Jump to content
Annons

Stulen låt släppt via hobby-skivbolag. Behöver hjälp att gå vidare.


Kanix_Cane

Recommended Posts

Skulle kommentera på hans låtar men insåg sedan att det troligtvis bara resulterar i att han börjar plagiera mina låtar. Har sån jävla lust att gallskrika rakt i ansiktet på snubben just nu... 😠

Hoppas han får vad han förtjänar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
rankey (oregistrerad)

Du är inte ensam, tycks det.

http://www.euroadren...ad.php?t=278711

Jag misstänkte nästan det... gör man det en gång - och går ostraffad - så gör man det oftast igen. Han måste stoppas med hårda tag.

Hur lat är han när han inte ens ändrar låttiteln på låten som han snor? Inte i TS fall, och inte heller fallen i länken här... i flera liknande fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänkte nästan det... gör man det en gång - och går ostraffad - så gör man det oftast igen. Han måste stoppas med hårda tag.

Hur lat är han när han inte ens ändrar låttiteln på låten som han snor? Inte i TS fall, och inte heller fallen i länken här... i flera liknande fall!

Det kan vara så att någon var inne på rätt spår i den där tråden, att han bara gör det för att trolla. Han kanske VILL bli påkommen, han njuter av att göra folk förbannade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite snokande visar det sig att killen är en såndär whitetrash-snubbe som kallar sig partyboi (ja, den stavningen), tar första bästa tillfället i akt att prata skit om invandrare och skryta om att han ska sitta några månader i fängelse. Förutom att ta åt sig äran för andras låtar då, såklart.

Fy fan.

Lägg ner försöken att snacka förstånd med denna individ, stäm skiten ur honom. Ta kontakt med andra artister som han stulit från (se länken postad tidigare) och gör gemensam sak. Jag är nämligen rädd att denna person i annat fall kommer att starta blogg eller dyka upp i alla dokusåpor som finns snart. Jag har svårt att tänka mig något värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

låttjuvar, stulna inkomster, copyright-bedrägeri, konserter, polska skumma skivbolag, peofil-wannabegangsters. intrigerna tätnar.

jag älskar denna tråden. bättre underhållning än det mesta hollywood spottat ut på vita duken de senaste 10 åren.

kör hårt 😄

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter som på nålar inför upplösningen. Jag har några gemensamma vänner med den här idioten, och det är hög tid att någon trycker åt honom och plockar ner honom på jorden. Heja Kanix, jag är på din sida!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får antingen bli ett telefonsamtal eller ett brev till honom för antingen verkar han inte kolla sin email eller så skiter han i att svara.

Har åtminstone fått svar från skivbolaget, dock på lite svårförstådd knackig engelska:

Good morning,

I know the song "Waiting for Love" from a few days, but until today, Dj Eracer admitted to me that it was not his song. I am upset by his behavior.

 

In our contract we signed with him is the inscription:

Artist declares that:

a) all songs are original and are the result of His Own Work and That of his copyrights, songs are not encumbered by any third party rights, and That his right to enter into this agreement is in no way limited;

 

Signed up to this so he lied.

The agreement with Dj Eracer has just been broken. He had been expelled from our label. We informed the station to stop releasing the song. We explained the whole thing. We have submitted the matter to our distributor. Song also will begin to be cleared of all the stores. COST has to pay DJ ERACER! We are a young label, the song had about 500 views on YouTube, but if the song has sold in stores, all the money we give YOU! As soon as I get a sales report will send it to you and give you money. I hope that someone bought a song and you get the money. I know how you feel. I understand you. We too have been cheated. I'm also angry at the cheater! We can give you the full details of Dj Eracer. We've sent all the information that he is an impostor.

 

I am sorry that in such circumstances we met. I'm sorry but it's not our fault. He gave his signature, so I confirmed the provision in the contract. I hope that we will work together, I'm glad that we came to an agreement and the matter came to light.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att skivbolaget talar sanning, ska hålla kontakten med dem med fler frågor ang när de får siffror på försäljning etc och om de kommer göra fler åtgärder mot DJ Eracer (vilket de förmodligen inte har något intresse av, de vill väl tysta ner det hela).

Facebook känns lite sådär, vill helst hålla en god distans gentemot personen i fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Skönt att polackerna var vettiga iaf. Misstänkte att de inte hade nån aning. Att de är samarbetsvilliga underlättar saker helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Kanske man borde meddela detta hela till arrangören som har bokat honom för en spelning den 21a april?

Tror inte de blir så jätteglada när de förstår vem de har att göra med. Tycker inte han förtjänar att bli bokad till spelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frisk vågat, hälften vunnet Kanix_Cane 🙂

Håller tummarna för att dramat får en lycklig utgång,

Vänligen,

CHAE

Kanske man borde meddela detta hela till arrangören som har bokat honom för en spelning den 21a april?

Tror inte de blir så jätteglada när de förstår vem de har att göra med. Tycker inte han förtjänar att bli bokad till spelningar.

En mycket bra idé!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske man borde meddela detta hela till arrangören som har bokat honom för en spelning den 21a april?

Tror inte de blir så jätteglada när de förstår vem de har att göra med. Tycker inte han förtjänar att bli bokad till spelningar.

