Jump to content
Annons

Wennefer

Recommended Posts

Hej! Jag behöver hjälp!

Jag undrar om det är någon här på Forumet som arbetar med filmmusik i Logic? Jag är kompositör och musiker och har fått ett stort och viktigt projekt. Nu har jag kört fast gång på gång och den kreativa processen blir hela tiden hindrad av tekniska problem som dyker upp i Logic. Jag har gjort en hel del efterforskningar på nätet och uppenbarligen finns det personer som faktiskt lyckas skriva filmmusik i Logic. Så därför vänder jag mig hit!

Jag har flera års erfarenhet av program som Cubase och Logic och har inga som helst problem att spela in "vanlig" musik så det är inte där skon klämmer. Däremot uppstår ett antal nya behov när man ska skriva till bild. Till exempel måste man kunna spela in saker rubato (dvs inte till klick utan helt fritt i tempo) och man måste också kunna sätta ut "ettor" baserat på förändringar i filmen.

Jag skriver ut lite saker som jag skulle vilja kunna göra och problem jag stött på så kanske vi kan ha en liten workshop i den här tråden. Jag delar gärna med mig av min process och arbetsflöde och jag är säker på att det finns många som undrar liknande saker som jag!

Det sättet som vore mest kreativt att arbeta på skulle vara om jag, tillsammans med regissören kunde spela in skissartade ideér och grova teman och melodier till och sedan själv gå in på detaljerad nivå och arrangera utifrån de skisser som jag spelat in till filmen.

Logic har ju "Beat mapping"-funktionen som på pappret ska kunna mycket av det jag skulle vilja göra, dvs spela in till bilden utan klick och sedan gå in och beatmappa taktslag och takter till hur jag spelat och händelser i filmen. Men jag kan inte förstå varför det aldrig fungerar som det står att det ska fungera och var finns denna "logik" som namnet antyder?

Så fort man gör en tempoförändring så sätts i princip allt ur spel, filmfilen flyttas, midiinformationen kan ändras, globala spår kan försvinna och, ja det mesta man gör blir förstört. Jag börjar om gång på gång för att försöka få ett cleant och enkelt sätt att arbeta, men jag blir knockad av hur omöjligt datorn gör det att göra det som i praktiken är så enkelt, dvs spela in musik till bilden och sedan lägga till fler instrument och ändra på saker i efterhand om det behövs.

Finns det något sätt att "låsa" fast filmfilen så att den aldrig kan flyttas så att om allt ballar ur så ligger i alla fall filmen kvar i rätt position? Finns det något sätt att ändra tempon dynamiskt och laborera eller måste man ha allt klart för sig innan man börjar spela in?

Ja, som ni ser är frågorna många och frustrationsnivån hög, jag vore överlycklig om det fanns någon eller några här som gått igenom samma process som jag och kan ge mig tips på hur jag ska få det här att fungera...

Jag undrar också om det kanske finns något alternativ till Logic som skulle fungera bättre för mina behov?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hellfrog: fett! hoppas kunna få ut lite ur den där artikeln!

Shimmen: Tackar, har sett den men den var definitivt lärorik!

Har slitit mitt hår hela dagen men nu ska jag undersöka SMPTE-lock funktionen och "regions" och hur man arbetar bäst med dessa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar också om det kanske finns något alternativ till Logic som skulle fungera bättre för mina behov?

Digital Performer gör allt du begär, är super för filmmusik jobb.

http://www.motu.com/products/software/dp/film-scoring/

Jag har komponerat en hel del i Logic just till film och har inte haft de problem du beskriver. (inte för det hjlper dig direkt) Men i princip så gör jag aldrig en enda lång projekt till hela filmen utan delar upp filmen i de olika scenerna (ett per projekt s a s)

Jag har samlat på mig lite artiklar om Logic med videojobb:

http://www.soundonsound.com/sos/jul07/articles/logictech_0707.htm

http://www.soundonsound.com/sos/sep10/articles/logic-0910.htm

http://www.logicprohelp.com/forum/viewtopic.php?p=335354

"Unless you score everything with the same three sounds and always the same tempo, one big Project will inevitably morph into an unmanageable monster.

You use one Project per episode. Actually, you use one Project per cue. I'm serious.

You bounce the mixes or stems in the separate Projects and then assemble just those in one long 120bpm Project per episode, then generate an OMF from that." samt

"It obviously depends on the size of the project you're working on. For a feature film, you sit down with the director and spot the movie, that is, you agree where music starts and stops and what it should do emotionally. This can easily be 70-130 separate cues. There is no way on earth you can do this in one single Project.

Also, it is here where you outline the dramaturgical development of the music with/against/lateral to the dramaturgical development of the plot/characters, etc. This is the big picture you're working towards.

Then you begin filling this skeleton with music. Could be sequentially, could be non-linear sorted by theme, could even be backwards, depending on your approach.

Then, and in parallel to working on new cues, you have the approval phase where you send bits and pieces to the director and get change demands in return. By now you're already in tempo and meter changes knee deep, for several cues at once cause they need it now and by the way when is the new stuff arriving anyway cause we need that too ?

Doing changes in cues 5, 12 and 23 is easy if they are in separate Projects as outlined earlier, but it will be a total nightmare in one large Project,"

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag skulle köra save as i tur och ordning och köra kortare scener eller passande/fungerande längder på sekvenser samt bounca ut varje till wav. Då kan du göra alternativa tagningar till varje också. Sen är det bara att dra in dom i ett nytt arr och tima upp dom för att kolla helheten. Det borde funka för musik i alla fall och det ska väl inte behöva bli så många delar då det väl knappast går musik konstant.

Link to comment
Dela på andra sajter

<p>Tunga tips ChrisB och BurninSven! Jag blir glad i hjärtat av att kolla på lite demos av Digital Preformer, tack för det! Har inte heller tänkt på att använda mig av ett projekt per cue, skitbra idé!</p>

<div id="myEventWatcherDiv" style="display:none;"> </div>

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...