot knappast bli vidare kul eftersom man ju inte skapar mycket till rum om rumsklangen bara ligger i mono...

En annan nackdel med att köra reverb som inserteffekt (förutom att flera kanaler med insert-reverb kräver mer prestanda), är att det kan bli svårare att få det att låta som en helhet när man har olika reverb till alla instrumenten. Då blir det bättre och mer överskådligt att ha det som send-effekt och därmed kunna skicka flera spår till samma reverb.

Det går dessutom i princip lika snabbt att pilla in ett reverb i en buss, som att sätta det som insert på ett spår - men om man ska köra fler spår till det reverbet, så är det snabbare att jobba med buss-varianten. Den lilla extra tiden som det tar att lägga reverbet på en buss och välja bussen som send på spåret och ställa send-regeln, blir nog i princip samma som att lägga in reverbet som insert och ställa wet/dry, men man vinner ju tid vid mix genom att ha spåret och reverb-effekten separerade, istället för att behöva gå in och ställa wet/dry på flera olika spårs insert-reverb.

Det fungerar förstås att göra som man känner för, men vissa gängse "regler" gör det enligt min mening lättare att få koll på helheten och ger ett snabbare arbetssätt. Om man vill jobba på något annat sätt och känner sig bekväm med det, så är det självklart också ok, eftersom det ju alltid är resultatet som räknas och inte vägen dit... 🙂

Word!!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mietek: Var det riktat till mig eller till trådskaparen? Lite förvirrad. Jag snackar om monoinspelning på stereospår är bra i produktionssyfte, inte att det skulle vara en fördel när man bara sitter och trackar utan plan att göra nån som helst produktion själv.

Claes: Jag använder såklart sends om jag bara vill att ett gäng spår ska ha en dos av samma reverb. Lägger man en instans av exakt samma reverb som insert på enskilda spår är man ju korkad. Men när jag proddar brukar jag göra lite mer "roliga" grejer som att lägga reverb först i kedjan för att sedan mosa till det hela signalen med kompressor och dist etc. Jobbar man på det sättet går det mycket snabbare att bara göra det direkt på spåret än att behöva skapa en group, lägga allt där och sedan routa signalen dit, bara för ett spår.

Jag brukade sitta och skicka ut alla jävla linade elgitarrer och andra saker som ville vara stereo till massa olika groups med förstärkarpluggar och grejer, men det är tusen gånger smidigare OCH roligare att bara köra direkt på spåret.

Man får såklart arbeta som man vill, och jag vet att man "ska" köra monospår och skicka runt signaler hit och dit, men imo ska det gå snabbt och enkelt att skapa en prodd och då är det bra att kunna jobba direkt på stereospår. Det är inget SAE lär ut men några av de enligt mig bästa/mest kreativa producenterna i Sverige jobbar på precis detta sätt.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Vilken trevlig tråd och jättebra tips!

Särskilt som jag just sitter och gör om mitt arbetssätt för att det ska blir smidigare, roligare och mer kreativt och hade funderingar runt just detta.

Gör du ett stereospår, väljer monoingång och spelar in så blir det ingen skillnad på filstorlek. Inte i Cubase i alla fall.

Funkar det?

För det skulle vara absolut smidigast för mig med att jobba på det viset.

Att skicka sends till effekter som man leker sönder går ju ändå om man vill. 🙂

Vet någon om pan kommer fungera likadant på ett sådant spår som på ett monospår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att den enda anledningen till att köra monospår är att spara datorkraft.. Klart man kan ta det säkra för det osäkra om man vill dock.

Sen kan man ju diskutera om man ska köra stereoeffekter alls, eller monoeffekter som man pannar ut åt vänster eller höger. Jag tycker stereoeffekter kan vara mumsigt ibland.

Smaksak antar jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...