Jump to content
Annons

"Realistiska" midi-trummor till covers


barrf

Recommended Posts

Hejhallå,

Jo, jag har länge undrat om det finns några realistiska midi-filer för trummor till kända låtar? Det behöver inte vara gratis.

Jag har tidigare sysslat en hel del med att spela in covers/remakes av några favoritlåtar, och har då alltid tagit midi-filer av låtar och använt trummorna därifrån och kopplat till Addictive Drums. Vissa har varit riktigt bra faktiskt (de flesta rätt usla), visst har man varit tvungen att pula lite för att få det att låta helt ok - men det är ju fortfarande inte "realistiskt". Jag menar, velocity är ju alltid max på varje slag och timing är alltid på griden - sen är ju inte alla fills osv rätt heller, men vad kan man vänta sig av vanliga midi-filer? Visst kan man fixa det litegrann, men jag är väldigt dålig på att programmera trummor och är inte heller trummis.

Så, finns det några hyffsat realistiska midi-filer för trummor till kända låtar eller kanske ännu bättre... finns det kanske ljudfiler med hela kitet?

Det handlar alltså bara om ett litet fritidsintresse vid sidan om min egen musik, inget annat.

Stort tack på förhand.

MVH barrf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använder en sån här när jag programmerar trummor: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=27885&artno=276756

Fast min har 6 pads, ger bra mycket bättre känsla utan att behöva kasta ut soffan för att göra plats för midi-kitet!

Kanske inte riktigt vad du frågade men ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag menar, velocity är ju alltid max på varje slag

Där har du en del av problemet att få det låta verkligt. Finns ingen sån trummis och humanizer funktionen kan man inte helt förlita sig på. Ställ in allt lite manuellt också. Mycket jobb? Visst men vill man få det att låta än mer realistiskt så....

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder en sån här när jag programmerar trummor: http://www.musikbors...85&artno=276756

Fast min har 6 pads, ger bra mycket bättre känsla utan att behöva kasta ut soffan för att göra plats för midi-kitet!

Kanske inte riktigt vad du frågade men ändå...

Tack för tipset, men det är inget jag riktigt är ute efter. Spelar mest gammal pop / rock och får inte riktigt ihop den där med mitt ytterst begränsade trum-intellekt.

Googlade midi files Steely Dan och fick fram följande. Det är väl bara att välja band/artist och fimpa spåren du inte behöver. http://www.free-midi...i/s/steely-dan/

Nu vet jag inte om du läste, men det är exakt det jag har gjort. Alltså laddat hem midi-filer med band/låter jag gillar och fimpat allt utom just trummorna. Är dessa extra bra menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har du en del av problemet att få det låta verkligt. Finns ingen sån trummis och humanizer funktionen kan man inte helt förlita sig på. Ställ in allt lite manuellt också. Mycket jobb? Visst men vill man få det att låta än mer realistiskt så....

Ja precis, men jag menar mest om det finns något "färdigt" trumljud så jag slipper ställa in sådant. Vet du om något? Att programmera trummor är jävligt beskt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...och bara för att avsluta tråden som går allt mer Off-T...alla låtar och filer jag lagt upp, samt det som spelas på min blygsamma sida är direktlirat med "miditrummor" (ergo digitalset+samplingar).

Att "direktlira" med miditrummor vore ju najs. Tyvärr har jag ej den möjligheten 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta många inlägg i rad nu. Men har någon här något som är inspelat på liknande vis? Alltså att man tagit en färdig midi-fil och endast sparat trummorna? Eller har ni något tips för att få vanliga (och tråkiga) midi-trumfiler att låta mer levande eller så? Visst handlar det såklart om velocity, timing osv, men om ni vet något bra och enkelt tips.

Vore jäkligt kul att se om någon kunde länka till något där grunden ligger i en sådan fil.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Ursäkta många inlägg i rad nu. Men har någon här något som är inspelat på liknande vis? Alltså att man tagit en färdig midi-fil och endast sparat trummorna? Eller har ni något tips för att få vanliga (och tråkiga) midi-trumfiler att låta mer levande eller så? Visst handlar det såklart om velocity, timing osv, men om ni vet något bra och enkelt tips.

Vore jäkligt kul att se om någon kunde länka till något där grunden ligger i en sådan fil.

Att få liv i programmerade trummor går, men det kräver lite tålamod och tid. Som du säger handlar det mycket om timing och velocity, och det kan man ju gå in och justera lite så att det låter mer naturligt. Det är pilligt och kan ta tid men vill man att det ska låta bra så är det värt tiden. Annars är ett tips att "överdubba" den hihat från midifilen med en riktig hi-hat som du spelar. Man kan också spela in olika shakers och tamburiner som man spelar "på riktigt" och sedan mixar in svagt i låten, det brukar ge ett litet lyft i alla fall.

Men som alltid, vill man att det ska låta som en riktig trummis som spelar så går det oftast snabbas och är enklast att låta en trummis spela.

Sen finns det naturligtvis undantag, jag har hört programmerade trummor som låter väldigt bra och svängigt. Men som sagt då ligger det en och annan timmes jobb bakom i programmeringen.

Hoppas det hjälper dig en bit på vägen i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...