Jump to content
Annons

24-årig multi-instrumentalist med dille på inspelning och låtskrivande - Hej på er!


EricFoxx

Recommended Posts

Ja, jag är inte helt ny här då jag har hunnit yngla av mig några inlägg för väldigt länge sedan.

Dock tänkte jag börja hänga här ordentligt och stifta bekantskap med er och försöka gör mitt bästa för att ta till mig och dela med mig av värdefulla tips och kunskaper som florerar på det här stället!

Min presentation blev rätt lång, så om du orkar läsa allt - varsågod!

Vem är jag?

Erik var namnet, född 1987 på västkusten, uppväxt i Gävle och är sedan slutet av 2007 bosatt i Stockholm. Arbetar på heltid som personlig assistent, bor och är förlovad med min underbara flickvän sedan förra sommaren, hundägare, älskar att gymma och är naturligtvis musiknörd ut i fingerspetsarna! 🙂

Mitt musikintresse började mycket tidigt. Mina föräldrar arbetade båda två som musiklärare under min barndom och det är tack vare dem som jag redan som liten började utveckla ett mångfacetterat musikintresse. Detta tack vare att jag har vuxit upp i ett hem där jag alltid har fått höra en massa olika sorters musik.

Barnlåtarna på man som liten ägde på kassettband var ju en självklarhet, men jag kunde lika gärna lyssna på medeltidsmusik, The Beatles, Stevie Wonder, Jussi Börjling ("Till havs" var nog min första absoluta favoritlåt någonsin) och älskade när min pappa satt och spelade Bellman på gitarr för mig.

När jag var i 6-årsåldern så vann Arvingarna Melodifestivalen med "Elosie". Arvingarna blev därmed mitt första favoritband. Jag köpte alla skivor, kunde alla texter, var med i fancluben och jag utvecklade redan där en seriös idoldyrkan och förmåga att fördjupa mig i musik som har följt mig sedan dess.

Jag kan tillägga att min lycka var total när jag ett par år senare fick se dem live, och faktiskt fick komma upp på scenen och vara med och sjunga på tre låtar tillsammans med dem!

Tack vare detta enorma intresse som jag utvecklat så visste jag redan i lågstadiet att det var musik jag ville hålla på med, att jag skulle skriva låtar, sjunga, spela instrument, släppa skivor allt det där.

Det var i ungefär samma veva som jag ville börja spela själv också. Jag började spela cello i musikskolan när jag var 7 år och höll på med detta i ungefär 2 år, började lära mig mina första gitarrackord vid denna tid också. Men höjdpunkterna i min musikaliska tillvaro var när jag fick följa med farsan till skolan där han jobbade och jag fick leka fritt med elgitarrerna, trummorna och allt annat som fanns i musiksalen.

När jag var 8 år vann jag en textförfattar-tävling för band tillsammans med 9 stycken andra som valts ut från 4000 inskickade bidrag, och priset var att de vinnande texterna tonsattes, sjöngs av andra barn som plockats via talangjakter och släpptes på skiva.

Arvingarna lades dock åt sidan 1996 då jag upptäckte ett annat band som har haft en fullkomligt enorm inverkan på mig som person och som musiker - KISS! Efter detta var det bara hårdrock som dög!

När jag fyllde 10 år så fick jag min första egna elgitarr i present, en Hamer som jag har kvar och använder än idag. Kort efteråt så skaffade vi även ett trumset som jag hade på rummet. Och parallellt med detta så tog jag både trum och baslektioner, samt spelade bas och sjöng i ett rockband via musikskolan med ett par andra jämnåriga killar. Det var i det bandet som jag fick bidra med mina första egenkomponerade låtar Året därpå fick vi även spela in en egen demo i en riktig studio. Jag var dock den enda i bandet som verkligen levde för musiken och hade ett genomgående intresse för detta.

Mitt intresse för inspelning kom i samma veva. Av farsan fick jag ta över en gammal rullbandspelare med två inspelningskanaler som man kunde göra fler än två överdubbningar på, och jag började redan här tillverka inspelningar av låtar där jag spelade allt själv.

Gymnasietiden spenderades på Jazzlinjen i Gävle, och det var under de åren som trummor kom att bli mitt huvuinstrument. Jag var under denna tid även medlem i Jazzstorbandet GUBB (Gävleborgs Ungdoms Big Band) där jag spelade Percussion i ca 2-3 år.

Genom Jazzlinjen och GUBB har jag haft äran att spela live på olika Jazzevenemang som Bangen i Sandviken, Jazz i Svaben, Västerås Jazzfestival osv och spelat tillsammans med bla. Putte Wickman, Jojje Wadenius, Mattias Windemo, Magnus Lindgren, Andreas Pettersson, Mats Öberg (Mats&Morgan)

Vidare under gymnasietiden spelade jag trummor och körade i ett lokalt band som jag gjorde ca 30 spelningar tillsammans med. Och genom skolan fick jag även möjlighet att arbeta i studio och lära mig lite grundläggande kunskaper för inspelning.

Musik och sånt i allmänhet idag?

Jag lever som sagt för musiken och skulle inte klara en dag utan detta! Tack vare KISS så blev det en rocksnubbe av mig, men jag gillar mycket annat också. Jag spelar idag trummor, körar och skriver låtar i ett eget band som lirar partyhårdrock i stil med det glada 80-talet!

Agerar även hemmastudio när vi ska sätta något "på tape" så att säga, då jag naturligtvis har sett till att skaffa mig inspelningsmöjligheter hemma.

På senare år så har dock mitt aktiva spelande ibland avtagit en aning då jag under längre perioder varit utan såväl band som replokal, och jag har då lagt mer krut på just inspelning, mixning och sådant i hemmets lugna vrå.

Idag sitter jag vid inspelningsdatorn i mitt lilla "studiorum" hemma så fort jag har en stund över och antingen filar på nya idéer eller mixar om något gammalt projekt.

När jag spelar in så lägger jag alla kompgitarrer, bas och sång själv. Trummorna programmerar jag.

Jag älskar även att spela in covers av låtar jag gillar.

Dels för att det är ett kul tidsfördriv när jag inte har någon inspiration till eget material, jag gillar att utmana mig själv i att försöka återskapa den aktuella låten så rättvist som möjligt, plus att man alltid snappar upp någonting nytt att lära sig när man dissekerar en viss låt i syfte att kopiera alla små detaljer i den.

Min dröm är att kunna livnära mig på musiken i form av exempelvis ljudtekniker (live/studio), låtskrivare, producent eller bara som musiker i ett eller fler band. Eller varför inte allt på en gång? 😉

När det gäller studioteknik och inspelning så har jag ingen gedigen utbildning i ämnet ännu, men jag planerar att ändra på den saken så snart som möjligt!

Inspirationer och musikaliskt område

Mina husgudar är som sagt KISS. Jag är intresserad av att spela det mesta inom den klassiska grenen av hårdrock, men jag har även en mycket stark förkärlek till 80-talets melodiska tongångar med feta arrangemang och produktioner!

Mina inspirationskällor är många, men de som har betytt mest är band: KISS, DIO, Accept, Dokken, Deep Purple, Rainbow, Black Sabbath, Treat, Europe, Danger Danger, Def Leppard, Talisman, Pink Floyd, Dream Theater, Electric Boys, Alice Cooper osv.

Egna inspelningar:

För er som vill lyssna på lite av det jag har spelat in hemma. Sjunger och spelar allt själv:

Jag ser fram emot att diskutera alla spännande områden inom musik och inspelning/studioteknik tillsammans med er!

🙂

Väl mött! / Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...