Detta låter som en bra idé, vart hittade du detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att den här följetongen får hela forumcommunityt att reagera och vilja agera... 🙂

Huvudet på spiken, Linus. Det är så det ska vara.

* * *

Man kan ju inte poängtera nog hur viktigt det är att dokumentera sina inspelningar och alster (med all vad det innebär) även om man nu för stunden kanske inte råkar tycka att det är något vidare. Kanix_Cane har ju alla fakta bakom sig och det är så man löser tvister av den här arten.

Även starkt jobbat av bolaget att svara TS och erkänna att även de blivit förda bakom ljuset av den här jävla DJ Erased-tomten. Pluspoäng för sådant!

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

In our contract we signed with him is the inscription:

Artist declares that:

a) all songs are original and are the result of His Own Work and That of his copyrights, songs are not encumbered by any third party rights, and That his right to enter into this agreement is in no way limited;

Bra!

Inget oväntat, som sagt. Nästan alla bolag är garderade på liknande sätt. "Felet" ligger oftast hos artisten/överlåtaren ("tjuven") vid sådana här fall.

Därmed kommer bördan på DJ Eracer att öka ännu mer. Juridiskt sett kan nu även bolaget stämma DJ Eracer på varenda spänn de har lag ut på marknadsföring, distribution samt samtliga kostnader som på ett eller annat sätt kan knytas till DJ Eracers avtalsbrott gentemot bolaget. Juridiskt sett, som sagt. De är kanske inte etablerade nog att ta (kostsamma) rättsfighter.

Hoppas att skivbolaget talar sanning, ska hålla kontakten med dem med fler frågor ang när de får siffror på försäljning etc och om de kommer göra fler åtgärder mot DJ Eracer (vilket de förmodligen inte har något intresse av, de vill väl tysta ner det hela).

Jag hoppas också på att bolaget talar sanning, inte bara angående att det faktiskt fanns ett avtal utan även, och viktigare för din del, angående löftet om att tilldela dig intäkterna som produktionen eventuellt har bringat in.

Varning: stämningsnegativ läsning (läs inte!):

För har TS otur kan bolaget nämligen vänta på att få ett skriftligt ersättningskrav från TS, tillsammans med ett "bevis" på att produktionen faktiskt är TS:s; bolaget kanske inte vill bli "blåst" igen, så to spik. Eller ännu värre, vänta på en stämningsansökan. För det är först då som bolaget måste agera mot DJ Eracer – fram tills dess gäller bara avvaktan.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Det är en fest-turné för kids 16+. Eracer är tydligen warm-up i Söderhamn, Kulturens Hus, 21/4.

http://www.facebook.com/events/356186431061190/

Det står där längre ner i "visa mer" att samma kille är 'säljchef' för biljetterna i Söderhamns-regionen.

Arrangören heter som jag förstår Deejay Club, http://www.the-club.se/start.php

Det finns säkert andra som tar sin musik mer seriöst, som skulle kunna tänka sig spela i hans ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varning: stämningsnegativ läsning (läs inte!):

För har TS otur kan bolaget nämligen vänta på att få ett skriftligt ersättningskrav från TS, tillsammans med ett "bevis" på att produktionen faktiskt är TS:s; bolaget kanske inte vill bli "blåst" igen, så to spik. Eller ännu värre, vänta på en stämningsansökan. För det är först då som bolaget måste agera mot DJ Eracer – fram tills dess gäller bara avvaktan.

Bör då jag försöka få igenom mina krav och hoppas på att de inte vill ha mer tjaffs och skickar mig allt de har lovat? eller bör jag direkt färdigställa ett ersättningskrav och via en musikjurist el dyl sammanställa ett bevis på att det är jag som gjort låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bör då jag försöka få igenom mina krav och hoppas på att de inte vill ha mer tjaffs och skickar mig allt de har lovat? eller bör jag direkt färdigställa ett ersättningskrav och via en musikjurist el dyl sammanställa ett bevis på att det är jag som gjort låten?

Så, du läste 😉 J/K...

Självklart ska du avvakta bolagets drag; förhoppningsvis talar de sanning. Det optimala för din del är att du får informationen du bett om samt får utbetalt eventuella ersättningar. Sedan kan DJ Eracer vara deras huvudverk (medvetet stavat med "e"). Och du får något kul att blogga om 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en fest-turné för kids 16+. Eracer är tydligen warm-up i Söderhamn, Kulturens Hus, 21/4.

http://www.facebook....56186431061190/

Det står där längre ner i "visa mer" att samma kille är 'säljchef' för biljetterna i Söderhamns-regionen.

Arrangören heter som jag förstår Deejay Club, http://www.the-club.se/start.php

Det finns säkert andra som tar sin musik mer seriöst, som skulle kunna tänka sig spela i hans ställe.

Kan försöka få skivbolaget att skicka ett meddelande till dem och förklara vad som hänt, känns som det skulle väga tyngre än om jag skickade något. Men å andra sidan kan de ju säga att de skickat i sin tur men i själva verket inte gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kan man inte tänka sig att kräva skadestånd av "artisten".

Förmodligen har låten knappt sålts alls vilket annars hade varit en grund att bygga på, känns som det skulle bli svårt att enbart hävda upphovsrättsbrott som grund för skadestånd.

Fast å andra sidan vet jag inte vad det skulle bli för följder om det blev en rättsprocess trots allt.

Redigerat av Kanix_Cane
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...